1515
Annons

Di Mobilitets nya trendrapport tar tempen på hajpad tjänst

MaaS är en av de hetaste trenderna just nu. Men kan den få oss att ställa den privata bilen för gott? Vi har kartlagt en bransch som brottas med att förändra människors beteenden och hitta nya affärsmodeller. 

I MaaS-mixen ingår allt från kollektivtrafik, till bilpooler, elcykel-pooler och elscootrar som samordnas i olika tjänster för att serva invånarna.
I MaaS-mixen ingår allt från kollektivtrafik, till bilpooler, elcykel-pooler och elscootrar som samordnas i olika tjänster för att serva invånarna.

 

Det är ingen hemlighet att privatägda bilar är en syndabock när det gäller växtgasutsläpp. Biodrivmedel och mer effektiva bilar har betydelse för att minska utsläppen av koldioxid, men vägfordon står fortfarande för en tredjedel av de totala föroreningarna i luften varav personbilar släpper ut hälften av det. 

Målet i Sverige är att ha en fossilfri fordonsflotta senast 2030 och en viktig pusselbit i det är att människor delar på fordon. Det är där MaaS kommer in. Förkortningen står för ”Mobility as a Service” – mobilitet som tjänst på svenska.

I MaaS-mixen ingår allt från kollektivtrafik, till bilpooler, elcykel-pooler och elscootrar som samordnas i olika tjänster för att serva invånarna. Det kan handla om att köpa biljetter eller boka transporter genom appar, eller att fastigheter och bostadsrättsföreningar erbjuder stationära fordonspooler som kan fungera som ett alternativ till den egna bilen.

Det finns många initiativ kring mobilitet som tjänst, både från kommersiellt och offentligt håll. Aktörer som Trafikverket, Energimyndigheten, Sveriges kommuner och regioner, Samtrafiken och forskningsvärlden – för att nämna några – är alla involverade i utvecklingen. Liksom privata aktörer som bilpooler, elscooterbolag och olika teknikleverantörer.

De försöker samarbeta i olika konstellationer för att hitta MaaS-tjänster som är till nytta för både människor och miljö – och kan skapa värde för alla parter. 

Personbilen är en central del i människors liv och tröskeln för att överge den för en bilpool eller kollektivtrafik är hög. För att MaaS-tjänster ska fungera måste både beteenden och infrastruktur förändras.

Foto:Michael Folmer/Mostphotos

Termer som används när man pratar om MaaS-tjänster kopplat till miljö är att de ska bidra till ett mer cirkulärt samhälle, vilket innebär att man tillsammans tar vara på de resurser som finns. Faktum är privata personbilar står still 95-96 procent av tiden, vilket ses som ett stort resursslöseri och är kostsamt för ägarna.

I städer och förorter är det också trångt om plats för bilar, som tar upp utrymmen för bostäder och grönområden. Man pratar om p-tal – parkeringstal – vilket innebär hur många bilar som ska rymmas i stadsmiljön och hur de kan minskas eller till och med nollas.

MER FRÅN MOBILITY INSIGHTS:
 Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen
 Mobilitetschefen i Linköping: ”Vi vill att 40 procent ska cykla”
 Boendet där alla har tillgång till bil – utan att äga en
 Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön
 Landsbygdens egna mobilitetstjänst tar inspiration av Airbnb
 Därför kan möbeljätten Ikea få fart på MaaS

Gemensamt för de olika initiativen kring MaaS är att de ofta hamnar i en skärningspunkt mellan det privata näringslivet och den offentliga sektorn. För vem äger egentligen kunden? Och vem har rätt att påverka vilket resslag som slutkonsumenten väljer?

Den pågående pandemin gör också sitt till för MaaS-utvecklingen, då människor blir mer enkelspåriga i sitt resande och kollektivtrafiken inte känns lika säker.

I den här utgåvan av Mobility Insights har vi kartlagt läget i MaaS-branschen i Sverige och tittat närmare på tjänster, stadsplanering, forskning, hållbarhet och affärsmodeller. Vi har pratat med forskare och entreprenörer, kommunanställda och teknikleverantörer – och gjort nedslag i olika initiativ kring mobilitet som tjänst. I rapporten listar vi ett antal av de aktörer som är verksamma inom MaaS. Vi spanar även in i framtiden och blickar ut på andra initiativ i världen. 

 


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?