1515
Annons

Di lanserar kostnadsfri kunskapsserie – tungviktare deltar

Under pandemin har suget efter kunskap och praktiska verktyg för att driva sitt företag vidare vuxit. 

För att hjälpa små- och medelstora bolag lanserar Di på tisdagen en kunskapsserie i tio delar med namnet Gasell Talks. 

Rebecka Forsman Fresk, koncept- och innehållsansvarig Di Gasell.
Rebecka Forsman Fresk, koncept- och innehållsansvarig Di Gasell.Foto:Jesper Frisk
Anders Hansen, författare och psykiater specialiserad på hjärnans funktion, är en av gästerna i Gasell Talks.
Anders Hansen, författare och psykiater specialiserad på hjärnans funktion, är en av gästerna i Gasell Talks.Foto: 
Anna Kinberg Batra, ordförande för Svensk Solenergi och tidigare partiledare för Moderaterna, är en av gästerna i Gasell Talks.Foto:Jack Mikrut
Frida Boisen på Gasell Talks.
Frida Boisen på Gasell Talks.Foto:Pax Engström Nyström

En undersökning som nyligen genomfördes bland Gasellföretagare visar att törsten efter kunskap bland Sveriges entreprenörer är stor. Ett år in i coronapandemin svarar en bred majoritet att man bland annat behöver bättre verktyg för att göra affärer digitalt, leda på distans och en större inblick i hur arbetsplatsen efter pandemin kommer att se ut, för att driva sitt bolag vidare.

”Vi har lyssnat in vilka utmaningar Gasellföretagarna står inför och tagit fasta på det när vi har skapat kunskapsserien Gasell Talks. Men vi tror inte bara att det är Gasellföretag som brottas med de här tankarna just nu, utan något som de flesta små och medelstora bolagen vill ha hjälp med”, säger Rebecka Forsman Fresk, koncept- och innehållsansvarig Di Gasell. 

Genom korta föreläsningar à 15 minuter ska tittaren få handfasta verktyg och råd som hjälper en vidare i entreprenörskapet. Under våren planeras tio kostnadsfria avsnitt och först ut är författaren och journalisten Frida Boisen, som är specialiserad på digitalisering och kommunikation i sociala medier.

”Hon kommer bland annat att prata om det digitala mötet, hur man når ut med sitt buskap men också hur man når in till de man pratar med och på det sättet lägger en bättre grund för morgondagens affär”, säger Rebecka Forsman Fresk. 

Fler gäster i kunskapsserien kommer att presenteras allt eftersom, men redan nu är det klart att Anders Hansen, författare och psykiater specialiserad på hjärnans funktion, och Anna Kinberg Batra, ordförande för Svensk Solenergi och tidigare partiledare för Moderaterna, som båda också är Di-krönikörer, kommer att hålla varsin föreläsning. Avsnitten kommer att publiceras en gång i veckan, på tisdagar, men finnas tillgängliga att se när man vill. 

”Vi vet att företagare är en upptagen målgrupp, därför har vi fokuserat på att göra korta avsnitt som ska vara enkla att ta till sig och finnas lättillgängliga. För oss är den här serien ett bra komplement till de traditionella event vi gör på våren och hösten, och en möjlighet att bidra till vårt övergripande mål om att få Sverige att växa.”

Damberg: Tillfällig skattesänkning på bensin upphör i höst

I höst kan literpriset på bensin och diesel gå upp med nästan två kronor. Den sista september upphör den tillfälliga skattesänkning som riksdagen beslutade om i våras för att lindra hushållens bränslenotor.

Någon förlängning är inte på gång, enligt finansminister Mikael Damberg (S). Och riksdagen har inte haft några extra möten i sommar om det.

Foto:Cornelia Jönsson

”Riksdagen har ju tagit ställning för att det är en tillfällig åtgärd”, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TT om den fem månader långa sänkningen som upphör den 30 september.

Skatterna på diesel och bensin sänktes den 1 maj på ett sätt som gjorde att priset vid pump skulle gå ner med 1 krona och 80 öre. Det gjorde det också, i alla fall just den dagen.

Sedan dess har världsmarknadspriserna åkt upp och ner och pumppriserna har följt efter. De senaste dagarna har till exempel dieselpriset ökat kraftigt igen. 

Skattesänkningen skulle, sade riksdagen i sitt beslut, löpa ut den sista september. Den beräknas kosta staten cirka sex miljarder i minskade skatteintäkter.

Riksdagen kommer inte att kunna behandla något eventuellt krav på förlängning före det att sänkningen löper ut. Det finns inte heller något skarpt krav nu om det att ta upp.

Finansministern konstaterar att riksdagen inte samlas igen förrän den 27 september, mer än två veckor efter valdagen den 11. Tidigast i oktober kan en ny regering vara installerad. 

Flera oppositionspartier vill se sänkningar av skatten och den så kallade reduktionsplikten, som tvingar bolagen att blanda i dyrare biodrivmedel och har stor betydelse för framförallt dieselpriset. Men det är förslag som de kan lägga fram skarpt först i en budget, om de får chansen att bilda regering.

En sak verkar klar oavsett vilka partier som kommer att bilda regering: skatterna på drivmedel kommer inte att justeras upp med inflationen plus två procent vid årsskiftet, något som annars normalt ska ske: Mikael Damberg har aviserat att det inte blir någon sådan indexuppräkning.

Den här gången hade den kunnat bli extra stor, med tanke på den höga inflationen.

I våras krävde en majoritet i riksdagen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna samt Vänsterpartiet att regeringen skulle begära hos EU-kommissionen att få sänka energiskatten på bensin och diesel mer än vad den tillfälliga sänkningen inneburit. Den borde sänkas mer än den nivå som EU-länderna har enats om att inte gå under. Regeringen har skriftväxlat med kommissionen sedan i maj men har inte fått några slutliga svar och ser inte ut att kunna få det än på ett tag. 

Finansministerns och regeringens eget förslag var att alla bilägare istället skulle få en tusenlapp nu i augusti, som kompensation för högre bränslepriser. Bilägare i stödområden, i huvudsak i Norrland, skulle få 1.500 kronor.

Men det sade riksdagen nej till.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera