Hoppa till innehållet

Annons

Di lanserar nytt motorprogram: ”Vi som älskar bilar vill se dem röra på sig”

Nu lanserar Di ett nytt bil- och motorprogram där tittarna tas ut ur studion och får följa med ut på vägarna. I programmet testkör Di:s motorredaktör Carl-Johan Lejland branschens hetaste bilmodeller. 

”Vi som älskar bilar vill se dem röra på sig”, säger han. 

Di:s motorredaktör Carl-Johan Lejland.
Di:s motorredaktör Carl-Johan Lejland.Foto:Oskar Omne

För de bilintresserade kommer torsdagsförmiddagar på Di.se bli en ny höjdpunkt på veckan. Då sänds nämligen Di TV:s nya bil- och motorprogram – Di TV Motor. 

I programmet kommer Dagens industris motorexpert Carl-Johan Lejland provköra allt från lyxbilar på motorväg till suvar i terräng, men även exklusiva sportbilar på körbana. Programmet kommer, till skillnad från andra program i Di TV, inte att studiosändas.  

”I det här programmet kommer det bli mer rull ute på vägarna. Till skillnad från börsen, som mest följer siffror och rapporter, är bilar mycket roligare att titta på när de rör sig”, säger Carl-Johan Lejland.

I det första avsnittet testkörs elbilen Volvo XC40, avslöjar Carl-Johan Lejland.
I det första avsnittet testkörs elbilen Volvo XC40, avslöjar Carl-Johan Lejland.Foto:Carl-Johan Lejland

Det pågår just nu en intensiv kapplöpning bland biltillverkarna om marknadsandelarna på elbilsmarknaden, berättar Carl-Johan Lejland. I Di TV Motor kommer tittarna få följa branschens ledande biltillverkare på deras elektrifieringsresa. Av den anledningen tror Carl-Johan Lejland, som har en mångårig erfarenhet av bilbevakning, att programmet kommer locka fler tittare än bara de med ett traditionellt bilintresse. 

”Det finns bara ett spår framåt för bilen, nämligen elektrifieringen, något som de allra flesta bör ha ett intresse i att följa. I programmet kommer vi att testköra alla elbilar som kommer in på den svenska marknaden”, säger Carl-Johan Lejland. 

Di-analytikern Magnus Dagel är Di TV Motors första gäst.
Di-analytikern Magnus Dagel är Di TV Motors första gäst.Foto:Jack Mikrut

Motorredaktören avslöjar det första avsnittets innehåll, som spelats in med Di:s fastighets- och börsprofil Magnus Dagel. Med sändning från Göteborg kommer reportrarna testköra elbilen Volvo XC40. Volvomodellen kommer senare i avsnittet få mäta sig med den kinesiska konkurrenten Xpengs elbil Xpeng G9.

”Xpeng har sedan tidigare försökt lansera modeller på den svenska marknaden, men med mindre framgång. Nu har biltillverkaren tänkt om med G9-modellen, och resultatet har blivit väldigt intressant”, säger Carl-Johan Lejland. 

Foto:Jesper Frisk

Alexander Klaar, redaktör på Di TV, berättar att planeringen för programserien har pågått under hela våren. 

”Att vi nu är framme vid programpremiären känns otroligt bra. Det ska bli spännande att få följa med Carl-Johan Lejland på hans expeditioner i bilbranschen, jag tror att det här kommer locka många tittare”, säger Alexander Klaar.

Den här säsongen av Di TV Motor innehåller 12 avsnitt, med start den 25 maj. Programmet sänds klockan 11.30 varannan torsdag på di.se/ditv/.

Innehåll från LexusAnnons

Nu lanseras helelektriska Lexus RZ

Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.

Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.

Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ 

Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.

Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.

Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.

Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.

Teknik möter komfort

Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.

Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.

Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.

Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.

Säkrare körning

Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.

Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.

Körglädje och snabbladdning

Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.

Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:

– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.

Extern länk: Läs mer om nya elbilen Lexus RZ  

 

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera