ANNONS:
Till Di.se

Di står emot raset

Morgontidningarna fortsätter tappa räckvidd. Dagens industri är den enda tidning som står emot, visar Orvesto Konsument för första tertialet.

Enligt Orvesto, som mäter tidningar och tidskrifters räckvidd i print har SvD tappat 8 procent jämfört med föregående år, medan DN, GP och Sydsvenskan alla tappat över 10 procent. Bland de stora morgontidningarna är det enbart Dagens industri och Skånska Dagbladet som bibehåller sin räckvidd.

"Vi är ödmjuka och väldigt stolta över att vi ligger bra till i ytterligare en mätning", säger Lotta Edling, chefredaktör för Di. 

"Di står urstarkt journalistiskt och vi jobbar hela tiden med nya initiativ, att utveckla satsningar som till exempel Di TV som stärker varumärket i allmänhet och att leverera affärsnytta till våra läsare. Framgång är ingen slump."

Om man ser till samma period för ett år sedan är Di:s räckvidd oförändrad med 328.000 läsare. Mätningen sker med användning av en frekvensskala var exempelvis de som dagligen tar del av journalistiken är värda 1 och de som läser varannan dag 0,5.

"De som tar del av Di:s material emellanåt har ökat markant. Det kan innebära att det är många som läser Di som e-tidning och att det väger upp för ett potentiellt tapp i fysiskt papper", säger Helena Bodén, research manager på Kantar Sifo, som utfört undersökningen.

Även kvällstidningarna har överlag tappat läsare. Expressen, som liksom Di ägs av Bonnier och ingår i Bonnier News, har tappat mindre än Aftonbladet och knappar därmed in på sin huvudkonkurrent.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies