Annons

DHL:s toppchef: Vi har definitivt sett botten av krisen

Coronakrisens ekonomiska botten nåddes för några veckor sedan, nu kommer återhämtningen. Det meddelar Deutsche Post DHL:s koncernchef Frank Appel – som leder ett företag som på flera sätt kan komma väl ur krisen.

Foto:Oliver Berg

Det är en av Tysklands stora företagsledare som över Skype ringer upp från DHL:s huvudkontor i Bonn. Bolaget har haft några intensiva månader under krisen, men Frank Appel är positiv inför framtiden.

”I Asien såg vi först ett stort tapp i vår affär, som sedan dess har återhämtat sig snabbt. Nu är vi i princip tillbaka till normal verksamhet där. Samma mönster upprepas nu i Europa och Nordamerika där vi ser flera tecken på återhämtning”, säger han, och utvecklar sin prognos:

”Vi har definitivt sett botten av krisen, och världsekonomin är på väg tillbaka. Jag tror att vi såg botten för två veckor sedan.”

De stängda gränserna oroar honom inte nämnvärt. Efter en turbulent period har problem som trafikköer klarats upp ganska snabbt. Inte heller försörjningskedjorna är något större problem, enligt Appel. Det kvarvarande orosmolnet är hur kunderna kommer att bete sig.

”Jag tror överlag på en bra sommar för Europa och när människor kommer att vara utomhus mer kommer det att hjälpa till i kampen mot viruset. Då kommer förhoppningsvis konsumenternas förtroende tillbaka. Men det är svårt att säga hur snabbt det kan återhämta sig”, säger Frank Appel.

Deutsche Post DHL kommer inte att nå upp till fjolårets siffror i den kommande kvartalsrapporten, men var ändå inte speciellt hårt drabbat av krisen.

”Vi är utspridda i flera affärsområden och geografiska regioner samtidigt, vilket är en bra försäkring. Några sektorer går bra nu, som handel och teknik när människor är hemma och handlar på nätet. Andra, som bilsektorn eller reseindustrin, går sämre. Totalt sett är läget stabilt”, säger Frank Appel.

Dessutom finns det andra sätt bolaget kan kompensera för den ekonomiska krisen. De stora passagerarplan som nu står på marken har historiskt fraktat mängder med gods på flygningarna. De måste nu fraktas på andra sätt.

”För flygfrakt har efterfrågan ökat snabbt, vilket lett till en signifikant prisökning. Vi ser dock att även sjöfrakt är på väg tillbaka”, säger Frank Appel.

I Sverige har DHL över 4 000 anställda och en omsättning på över 10 miljarder kronor. Enligt koncernchefen är Sverige en marknad som passar bolaget.

”Vi är inte billigast men arbetar med kvalitet, och det efterfrågas i Sverige. Svenskarna vill också ha hållbarhet, och där är vi branschledande”, hävdar han.

Under Skypesamtalet är det tydligt att Appel också gärna vill prata om bolagets arbete med hållbarhet och minskade klimatutsläpp.

”Covid-19 är ett problem, men på lång sikt är klimatet mer oroande.”

En annan viktig framtidsfråga för bolaget är ny teknik. Redan i dag läggs mycket pengar och kraft på allt från AI-utveckling till att ta fram en egen plattform för sakernas internet (internet of things).

”Tidigare var det ibland svårt att på grund av kostnader implementera automatisering och digitalisering, eftersom det ofta var dyrt att utveckla ny teknik. Det har ändrat sig i dag”, säger Frank Appel.

Vad händer med jobben när automatiseringen ökar?

”Vi uppskattar att en tredjedel av våra nuvarande manuella aktiviteter kommer att automatiseras till 2030. Men samtidigt kommer både vår bransch och världsekonomin att växa. Om vi bara behåller vår marknadsandel kommer vi att vara 50 procent större 2030, och därmed ha fler medarbetare än i dag – givetvis inom olika typer av jobb.”


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?