1515
Annons

Di lanserar nytt artikelformat

Dagens industri satsar på det digitala berättandet - därför har vi lanserat ett helt nytt artikelformat.
”Det här kommer att lyfta innehåll som sticker ut och gör skillnad, samtidigt som vi ger er som läsare en bättre läsupplevelse”, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri.

Missa inte Henrik Huldshiners intervju med Avanzas vd Rikard Josefsson, som bland annat berättar om rekordtillväxten på börsen och knarkskandalen på Avanzas kontor. Men artikeln är också den första som publiceras i Dagens industris nya artikelformat.

Med fokus på att lyfta det digitala berättandet så har vi, genom ett tätt samarbete mellan redaktionen och produktutveckling, skapat förutsättningar för att erbjuda en bättre läsupplevelse.

Det kan vara en knivskarp börsanalys, ett initierat Di Weekend-reportage eller en exklusiv nyhet från Di Digital.

”Det här är ett sätt att stötta fördjupande innehåll där grafik, bilder och video är tongivande och tillsammans med texten bidrar till en bättre läsupplevelse”, säger Niklas Wiil, produktdesigner på Dagens industri.

Det nya artikelformatet kommer dyka upp för fler artiklar, och det gäller oavsett om du läser di.se på din dator, mobil eller i Di:s app.

Har du tankar om hur vi borde fortsätta utveckla Dagens industris digitala plattformar - klicka här för att ge feedback


Hälften av SAS kapacitet kan slås ut: ”Katastrofalt”

Trots intensiva förhandlingar även under midsommarhelgen rycker en SAS-strejk allt närmare.

Bolaget tvingas då ställa in nästan hälften av sina flygningar, och kunderna kommer ha mycket svårt att hitta andra lösningar.

”Det vore faktiskt katastrofalt”, säger Karin Nyman på SAS till Di.

Foto:Johan Nilsson/TT

Natten till onsdag löses strejkvarslet mot SAS ut om inte parterna enas innan dess.

”Vi har jobbat oavbrutet i tio, tolv dagar. Det är ett massivt arbete som pågår hela tiden”, säger Jan Sjölin, som medlingsinstitutet har gett uppdraget att försöka ena parterna, till Dagens industri.

Förhandlingarna, som sker i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm, sker mellan SAS och SAS Pilot Group, SPG, som samlar de fyra nationella fackförbunden Svensk Pilotförening, Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening samt Scandinavian Norge Flygerforening.

”SPG förhandlar för alla fackföreningarna, men sedan skrivs avtalen med var och en”, säger Rebecca Rosenvinge, pressansvarig för Svensk Pilotförening, till Di.

Själva innehållet i förhandlingarna vill hon inte säga något om.

”Vi kommer inte att kommentera förhandlingarna under medlingsprocessen.”

Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren är för närvarande ordförande för SPG, och leder därmed förhandlingarna. 

Förhandlingarna tog bara paus på själva midsommarafton, berättar Jan Sjölin.

”Vi hade ett digitalt möte på midsommardagen, men vi är i selen hela tiden.”

Har andan i samtalen blivit mer eller mindre konstruktiv?
”Det kommenterar jag inte.”

Det är emellertid väl känt att parterna står mycket långt ifrån varandra, då det inte bara handlar om villkor som löner i ett nytt kollektivavtal. Pilotfacken är mycket kritiska till de interna bemanningsföretag, bland annat med bas på Irland, som SAS i allt högre utsträckning begagnar sig av.

Om inte parterna enas kommer närmare 900 piloter att lägga ned arbetet, och SAS utlysa en så kallad spegellockout.

På midnattsslaget försvinner ungefär hälften av kapaciteten i ett svep, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

”Det varierar väldigt mycket från dag till dag, men när vi flyger som vanligt har vi ungefär 600 flygningar per dag och ungefär 60.000 passagerare i snitt. I en strejk, på det sätt den är varslad, skulle 200-250 flygningar per dag drabbas, och någonstans mellan 20.000 och 30.000 passagerare”, säger hon till Di.

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.
Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.Foto:Emma-Sofia Olsson

Enligt henne är det ”näst intill omöjligt” att snabbt hyra in kapacitet från annat håll.

”Det här är den kapacitet vi har. Bokningstrycket på alla flygbolag är jättehögt. Det är alltid så i högsäsong, och än mer i år. Det kommer i stort sett att vara jättesvårt att boka om till något annat, det betyder att det är många kunder som inte kommer att komma iväg på sina semestrar. Det vore faktiskt katastrofalt.”

SAS erbjuder nu sina kunder gratis ombokning, i upp till ett år, för avgångar fram till den 1 juli.

Blir strejken verklighet slår det extra hårt mot Danmark.

Den klassiska cykeltävlingen Tour de France inleds nämligen i år i Danmark, med ett individuellt tempolopp på 13,2 kilometer i Köpenhamn, den 1 juli. Mängder av cykelentusiaster har planerat att resa dit för att se premiären.

SAS-aktien backade med omkring 3 procent på en i övrigt starkt stigande börs på måndagen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?