1515

Di satsar på renodlad ekonomi-tv-kanal

Dagens industri startar en renodlad ekonomi-tv-kanal, Di tv, som ska börja sända 06.00–18.00 varje vardag.

”För Dagens industri som det ledande mediehuset för ekonominyheter i Sverige är det här ett naturligt och mycket spännande steg”, säger Dagens industris chefredaktör Lotta Edling.

Di:s chefredaktör Lotta Edling och programledaren Anna Ekelund.
Di:s chefredaktör Lotta Edling och programledaren Anna Ekelund.

Det senaste året har Dagens industri, i samarbete med Expressen tv, trappat upp satsningen på ekonomi-tv med programmen Börsmorgon, Di Nyheter 07.30 och det populära aktiemagasinet Börsrådet.

Nyligen tog Dagens industris tv-material även plats i dagliga nyhetssändningar på Arlanda Express tillsammans med Expressen TV.

Det är de första stegen i en större offensiv på området för Dagens industris tv-kanal Di tv. Förebilderna går att hitta internationellt där aktörer som Bloomberg TV, Fox Business News, CNBC och CNN Money satsar på ekonomijournalistik i tv i form av hela kanaler och sajter och nischade program.

Tv är också en stark trend bland internationella affärstidningar som Financial Times, Wall Street Journal och Handelsblatt som alla har gjort ambitiösa satsningar inom rörligt de senaste åren.

Dagens industri har en särställning som marknadsledare vad gäller ekonomijournalistik och är den enda stora svenska dagstidning som fortfarande ökar räckvidden av papperseditionen. I den senaste mätningen från Orvesto ökade Di:s räckvidd med 5 procent till 318.000 dagliga läsare.

Dagens industri var även tidigt ute på nätet med di.se som lanserades redan 1994 och som sedan dess är Sveriges ledande sajt med ekonomi- och affärsnyheter.

”Vi gör Sveriges bästa och viktigaste ekonomijournalistik och har en fantastisk position både i print och digitalt. Den ska vi självklart ha i rörligt också”, säger Lotta Edling.

”Intresset för rörligt ökar både hos läsare och tittare och bland annonsörer och kunder. Vi märker det senare tydligt i dialoger vi har på vår kommersiella sida och tror att det finns stor potential för nya affärer här.”

Dagens industris tv-kanal Di tv blir en svensk renodlad ekonomikanal som kommer att sända från klockan 06 till 18 varje dag, både med format som Börsmorgon och Börsrådet, livesändningar vid stora händelser och snabba nyheter.

”Konceptet är detsamma som genomsyrar alla Di:s produkter – en kombination av affärsnytta och underhållning.”

Di tv kommer att produceras tillsammans med Expressen TV, som i fjol vann pris för ”Årets bästa breaking news-sändning online” på tv-galan Kristallen och som nu i vår är prisnominerat till internationella INMA Awards.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen TV, om samarbetet med Dagens industri:

”Vi är stolta över att få bidra till Di TV. På Expressen TV talar vi om att utveckla ”framtidens nyhets-tv” och vi gör det med fullt digitalt fokus. Redan i dag är Expressen TV partnerkanal till CNN, och Dagens industri är förstås den bästa partner man kan ha.”

Expressen TV ökade 2016 tittandet räknat som startade strömmar på digitala plattformar med hela 76 procent, en tillväxt som kan jämföras SVT (+49 procent), Discovery (+15 procent), MTG (+8 procent), TV4 (+2 procent) och UR (-3 procent).

Dagens Industri och Expressen TV gör sedan ett år tillbaka programmen Börsmorgon och Börsrådet ihop. De formaten ska vidareutvecklas under våren.

Nyligen lanserade Dagens industri och Expressen TV även nyhetsuppdateringen Di Nyheter 07.30 som tagits emot väl av tittarna och som de snart får se oftare i under dygnet.

När Di tv successivt lanseras som en egen kanal, så blir det också mer av fördjupning i dagliga program som kommer att presenteras under våren.

”Vi på Di har Sveriges största ekonomiredaktion, och bästa tycker jag. Och möjligheterna med kanalen gör oss till en ännu mer attraktiv arbetsplats för ekonomijournalister så det här är naturligtvis också en möjlighet att kunna anställa fler talanger”, säger Anna Ekelund, sedan många år nyhetschef på Di som nu blir programledare på Di tv.

Precis som på di.se och i papperstidningen så blir marknadsdata, aktiekurser och valutakurser ett viktigt innehåll i tv-sändningarna.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?