1515
Annons

Di:s experter: Så rebalanserar du din fondportfölj efter börsrallyt

Rebalansering av fondportföljer efter börsrallyt, räntor och okända pensionsavgifter.

Det är några av ämnena som avhandlas i ett nytt avsnitt av Di:s podd Smarta Pengar.

Foto:Andrey Popov

 

Hur man rebalanserar sitt sparande efter vald risknivå är en av många lyssnarfrågor som kommit in till Smarta Pengar.

”En försiktig återgång till ursprungsmixen gör man genom att förändra månadssparandets inriktning. Ligger sparandet på ett ISK-konto går det också bra att minska aktiefondsinnehavet och öka räntedelen utan skattekonsekvenser”, säger Di:s Jenny Petersson.

Nackdelen med lågrisksparande är att det extrema ränteläget gör avkastningen svag eller obefintlig i räntefonder.

”Man måste välja fonder inriktade mot företagsobligationer för att få lite avkastning, men det innebär högre risk än traditionella korträntefonder”, säger Hans Bolander, privatekonomisk reporter på Di.

Den förväntade årsavkastningen på företagsobligationsfonder ligger i dag runt 1-2  procent. High yield-fonder, som investerar i företagsobligationer med högst risk, kan avkasta 3-4 procent på årsbasis.

Ett annat ämne i podden är de nya flyttreglerna för fondförsäkringar som maximerar avgiftsuttag till 600 kronor.

”Det ger ett bra tillfälle att se över avgifter och fondkvalitet inom tjänstepension och privat pensionssparande. För ett långsiktigt sparande kan det handla om tiotusentals kronor eller mer som det går att tjäna”, säger Jenny Petersson.

Enklast så börjar man med att se om det finns bättre och billigare fonder inom den egna försäkringen. Den som inte är nöjd bör då leta efter konkurrenter med lägre avgifter.


Innehåll från PlippAnnons

En värld av exklusivt innehåll – bara ett klick bort

Nu är det enklare än någonsin att ta del av exklusivt digitalt innehåll som vanligtvis är bakom betalvägg. Företaget Plipp lanserar en innovativ teknik med klickbetalning – utan prenumerationskrav. 

När Plipp undersökte hur många som var villiga att betala för enskilda artiklar hos Aftonbladet var siffrorna tydliga – hela 87 procent av de tillfrågade uppgav att de kunde tänka sig att betala för specifikt innehåll med ett enkelt klick. 

Av undersökningen framgick även att målgruppen kunde tänka sig att klickköpa en till två gånger i månaden, förutsatt att priset var fem kronor. Det skulle generera tvåhundra procent tilläggsinkomst för Aftonbladet, utöver det de får från sina pluskunder via sin digitala tidningsdel.

– Det här är en helt ny typ av tjänst för småbetalningar inom digitala tjänster som tidningsartiklar, bloggar och poddar. Med vår metod går det blixtsnabbt att betala engångsköp, man behöver inte skapa något konto eller ladda på pengar i förskott. I stället samlas alla köp på en smidig faktura när köpen uppgår till hundra kronor, berättar Carl-Henrik Zetterberg, vd på Plipp.

Läs mer om Plipps smidiga klickbetalningar här 

Lanseringen av Plipp ska däremot inte ses som en konkurrent till dagens prenumerationer, menar Carl-Henrik Zetterberg, utan snarare som en möjlighet att utöka antalet betalande användare och komplettera verksamhetens andra inkomster. 

– I den äldre tidningsvärlden köpte man ofta lösnummer, eller prenumeration när man ville ha mängdrabatt. I dagens digitala tidningsvärld är det många som vill ta del av enstaka låsta artiklar, men inte i omfattningen att man vill prenumerera. Därför finns nu Plipps klickteknik. Mediaföretag måste börja jobba med tekniken i stället för mot den, säger han.

Utöver innovativa affärsfunktioner, som stödjer digitala affärer, har Plipp också ett effektivt marknadsföringssystem. Via systemet kan man kan dela med sig av klickinkomsten till de som marknadsför den digitala artikeln genom exempelvis sociala medier eller nyhetsbrev. 

Plipps grundteknik är världsunik och även om de första kunderna är belägna i Sverige, så finns det en färdig global affärsplan. Plipp förväntas ha sina första internationella kunder redan nu under våren.

Om Plipp:

Plipp har finansierat sin utveckling genom att ta in delägare och har idag över trehundra aktieägare. Bolagsvärdet är ca hundrasextio miljoner kronor. Målet är att börsnoteras under år 2022 och ett delmål är att nå värdering överstigande Unicorn (en miljard USD), vilket bedöms som i högsta grad rimligt vid globalisering och kapitalisering av pågående affärsavtal.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Plipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?