Annons

Di-gruppen och Fastighetsnytt förvärvar norska Estate Media

Den Bonnierägda branschsajten Fastighetsnytt stärker sin position i Norden genom att förvärva norska Estate Media.

”Vi ska växa i de övriga nordiska huvudstäderna, det är där de största uppsidorna finns”, säger Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri. 

Från vänster: Peter Fellman, Trond Valle, Peter Lingmerth och Anders Eriksson.
Från vänster: Peter Fellman, Trond Valle, Peter Lingmerth och Anders Eriksson.Foto:Press

Estate Media är den ledande medieaktören när det gäller kommersiella fastigheter i Norge. Varumärket har även en stark position på den danska marknaden.

Fastighetsnytt,  även omfattar tidningen Byggindustrin, är en av de nischade branschmedier som tillsammans med Dagens industri bildar Di-gruppen. I och med förvärvet av Estate Media får Di-gruppen nu sin första verksamhet utanför Sverige.

”Detta är en matchning som man sällan stöter på. Estate Media påminner om Fastighetsnytt med agendasättande journalistik och starka evenemang. Vi har en strategi om att växa nordiskt med Fastighetsnytt, och den accelererar vi nu”, säger Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.

Estate Media omsätter runt 100 miljoner kronor per år. Förutom att producera branschledande nyheter anordnar Estate Media flera konferenser per år, om än i mindre skala än den stora kongressen Business Arena som Fastighetsnytt håller på flera orter i Sverige.

Di-gruppen och Fastighetsnytt har i en genomgång av strategin konstaterat att Business Arena inte ska växa mer i Sverige och fortsättningsvis hållas i Stockholm samt i de tre regionerna Umeå, Malmö och Göteborg.

”Vi ska växa i de övriga nordiska huvudstäderna, det är där de största uppsidorna finns”, säger Peter Fellman.

I vintras expanderade Business Arena till Helsingfors och tack vare förvärvet av Estate Media kan konceptet nu ta ytterligare steg ut i Norden. I ett första skede kommer fokus att ligga på Oslo och Köpenhamn.

”Detta ligger i linjen med vår strategi om att konsolidera och göra färre men större evenemang. Business Arena är ett strakt varumärke i fastighetsbranschen, och detta gör att vi kan ta det snabbare ut i Danmark och Norge”, säger Peter Lingmerth som är vd för Fastighetsnytt.

Till skillnad från Fastighetsnytt har Estate Media en digital prenumerationsaffär som har vuxit sig starkare de senaste åren, vilket även Fastighetsnytt hoppas dra nytta av.

Det norska bolaget driver även reklambyrån Blake som är vänder sig till fastighetsbranschen. Efter förvärvet kommer även svenska bolag i sektorn kunna arbeta fram reklamkampanjer och använda Fastighetsnytt som en ”one stop shop”.

”Den tjänsten har vi inte inom vår verksamhet, men som vi hoppas kunna komma med till bygg och fastighetsmarknaden som ett helt nytt verktyg. Jag hoppas på en snabb lansering”, säger Peter Lingmerth.

Trond Valle, vd för Estate Media, tror att det sammanslagna bolaget nu kommer att få en stark lokal förankring i alla de nordiska länderna, vilket är viktigt med tanke på den utveckling han ser i branschen.

”Det som är spännande och som sker i en större och större grad är att de nordiska aktörerna har blivit mer inomnordiska. I stället för att till exempel satsa på Tyskland så investerar de mer i Norden. Även mäklare och rådgivare tittar mer över landsgränserna i Norden, och då är det också på hög tid att mediehusen blir mer nordiska”, säger Trond Valle.

Innehåll från SeavusAnnons

Så kan varje företag bli sin egen bank

Till vänster i bild: Kiril Gelevski. Till höger: Toni Trpkovski.
Till vänster i bild: Kiril Gelevski. Till höger: Toni Trpkovski.

