Annons

Di:s experter: ”Vi ser ett enormt skifte just nu”

I veckan klättrade dataspelskoncernen Embracer över 100-miljardersstrecket och har nu ett större börsvärde än klassiska bolag som SKF, SCA och Alfa Laval.

”Sverige har en ny basindustri. Vi är inne i ett enormt skifte”, konstaterar Di:s analytiker Ulf Petersson i Analyspodden.

Lars Wingefors är vd och huvudägare i dataspelsjätten Embracer.
Lars Wingefors är vd och huvudägare i dataspelsjätten Embracer.Foto:Di/Mostphotos

 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

I januari tog livekasinobolaget Evolution Gaming klivet in i Stockholmsbörsens finrum, mest omsatta-indexet OMXS30. I veckan som gått annonserade också dataspelskoncernen Embracer EMBRAC B +6,10% Dagens utveckling tre nya miljardförvärv, vilket ledde till att bolagets aktie rusade.

Embracers börsvärde uppgår nu till drygt 110 miljarder kronor och därmed är bolaget större än flera andra svenska börsklassiker, bland annat SCA, SKF och Alfa Laval.

”Sverige har en ny basindustri. Vi är inne i ett enormt skifte”, säger Di:s analytiker Ulf Petersson i veckans avsnitt av Di:s Analyspodden.

Han pekar på att Sverige har flera framstående och växande bolag inom både dataspelsindustrin och spel- och dobbelbranschen.

Det är något som Di:s Johan Wendel spinner vidare på när han läser storbankernas senaste kvartalsrapporter.

”Allt handlar om hur man ska kapa kostnader. Någon ambition att försöka göra offensiva satsningar och växa affären saknas helt”, konstaterar han.

”För att använda fotbollstermer. Om Embracers vd Lars Wingefors är Pep Guardiola så är bankcheferna att jämföra med Jose Mourinho”, fortsätter han.

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera