1515

Di lanserar omvärldsbevakare: ”Ett måste för ekonomiintresserade”

Sveriges bästa utrikesjournalistik för ekonominyheter läser du i Dagens industri. 

Nu växlar vi upp ytterligare och lanserar tjänsten Di Omvärld.

”Den är ett måste för ekonomiintresserade läsare”, säger Di:s utrikesredaktör Carl Thulin. 

Tysklands förbundskansler Angela Merkel.
Tysklands förbundskansler Angela Merkel.Foto:Wolfgang Kumm

För Dagens industri har utrikesjournalistiken alltid haft en central del i tidningens rapportering. Varje dag kan Di-läsarna ta del av analyser, nyheter och kommentarer om internationella händelser. 

”Våra korrespondenter rapporterar från bland annat Nordamerika, Asien och Sydamerika”, säger Carl Thulin. 

På di.se får läsarna också ett liveuppdaterat flöde av internationella marknadsnyheter - helt kostnadsfritt.  

Och nu växlar Dagens industri upp sin utrikesbevakning ytterligare genom att lansera tjänsten Di Omvärld.

Med tjänsten serveras läsarna internationella affärsnyheter, avslöjanden, analyser och intervjuer som inte alltid dyker upp i det dagliga nyhetsflödet. Urvalet av nyheterna görs av Di:s erfarna utrikesredaktion.

”Di Omvärld kommer att leverera utrikesnyheter som ekonomiintresserade läsare måste ha koll på. Vi scannar helt enkelt av omvärlden åt läsarna och berättar kort och koncist vad som är hetast i utländska medier”, säger Carl Thulin. 

Det går att prenumerera på Di Omvärld som ett nyhetsbrev. Då får du varje vardag en sammanställning med internationella affärsnyheter direkt till din mejlkorg. Det går också att läsa sammanställningarna på di.se varje dag. 

Det enda du behöver göra för att få tillgång till Di Omvärld är att registrera din mejladress på di.se. 

”Vi vet att våra läsare uppskattar vår breda bevakning från utlandet. Med Di Omvärld kommer vi också kunna ge läsarna en överblick av vad som skrivs i andra stora affärsmedier runt om i världen”, säger Carl Thulin.

Vad är enligt dig den viktigaste internationella händelsen att ha koll på i höst? 

”Presidentvalet i USA. Utgången kommer att påverka även omvärlden och det är i Di:s alla kanaler som ekonomiintresserade läsare, tittare och lyssnare kommer att få den bästa bevakningen.”

Di Omvärld har premiär på måndag den 31 augusti. 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?