1515

Di-gruppen och Fastighetsnytt förvärvar norska Estate Media

Den Bonnierägda branschsajten Fastighetsnytt stärker sin position i Norden genom att förvärva norska Estate Media.

”Vi ska växa i de övriga nordiska huvudstäderna, det är där de största uppsidorna finns”, säger Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri. 

Från vänster: Peter Fellman, Trond Valle, Peter Lingmerth och Anders Eriksson.
Från vänster: Peter Fellman, Trond Valle, Peter Lingmerth och Anders Eriksson.Foto:Press

Estate Media är den ledande medieaktören när det gäller kommersiella fastigheter i Norge. Varumärket har även en stark position på den danska marknaden.

Fastighetsnytt,  även omfattar tidningen Byggindustrin, är en av de nischade branschmedier som tillsammans med Dagens industri bildar Di-gruppen. I och med förvärvet av Estate Media får Di-gruppen nu sin första verksamhet utanför Sverige.

”Detta är en matchning som man sällan stöter på. Estate Media påminner om Fastighetsnytt med agendasättande journalistik och starka evenemang. Vi har en strategi om att växa nordiskt med Fastighetsnytt, och den accelererar vi nu”, säger Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.

Estate Media omsätter runt 100 miljoner kronor per år. Förutom att producera branschledande nyheter anordnar Estate Media flera konferenser per år, om än i mindre skala än den stora kongressen Business Arena som Fastighetsnytt håller på flera orter i Sverige.

Di-gruppen och Fastighetsnytt har i en genomgång av strategin konstaterat att Business Arena inte ska växa mer i Sverige och fortsättningsvis hållas i Stockholm samt i de tre regionerna Umeå, Malmö och Göteborg.

”Vi ska växa i de övriga nordiska huvudstäderna, det är där de största uppsidorna finns”, säger Peter Fellman.

I vintras expanderade Business Arena till Helsingfors och tack vare förvärvet av Estate Media kan konceptet nu ta ytterligare steg ut i Norden. I ett första skede kommer fokus att ligga på Oslo och Köpenhamn.

”Detta ligger i linjen med vår strategi om att konsolidera och göra färre men större evenemang. Business Arena är ett strakt varumärke i fastighetsbranschen, och detta gör att vi kan ta det snabbare ut i Danmark och Norge”, säger Peter Lingmerth som är vd för Fastighetsnytt.

Till skillnad från Fastighetsnytt har Estate Media en digital prenumerationsaffär som har vuxit sig starkare de senaste åren, vilket även Fastighetsnytt hoppas dra nytta av.

Det norska bolaget driver även reklambyrån Blake som är vänder sig till fastighetsbranschen. Efter förvärvet kommer även svenska bolag i sektorn kunna arbeta fram reklamkampanjer och använda Fastighetsnytt som en ”one stop shop”.

”Den tjänsten har vi inte inom vår verksamhet, men som vi hoppas kunna komma med till bygg och fastighetsmarknaden som ett helt nytt verktyg. Jag hoppas på en snabb lansering”, säger Peter Lingmerth.

Trond Valle, vd för Estate Media, tror att det sammanslagna bolaget nu kommer att få en stark lokal förankring i alla de nordiska länderna, vilket är viktigt med tanke på den utveckling han ser i branschen.

”Det som är spännande och som sker i en större och större grad är att de nordiska aktörerna har blivit mer inomnordiska. I stället för att till exempel satsa på Tyskland så investerar de mer i Norden. Även mäklare och rådgivare tittar mer över landsgränserna i Norden, och då är det också på hög tid att mediehusen blir mer nordiska”, säger Trond Valle.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?