1515

Di TV får flygande start

40 miljoner flygresenärer får ta del de senaste nyheterna om börs, finans och världsekonomi.
”Det är en självklarhet att Di ska finnas där affärsresenärer finns”, säger Di:s chefredaktör Lotta Edling.

CHECKAR IN. Från och med den 1 juli får resenärer på nio flygplatser tillgång till senaste nytt från Di TV och Expressen TV.
CHECKAR IN. Från och med den 1 juli får resenärer på nio flygplatser tillgång till senaste nytt från Di TV och Expressen TV.Bild:Alex Ljungdahl

Med start den 1 juli får resenärer på nio flygplatser över hela Sverige tillgång till senaste nytt från Di TV och Expressen TV. Det är resultatet av ett unikt samarbete mellan Di, Expressen och flygplatsägaren Swedavia.

”För oss är det otroligt viktigt att ha proffsiga medspelare och ett utbud som möter det passagerarna förväntar sig. Då är Di TV och Expressen TV bra medspelare för att nå den nivån, det är viktigt med den kvaliteten”, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Lotta Edling, chefredaktör för Dagens industri, är mycket nöjd med att kunna leverera affärsnytta till de många affärsresenärer som varje dag passerar någon av de stora flygplatserna.

”Di:s unika mix av exklusiva nyheter, börs, finans och bevakning av internationella marknader gör oss till ett affärskritiskt arbetsverktyg för beslutsfattare i näringslivet. Våra läsare reser mycket, både privat och i sin jobbvardag, och har ett behov av att alltid vara uppdaterade och pålästa. Det är en självklarhet att Di ska finnas där affärsresenärer finns och vi ser mycket fram mot samarbetet med Swedavia”, säger hon.

För Swedavia har det varit avgörande att kunna erbjuda resenärerna högkvalitativa nyhetsuppdateringar.

”Arlanda har vuxit med 10 miljoner passagerare på 6,5 år. Då kommer också kravet på att vara uppdaterad på nyheter eftersom vi har en värld som förändras kontinuerligt”, säger Kjell-Åke Westin.

”Jag tror att samarbetet kommer att uppskattas jättemycket av våra resenärer, många har frågat efter det här tidigare”, fortsätter han.

Di TV och Expressen TV erbjuder även en bred internationell utblick eftersom Expressen TV är partnerkanal till den internationella nyhetsjätten CNN.

”Med bilder från bland andra CNN, Bloomberg, Reuters och AP kommer vi kunna erbjuda flygplatsbesökare och alla som åker med Arlanda Express senaste nytt. Di TV ska bli en naturlig informationskälla för den som vill hålla sig uppdaterad om börs och andra affärer”, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.

Samarbetet med Swedavia är en del av den storsatsning som Di nu gör på ekonominyheter i rörlig bild. Sedan tidigare har Di TV och Expressen TV ett samarbete med Moving Image som ger 3,6 miljoner tågresenärer tillgång till tv-nyheter på Arlanda Express.

Så sent som på måndagen kunde Di dessutom berätta om två stjärnvärvningar till Di TV. Sölvi Torvik, med en lång karriär på Di bakom sig, gör comeback och blir produktchef för Di TV, medan Affärsvärldens tidigare chefredaktör Jon Åsberg rekryterats som en av flera profilerade programledare när Di TV får utökad sändningstid och fler program efter sommaren.

”Vi har redan under våren ökat andelen rörlig bild på di.se och se tydligt att det uppskattas av tittarna. Även kommersiellt ser vi stort intresse för Di TV och vi ser fram mot att dra i gång på allvar i höst”, säger Lotta Edling.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?