Nu flyttar Di Trader in på nya snabbare di.se. Alla som är intresserade av finansmarknaden hittar därmed både marknadsdata och tjänster som att bygga sina egna portföljer eller sina egna bevakningslistor på ett och samma ställe.
Och självklart med tillgång till Di:s exklusiva beslutunderlag som nyheter och analyser.
Di
Text
Under det senaste året har vi arbetat med att bygga om våra börssidor under huven för en snabbare och bättre användarupplevelse. Nu tar vi nästa steg och flyttar in sajten Di Trader på den nya plattformen.
Förutom en modernare miljö så samlas nu all marknadsinformation och alla marknadstjänster på ett och samma ställe på di.se
”Börs och marknad är en central del av Dagens industri och vi vill hela tiden erbjuda det bästa beslutsunderlaget för att hjälpa våra användare att fatta bättre ekonomiska beslut – oavsett om det är i deras yrkesroll eller privat”, säger Peter Fellman, chefredaktör Dagens industri och affärschef Di-gruppen.
För dig som använder Di Trader i dag innebär det att du hittar all marknadsdata för börs, valutor, råvaror, räntor och fonder på di.se/bors samt att dina existerande portföljer och bevakningslistor automatiskt flyttas med och återfinns på di.se/trader.
Som ny användare av våra börstjänster kan du nu både bygga upp dina egna fiktiva portföljer med aktier, fonder och andra värdepapper samt skapa dina egna listor med värdepapper som du är intresserad av att på ett enkelt sätt följa utvecklingen för.
Båda tjänsterna är verktyg som spar tid och hjälper investerare att på ett överskådligt sätt följa utvecklingen för nuvarande eller potentiella innehav. Till exempel kan den som har sina placeringar på flera olika ställen här enkelt få en samlad överblick och samtidigt ha tillgång till alla relevanta nyheter och analyser om såväl makro som börsen och enskilda aktier.
”Att nu samla allt på ett ställe med bättre funktionalitet ger oss en bra plattform att utveckla våra tjänster framåt. Att knyta vårt innehåll ännu närmare vår marknadsdata samt att investera ännu mer i rådgivande material runt börs och marknad är två centrala områden”, säger Cecilia Schramm, redaktionschef Dagens industri.
Då vi löpande kommer att utveckla börssidorna på di.se vill vi gärna veta vad du som användare tycker, så skicka feedback och idéer till feedback@di.se.
Innehåll från Autolease DNBAnnons
”Vi håller kunderna i handen på vägen mot en eldriven fordonsflotta”
Allt fler företag har i dag en bilpolicy med målet att ha 100 procent elfordon i företagsflottan. Detta trots att nybilpriserna ökar, räntan stiger och elbilsbonusen är avskaffad. Men som så ofta i en omställning finns många frågor kring allt det praktiska.
Omställningen till laddbara fordon går snabbt och trenden förväntas även att öka i takt med att fler vill bidra till den gröna omställningen. Många företag har också krav på sig från sina kunder att gå mot en eldriven fordonspark.
– Den gröna omställningen drivs av företagen och deras bilpolicy. Det syns också i vår orderportfölj som växer i rask takt, framför allt elektrifierade personbilar där det finns ett stort utbud, säger Stefan Andersson, Administration Officer på Autolease Sverige.
Autolease är en del av norska DNB Bank och äger i dag över 400 000 fordon – såväl personbilar som lätta lastbilar. Av dessa är 86 procent laddbara varav 50 procent är rena elbilar.
Tryggt och smidigt
Ett viktigt verktyg i Autolease arbete för att hjälpa kunderna i deras omställning är konceptet Greenlease. Där mäter Autolease utsläppen i kundens befintliga flotta, sätter tydliga mål tillsammans med kunden och håller dem sedan i handen för att göra övergången till en elektrifierad fordonsflotta så smidig som möjlig.
– Vår ambition göra det enkelt för företag att ställa om till en eldriven fordonsflotta. Därför är det också viktigt för oss att välja rätt samarbetspartners. Tillsammans med dem har vi ännu bättre möjligheter att stötta och ge råd till våra kunder. En av dem är OKQ8, säger Stefan Andersson.
– De allra flesta tycker att omställningen till elektrifierat är bra och spännande, men har man aldrig kört elbil är det inte konstig om man har en del undringar. Några kanske även har en del farhågor. Men den oron stillas i regel när man kliver ur sin komfortzon och testar, säger David Forsberg, Key Account Manager E-Mobility på OKQ8.
Stefan Andersson, Administration Officer på Autolease Sverige och David Forsberg, Key Account Manager E-Mobility på OKQ8.
Satsning på supersnabbladdare
En vanlig fråga är om det finns tillräckligt med laddstationer längs vägarna. Utbyggnaden av svensk laddinfrastruktur pågår för fullt i dag och skapar hela tiden nya möjligheter. För att öka tillgängligheten gör dessutom OKQ8, tillsammans med Skellefteå Kraft, en stor satsning med publika supersnabbladdare på 300 stationer från Kiruna till Trelleborg Alla med 100 procent förnybar el.
En supersnabbladdare har en effekt på 150 kW vilket innebär att det tar cirka 20 minuter att ladda bilen – lite beroende på antalet bilar vid samma laddstolpe, batteriets status och storlek samt batteriets möjlighet att ta emot hög effekt.
– Det gör det enklare för elbilsförare i hela landet. Men kör du långa sträckor kan det vara smart att planera lite inför resan, säger Stefan Andersson.
Dessutom är laddbox hemma ett bra komplement till de publika laddstationerna och laddning på arbetsplatsen. Den är smidig att använda och kan knytas till ett företagskort. Även en del bostadsrättföreningar och vissa hyresvärdar erbjuder elbilsladdning.
Appar visar vägen till laddarna
För att få en bra överblick över de laddare som finns kan föraren ladda ner appen OKQ8 Elbilsladdning.
– Den visar cirka 1 300 laddstationer över hela Sverige – såväl våra egna laddstationer som stationer som tillhör en annan operatör i vårt nätverk. Förare som har ett OKQ8 företagskort för elbilsladdning kan starta och betala för laddningen med kortet på alla laddstationer som visas i appen, säger David Forsberg.
Något som tidigare vållat huvudbry för många företag är faktureringen och milersättningen och hur denna ska göras enligt Skatteverkets regler. Administrationen har tidigare varit lite krånglig, i synnerhet om man har en mixad fordonsflotta.
– Där har OKQ8 kommit med en helhetslösning som underlättar mycket. Ett företagskort samlar alla drivmedelsköp och stöttar dessutom alla ersättningsmodeller för drivmedel, det vill säga delat drivmedel, komplementsregeln och huvudregeln, säger Stefan Andersson.
På så vis kan de anställda få ersättning för de mil de kör i tjänsten på samma sätt som tidigare – oberoende var de laddar sina fordon och vilka drivmedel som tankas. Allt i enighet med Skatteverkets regler.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev