Annons

Di tar sikte på framtida färdmedel: ”Vi lever i en tid av ständig förändring”

Hur gör man det mest basala – förflyttar människor, varor och tjänster – till en framgångsfaktor i ett hållbart samhälle? Är bilen det givna färdmedlet? Och när har vi en fossilfri transportflotta?

Det är några frågor som står på agendan för nya Di Mobilitet.

”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler”, säger Di:s chefredaktör Peter Fellman.
”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler”, säger Di:s chefredaktör Peter Fellman.Foto:Pontus Höök

”Vi lever i en tid av ständig förändring drivet av pandemier, ökade krav på hållbarhet och ett mera modernt och flexibelt sätt att agera både privat och i yrkeslivet. Mitt i allt detta genomgår vi en enorm elektrifiering av vårt samhälle, med alla dess fördelar och risker. I skärningspunkten för allt detta finns ordet mobilitet”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Di och affärschef för Di-gruppen.

Di:s mobilitetsbevakning finns samlad på di.se/mobilitet och skickas en gång i veckan ut i ett exklusivt nyhetsbrev till nyckelpersoner och beslutsfattare i sektorn. Brevet är till en början öppet för alla och erbjuder viktiga nyheter för den intresserade.

”Vi ska rapportera om och analysera vad som händer inom tekniken, politiken och affärerna som kommer forma den nya mobiliteten, och hålla koll på den förändringsvåg som nu sveper över Europa”, säger Per Mattsson, ansvarig redaktör för Mobilitet.

Inom konceptet ryms också konferensen Stora Mobilitetsdagen som äger rum den 8 december, parallellt med Ekotransport. Mobilitet är även en del av konferensen Omstart Sverige i september.

Nytt är även trendrapporten Mobility Insights som följer utvecklingen inom området. Ett ledningsråd inrättas dit beslutsfattare och experter bjuds in.

”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler. Det, kombinerat med vår evenemangsverksamhet, våra nätverk och vår utbildningsverksamhet, ger spännande möjligheter”, säger Peter Fellman.

Di Mobilitet sker i samarbete med Kvdbil, OKQ8 och WSP.


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?