1515
Annons

Di tar sikte på framtida färdmedel: ”Vi lever i en tid av ständig förändring”

Hur gör man det mest basala – förflyttar människor, varor och tjänster – till en framgångsfaktor i ett hållbart samhälle? Är bilen det givna färdmedlet? Och när har vi en fossilfri transportflotta?

Det är några frågor som står på agendan för nya Di Mobilitet.

”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler”, säger Di:s chefredaktör Peter Fellman.
”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler”, säger Di:s chefredaktör Peter Fellman.Foto:Pontus Höök

”Vi lever i en tid av ständig förändring drivet av pandemier, ökade krav på hållbarhet och ett mera modernt och flexibelt sätt att agera både privat och i yrkeslivet. Mitt i allt detta genomgår vi en enorm elektrifiering av vårt samhälle, med alla dess fördelar och risker. I skärningspunkten för allt detta finns ordet mobilitet”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Di och affärschef för Di-gruppen.

Di:s mobilitetsbevakning finns samlad på di.se/mobilitet och skickas en gång i veckan ut i ett exklusivt nyhetsbrev till nyckelpersoner och beslutsfattare i sektorn. Brevet är till en början öppet för alla och erbjuder viktiga nyheter för den intresserade.

”Vi ska rapportera om och analysera vad som händer inom tekniken, politiken och affärerna som kommer forma den nya mobiliteten, och hålla koll på den förändringsvåg som nu sveper över Europa”, säger Per Mattsson, ansvarig redaktör för Mobilitet.

Inom konceptet ryms också konferensen Stora Mobilitetsdagen som äger rum den 8 december, parallellt med Ekotransport. Mobilitet är även en del av konferensen Omstart Sverige i september.

Nytt är även trendrapporten Mobility Insights som följer utvecklingen inom området. Ett ledningsråd inrättas dit beslutsfattare och experter bjuds in.

”Di Mobilitet är ett konkret exempel på integration och samarbete mellan Di och gruppens nischade vertikaler. Det, kombinerat med vår evenemangsverksamhet, våra nätverk och vår utbildningsverksamhet, ger spännande möjligheter”, säger Peter Fellman.

Di Mobilitet sker i samarbete med Kvdbil, OKQ8 och WSP.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera