ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 22 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Di - en av landets mest lönsamma tidningar

  • Anders Eriksson och Lotta Edling. Foto: Jack Mikrut

Dagens industri redovisar en vinst på 117 miljoner kronor för 2017. Med en vinstmarginal på 16 procent är Di en av landets mest lönsamma dagstidningar.

”Di gör Sveriges bästa ekonomijournalistik, det är nyckeln till vår starka position”, säger chefredaktör Lotta Edling.

Vinsten på 117 Mkr är drygt 20 procent lägre jämfört med fjolåret, men Di räknas ändå till landets mest lönsamma tidningar.

”En stark lönsamhet har alltid varit viktig för Di och det känns bra att vi kan göra ett så pass starkt resultat trots att vi både har gjort kraftfulla strategiska satsningar och haft ett tapp på annonssidan”, säger Lotta Edling.

Di:s chefredaktör ser ökningen av läsarintäkter, i form av digitala prenumerationer, som en av förklaringarna.

”Det här är en stark trend som vi ser inte bara på Di utan även hos både DN och SvD, och det är otroligt glädjande att se vilken betalningsvilja det finns för kvalitetsjournalistik. Under 2017 har vi skapat en ny digital affär på väldigt kort tid, vi går ur året med 30.000 digitala prenumeranter och ser dessutom att det totala antalet prenumeranter ökar för första gången sedan 2013”, säger hon.

Även Anders Eriksson, vd för Di och Bonnier News, är särskilt nöjd med den starka utvecklingen av Di:s digitala prenumeranter.

Hur ser du på att resultatet backar?
”Det backar av två skäl. Dels ökar vi investeringarna i vår digitala transformation med lanseringen av DiTV, satsningar på digital utveckling och företagsaffären. Dels hade vi ett relativt svagt resultat i annonsverksamheten, med ett intäktstapp på närmare 10 procent”, säger Anders Eriksson.

Vad är Di:s största utmaning framöver?
”Att få en bättre utveckling av annonsaffären framöver trots vårt stora fokus på läsaraffären”, säger han.

Nyhetsåret 2017 var intensivt för Di. Egna exklusiva avslöjanden varvades med stora nyhetshändelser som terrordådet på Drottninggatan, turbulens i storbolag som Ericsson och H&M, Nordeas flyttplaner, Fingerprints branta kursfall och rättegången mot Ola Rollén.

”Allt börjar med journalistiken. Di:s innehåll är, nu som alltid, nyckeln till vår starka position. Vi har en otroligt stark redaktion som levererar marknadspåverkande nyheter och intervjuer, djupgående analys, urstarka featureprodukter, tv och som dessutom modererar och deltar som experter på våra konferenser. Jag är väldigt stolt över all bra journalistik vi gjort under året”, säger Lotta Edling.

”Vi har vuxit i räckvidd i flera Orvesto-mätningar, vunnit fina priser och gjort journalistiska satsningar, som att rekrytera den prisbelönte reportern Andreas Cervenka för att rapportera om den internationella techvärlden från Silicon Valley.” 

Under 2017 lanserades även Di TV som görs tillsammans med Expressen TV.

”Kanalen har tagits emot enormt väl av vår publik och det är uppenbart att det finns en topposition att ta inom rörlig ekonomijournalistik. Vi ser också stor vilja att medverka från näringslivets makthavare”, säger Di:s chefredaktör.

”Börsmorgon, som är vårt flaggskepp, har fått en riktigt stark start på året och varit i det närmaste stjärnspäckat, exempelvis under extrasändningarna i samband med rapportfloden. De senaste veckornas tittarsiffror runt cirka 1,6 miljoner startade strömmar förra veckan talar också sitt tydliga språk. Di TV är självklart också högprioriterat under 2018, det första året som vi kommer att vara uppe för fullt som hel kanal.”

Ytterligare en förklaring till Di:s resultat är att konferensverksamheten växer.

”Förutom Gasellrörelsen, som är att beteckna som en del av Di:s själ, och etablerade konferenser som Di Bank och Di Stora Bildagen har vi under året satsat på nya konferensämnen som blockchain och fintech. Vi har även satsat på events inom Di Digitals område. Startup Tour, som turnerat i landet parallellt med Gasell under hösten, har blivit en stor framgång. Likaså de satsningar inom hälsoområdet som Di Digital har gjort i samarbete med Dagens Medicin, t ex Health Tech Pitch Day och Health Tech Hub i Almedalen”, säger Lotta Edling.

I början av 2017 förvärvade Bonnierkoncernen också Fastighetsnytt som under året delvis integrerats med Di.

Lotta Edling pekar på att Di även engagerat sig flera samhällsprojekt.

”Vårt samarbete med organisationerna Mentor och Hand-in-Hand hör till en av fjolårets höjdpunkter. Di:s läsare vill göra skillnad och det märktes också när vi i julkampanjen tillsammans med finansmannen Roger Akelius lyckades samla in 140 Mkr till Unicef och därmed slog rekord för en julkampanj hos dem.” 

Du har väl inte missat Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?