Annons

Di tv samlar affärstidningsjättar för framtidens ekonomi-tv

De senaste åren har ekonomijournalistik i form av rörlig bild nått ett genombrott.

I veckan samlas världens tyngsta affärsmedier i Stockholm för en konferens om framtidens ekonomi-tv.

Värdar för konferensen, som öppnas av Bonniers vd Tomas Franzén, är Di TV och CNN, men bland de internationella jättar som är på plats märks bland annat Financial Times, Washington Post, Economist, tyska Handelsblatt och franska Les Echos, norska Dagens Næringsliv och danska Børsen.

”Internationella affärstidningar världen över provar sig nu fram inom rörlig bild. Vi ser en stor nyfikenhet från andra aktörer på vår satsning med Di TV, och även ett stort behov av att diskutera frågor om allt ifrån innehåll och programformat som storytelling till affärsmodeller”, säger Dagens industris chefredaktör Lotta Edling om konferensen som inleds på tisdagen.

Konferensen startar med Washington Posts tv-chef Micah Gelman, som ska berätta om hur Amazon- ägaren Jezz Bezos investering i morgontidningen har skapat nya affärsmöjligheter inom bland annat online-tv.

En annan spännande satsning som är en av huvudpunkterna på konferensen är planerna på CNN Money Switzerland, ett ny kanal från CNN Money och schweiziska Mediago, som lanseras under 2018 med nyheter på engelska för en publik i alplandet.

En viktig fråga för affärspressen internationellt är att nå nya målgrupper samtidigt som video blir allt viktigare vid digital publicering.

”Video har blivit en central del av vår strategi både för redaktionell rapportering och berättande, men också för vår kommersiella affärsdel med annonser och prenumerationer. Jag tror att det kommer bli ännu viktigare för FT, inte minst då vi vill nå nya målgrupper och främst en yngre publik”, säger Financial Times vd John Ridding och tillägger.

”Jag är övertygad om att det kommer att bli ett produktivt samtal om video och jag är säker på att det för många precis som för FT är en central del av strategin, oavsett om det handlar om annonser eller utveckling av räckvidd, publik eller framtida prenumeranter.”

Detsamma gäller för det anrika magasinet Economist.

”Jag tror att det är avgörande för publicistiska företag som The Economist att börja ta video på riktigt allvar. Vår publik spenderar mer och mer tid online på plattformar där de kan ta del av den här typen av material”, säger David Alter, programchef på Economist Films och tillägger:

”Tidpunkten för den här sammankomsten är oerhört läglig. Aldrig förr har det varit så viktigt för oss som publicister att dela med oss, lära oss av och uppmuntra varandra och även att hitta en väg framåt för affärsvideo.”

Dagens industri har under hösten ökat satsningen på Di TV.

Tv-kanalen är ett samarbete med Expressen TV och under hösten har tittar- siffrorna ökat med 200 procent per vecka jämfört med en snittvecka i våras.

”Di TV har fått en fin start som Sveriges ekonomi-tv-kanal med tittarsiffror som ökar hela tiden, men utvecklingen i mediebranschen går snabbt och det är därför inspirerande att Di TV nu tillsammans med CNN Money samlar gräddan av internationell affärspress i Stockholm för att diskutera både innehåll och intäktsmodeller”, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Konferensen pågår på tisdag och onsdag i tidningshuset i Marieberg, Stockholm.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?