1515
Annons

Di prisar smartaste lösningarna - dags att nominera till E-Prize 2020

Energiomställningen är den största av världens klimatutmaningar.

Med E-Prize, Sveriges största energipris, vill Dagens Industri och Aktuell Hållbarhet sätta fokus på och stimulera innovationer som kan hjälpa till att vi klarar klimatmålen.

TRIO I TRIUMF. Einride, Altered och Epishine tog hem E-Prize 2019.
TRIO I TRIUMF. Einride, Altered och Epishine tog hem E-Prize 2019.Foto:Rickard Kilström

För tolv år sedan instiftade energikoncernen Eon och Veckans Affärer E-Prize, ett energipris för näringslivet, för att premiera och lyfta fram de mest innovativa företagen som strävade mot en energismartare verksamhet. Eon fortsätter nu tillsammans med Di och Aktuell Hållbarhet.

Energi och transporter står i dag för nära 60 procent av de totala klimatutsläppen i världen.

”Här finns fortsatt enorma behov av nya innovationer för att vi ska ha en chans att klara klimatmålen. Klimatsmart energi är också ett område som blir dramatiskt mycket mer spännande och lovande för varje år som går nu”, konstaterar Per Olof Lindsten, ekonomijournalist med fokus på hållbarhet och innovation tillika E-Prizejuryns ordförande sedan många år tillbaka.

2009, när E-Prize instiftades, hade världen precis borstat av sig det värsta dammet efter finanskrisen. Ekonomin var i fokus. Inte många oroade sig på allvar för klimatproblematiken.

Greta Thunberg hade inte ens börjat skolan. Sedan dess har andelen elbilar på våra svenska vägar ökat med 560 procent under samma tid. Den svenska vindkraftsproduktionen har ökat med nära 700 procent.

Så visst har det hänt mycket på energiområdet de senaste 12 åren. Inte minst har innovationskraften formligen exploderat i jakten på klimatvänligare lösningar som kan ta oss ur fossilberoendet.

Precis som för 12 år sedan har en global kris mer eller mindre förlamat världen. Coronapandemins massiva karantänåtgärder har visserligen inneburit en tillfällig nedgång i klimatutsläppen när bilar, flyg och industrier står stilla. Men behovet av fler riktigt smarta och innovativa energilösningar är fortsatt stort.

Bland tidigare vinnare av E-Prize finns en rad innovativa uppstickare som Ferroamp med sitt ”lego för förnybar energi”, Mimbly med sin smarta tvättmaskin, Climeons kraftverk som gör el av varmvatten, transportutmanaren Einrides självkörande ellastbilar, Greater Thans digitala bilförsäkringar, banbrytande solceller från Epishine och Altereds geniala vattenuppfinningar som sparar 98 procent. (Di)

Starka reaktioner på nej till höghastighetståg

Högerpartierna är emot att satsa på höghastighetsbanor mellan storstäderna.

Det har skapat en oro i berörda kommuner för vad regeringsskiftet innebär.

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.
Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.Foto:Press.

Den avgående S-regeringen vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm–Malmö.

Men högerpartierna M, KD, L och SD, som väntas stödja en ny M-ledd regering, tycker däremot att sådana banor blir alldeles för dyrt.

I riksdagsmotion skriver de fyra partierna bland annat att en satsning på höghastighetståg ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” inom infrastruktur. Motionen yttrar sig över en skrivelse från den avgående regeringen om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033. 

Motionen väcker oro för att redan planerade satsningar på deletapper av de nya stambanorna ska drabbas.

”Jag har svårt att tro att det är sant”, säger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalråd i Nyköping, till NT.

En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping.

”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg.

Helena Gellerman, som skrivit under motionen för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring järnvägen.

”Jag vill inte föregå den utredningen. Den ska titta på hur man löser det på bästa sätt”, säger hon. 

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del, uppger dock för TT att Ostlänken inte påverkas:

”Moderaterna har sedan länge varit emot de dyra höghastighetstågen. Vi vill i stället satsa resurserna på befintligt järnvägsnät. Det är vad partierna på vår sida politiken också skriver i en motion som gavs in till riksdagen i går. Det finns dock inte några planer på att stoppa Ostlänken”, säger hon i en skriftlig kommentar.

Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, räknar samtidigt med att inte heller den planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg påverkas.

”Skulle den järnvägen försvinna, vilket jag än så länge inte har fått några indikationer på, då skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgår ifrån att den sträckan ligger kvar”, säger han till Borås Tidning.

LÄS OCKSÅ:
Högerpartierna säger nej till höghastighetsjärnväg
DEBATT Hög tid satsa på tåg i tid

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera