”Väldigt glädjande. Vi jobbar hårt med att hela tiden utveckla Di:s journalistik i våra olika kanaler och det här är verkligen ett kvitto på att vi har läsarna med oss”, säger Lotta Edling, chefredaktör och ansvarig utgivare för Di.
När analysföretaget Kantar Sifo redovisar sin räckviddsundersökning Orvesto Konsument för helåret 2016 toppar Di listan över ökningstakt bland större dagstidningar. Antalet läsare är nu 318 000, en ökning med 5 procent. I gruppen storstadstidningar är det bara Dagens ETC som ökade mer, med 18 procent.
Dagstidningar som SvD och DN tappade i räckvidd med 4 respektive 3 procent.
”Överlag så har de stora nedgångarna inom tryckt media börjat avstanna, läget präglas av en större stabilitet. Vi ser också att de hemprenumererade storstadsmorgontidningarna alla nått en digital ”tipping point”, de har fler digitala läsare än analoga”, säger Peter Callius, affärsområdeschef på Kantar Sifo.
Di:s Magasin visar också styrka. Det fördjupande magasinet Di Dimension har nu 180.000 läsare, vilket är en räckviddsökning med 2 procent. Veckomagasinet Di Weekend läses av 286.000 personer, en oförändrad nivå jämfört med 2015.
”Vi gör Sveriges bästa ekonomijournalistik och levererar analys, för- djupning, affärsnytta och beslutsunderlag som gör oss till ett oumbärligt arbetsverktyg. Självklart i kombination med personporträtt, intervjuer, trender – och klacksparkar. Det sista är viktigt. Nyckeln till framgång för Di har alltid varit att vi är lite i underhållningsbranschen också”, säger Lotta Edling.
Di:s snabbaste utveckling sker i dag inom tv och digitala medier. För ett år sedan startades programmet ”Börsmorgon” som sänds vardag klockan 08.50.
I veckan startade programmet ”Di Nyheter 07.30”, en snabb sammanfattning av de viktigaste nyheterna inom börs, finans och affärsliv. Programmet sänds, liksom ”Börsmorgon”, från tidningshuset i Marieberg i Stockholm och i samarbete med Expressen TV.
”Parallellt med att vi levererar otroligt hög kvalitet i våra tryckta produkter har vi under året investerat stort i digitala kanaler, bland annat gör vi betydligt mer tv i dag eftersom rörlig bild blir ett allt mer naturligt inslag i användarupplevelsen”, säger Lotta Edling.
https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/11052ytPmsgZ/