Att betalningar, lån, överföringar och investeringar sker genom den reglerade bank- och kapitalmarknaden har hittills varit en självklarhet. Men i framtiden kommer vi att se många alternativa sätt att gör affärer. 

–Den här revolutionen är bara i sin linda, säger Kiril Gelevski, Sales Leader på Seavus. 

Seavus är mjukvaruföretaget som föddes i Lund under IT-boomen och på grund av en av grundarnas nordmakedoniska rötter också har en stor utvecklingsenhet i Skopje. 

–Vi gillar den svenska nyfikenheten, innovationskraften och det enkla demokratiska sättet att arbeta. Det är något som vi hela tiden jobbar hårt för att behålla, överallt där vi är verksamma. Att skapa team av nordiska och nordmakedoniska mjukvaruexperter är en framgångsformel som ger goda resultat och ekonomiska fördelar för våra kunder, säger Kiril.

Alternativa finanslösningar 

Det innovativa tänkandet är en förklaring till att Seavus ligger långt framme när det gäller att hitta nydanade mjukvarulösningar för pengatransaktioner. Hittills har det tagits för givet att den traditionella bank- och kapitalmarknaden måste vara inblandad i alla betalningar, lån och insättningar.

–Men det är faktiskt inte ristat i sten. I framtiden kommer mycket av detta ske utanför de reglerade marknaderna. Det innebär att det blir snabbare, enklare och mer demokratiskt för både företagskunder och konsumenter, menar Kiril.

Han säger att det framför allt är tre trender man bör hålla koll på.

Payment integration

Betalningsprocessen binds samman med andra centrala affärssystem När alla systemen är kompatibla kan betalningstransaktionerna genomföras sömlöst. Inga ”bankdagar” som fördröjer transaktionerna.

Embedded finance

Digitala lösningar som gör det möjligt för företag att själva hantera betalningar, kreditgivning utanför de traditionella bank- och finanssystemen. Det kan till exempel handla om ett café där kunden köper en kaffe och betalar sju dagar senare, utan inblandning av Bank-ID eller betalkort. Caféet bestämmer själv över kreditgivningen och cafégästen lägger sin order med hjälp av en kod. Det kan också vara ett e-handelsföretag där kunden har ett konto. Kreditköp beviljas av säljaren och köparen kan även sätta in medel på kontot.

Decentralized finance

Digitala plattformar som gör det möjligt för människor att bland annat investera i fonder, handla med derivat och kryptovalutor, försäkra sig mot risker och få räntor på likvidkonton – utan att gå genom traditionella system.

Stora utmaningar

Att finanssektorn nu genomgår ett skifte leder till stora utmaningar för befintliga bank- och finansföretag. Digitaliseringsprocesserna under de senaste två decennierna har gjort Sveriges banksektor till en av de mest digitaliserade i Europa, men kraven på förändring och anpassning ökar nu i allt snabbare takt. Dagens konsumenter förväntar blixtsnabb service, får de inte det har de möjlighet att gå någon annanstans.

–Människor har ett stort förtroende för de traditionella aktörerna, så de kommer fortfarande att ha en stor marknad. Men de måste förändra sitt sätt att tänka. Inom en ganska snar framtid kommer kunderna att förvänta sig att en överföring till Kenya ska gå lika snabbt som en swishbetalning. Vägen till framgångsrika affärsmodeller kan då gå via fintechbolagen. Men i en värld med stor komplexitet, mer regelverk och större konkurrens kommer det också att efterfrågas medarbetare med lång erfarenhet från bank och finans, säger Toni Trpkovski, CTO.

Om Seavus

Seavus Banking har funnits i 22 år och har idag 150 IT-experter som utvecklar integrerade och moderna banklösningar. Kunderna omfattar nordiska startups, större amerikanska banker samt de största bankerna i sydöstra Europa. Seavus har 1200 anställda och är en del av Arcona Group. 

Läs mer på seavus.com  

Besök oss på Linkedin 

 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera