1515
Annons

Detta händer torsdagen 22 december

STÄMMOR

- Concent (extra), Spiffx (extra), Strax (extra)

BÖRSSTATISTIK

- Fordon: Acea presenterar registreringssiffror för lastbilar i Europa kl 8.00

EMISSIONER, BUD, BÖRSNOTERINGAR MM

- Rethinking Care: första dag för handel på First North

- Seatwirl: första dag för handel på First North

EXKLUSIVE UTDELNING

- RNB (0:25 kr)

MAKROSTATISTIK

- Danmark: BNP (def) 3 kv kl 9.00

- SCB: PPI november kl 9.30

- SCB: detaljhandel november kl 9.30

- USA: order varaktiga varor (prel) november kl 14.30

- USA: nyanmälda arbetslösa v 50 kl 14.30

- USA: BNP (def) 3 kv kl 14.30

- USA: FHFA husprisindex oktober kl 15.00

- USA: Bloomberg konsumentförtroende veckoindex kl 15.45

- USA: privata inkomster och privatkonsumtion november kl 16.00

CENTRALBANKER

- ECB: månadsrapport kl 10.00

 



En dinosaurie som kommer i lyxförpackning

Motoralternativen i väntan på laddhybrid och eldrift gör nya Range Rover till en dinosaurie. Men som förare är det lätt att trivas där man svävar fram och bokstavligt talat kan köra över stock och sten samtidigt som man kan dricka kyld dryck och få massage.

Nya Range Rover kan fås med sju säten där alla justeringar görs elektroniskt. Genom den två­delade bagageluckan har man alltid sittplatser på utflykten.
Nya Range Rover kan fås med sju säten där alla justeringar görs elektroniskt. Genom den två­delade bagageluckan har man alltid sittplatser på utflykten.Foto:Marc Oestergaard

Framkomlighet utöver det vanliga med självklar fyrhjulsdrift är nämligen bilmärket Land Rovers signum och med suven Range Rover kombineras terrängegenskaperna med sofistikerad lyx. Den första kom 1970 och varje generation har varit långlivad. Efter över 50 år är det nu dags för den femte. 

Range Rover gör inga tvära kast vad gäller designen. Igenkänning är viktig. Därför är det små yttre skillnader på den femte generationen Range Rover. Det är den lutande bakdelen som avviker mest med de stående lamporna som är integrerade i chassit vilket gör att de inte syns när de är släckta.

Samtidigt är det en rad detaljer som är nya, som utfällbara handtag, ledstrålkastare, aktiv brusreducering, tvåekrad ratt och en massa ny mjukvara där det mesta kan uppdateras via molnet, något som i dag är en nödvändighet för att vara i framkant.

Dörren stänger mjukt den lilla sista biten av sig självt. Ratten ställs enkelt in elektroniskt med ett vred. I kupén är det en fin omsorg kring detaljerna och materialen känns påkostade. Drickan hålls kyld i facken mellan sätena och det går att ställa in olika massageprogram i stolarna.

Att bilen har ett vadardjup på 90 centimeter, vilket slår alla konkurrenter, är kanske inte något man använder i den vardagliga körningen. Men skulle det behövas behöver man inte vara orolig. Vi testar Range Rovers terrängkapacitet på Land Rovers upplevelsecentrum på Tirsbaeks gods i Danmark och det är bara att konstatera att det är en bil som tar sig fram där man annars inte hade kört. Man ställer in lågväxel, höjer chassit och kan sedan välja på flera olika terränglägen som sand, stenar, lera och gräs. Ett djupt dike klättrar bilen över som ingenting. En brant backe med 30 graders lutning är det bara att sitta lugnt i och låta bilens hjälpsystem ta hand om. Vill man ha koll på vad som finns framför hjulen går det att slå på en kamera som gör att man ser genom huven. Väldigt bra om man ska köra upp på något smalt som exempelvis två stockar, vilket man kanske inte gör dagligen. Men Range Rover odlar gärna sin ­James Bond-image. 

Bilen går att få med både en standardlängd på hjulbasen som då gör att bilen ­mäter strax över fem meter eller med en förlängd hjulbas som ökar på längden ytter­ligare 20 centimeter.

För första gången finns nu Range Rover med sju säten. Det är ovanligt gott om plats även längst bak och tre vuxna kan sitta bakom varandra på de tre sätesraderna. Den som vill kan välja en fyrsitsig variant med riktigt bekväma fåtöljer som är lut­bara och har fotpallar. 

Sätena fälls elektroniskt med knappar på sidan vilket är en lyxig känsla, men också tålamodsprövande eftersom det tar tid. 

Den tvådelade bakluckan finns kvar från föregångaren och gör att man alltid har en picknickbänk med sig. Ett ryggstöd finns att fälla ut för att sitta bekvämare.

Systermärket Jaguar, som också ägs av indiska Tata, ska bli helt elektriskt 2025. Land Rover med sitt sortiment av stora suvar har målet längre bort utan att ange något årtal. Nya Range Rover baseras faktiskt på en plattform som var tänkt för en helt eldriven Jaguar som aldrig blev av. Men den första elektriska Range Rover dröjer ytterligare två år. Laddhybridversionen ligger närmare och går att beställa, men den är ännu inte klar för provkörning. Bilen väntas komma senare i höst. Då utlovas en räckvidd på el på upp till elva mil, vilket är imponerande. För att klara det har Range Rover satt in ett riktigt stort batteri för att vara en hybrid – hela 38 kWh – samma storlek finns i mindre elbilar som exempelvis Hyundai Ioniq och klarar då drygt 30 mil på el.

Motoralternativen som finns nu är diesel- och bensinmotor där instegsvarianten är en diesel på 300 hästkrafter. Efter att de svenska orderböckerna öppnat har det visat sig vara värstingvarianten med den bensindrivna V8-motorn på hela 530 hästkrafter som är populärast. Malusskatt på en bit över 23 000 kronor per år har inte avskräckt dem som kanske ser det som sista möjligheten att köpa en sådan bil.

Det är också den vi testar under provkörningen. Rent körmässigt gör V8-motorn från BMW ett mycket bra jobb och det är en mäktig känsla att trycka på gaspedalen. Som dragbil är den naturligtvis utmärkt, men miljösamvetet gnager. 

En så stor bensinmotor som drar över en liter milen och har utsläppssiffror som hisnar – 270 gram koldioxid per kilometer – är bland det mest otidsenliga man kan köpa. Å andra sidan är det inte länge till det över huvud taget inte kommer att gå att köpa en sådan bil med de åtskruvade utsläppskraven som finns i EU och ett förbud mot nya förbränningsmotorer som väntas senast 2035. 

Även om det är en rejäl motor har utvecklarna jobbat med att få bort mycket att ljudet. Det heter att bilen är 24 procent tystare, vilket är svårt att mäta eftersom man inte anger något decibeltal. Men upplevelsen är att det är en tyst körning ute på slät väg, så tyst att man noterar vindsuset.

Range Rovers luftfjädring gör åkturen ytterst angenäm där ojämnheter slätas ut. 

Tack vare svängning även på bakhjulen blir den smidig trots sin storlek. Svängradien är under elva meter och man känner tydligt hur lättstyrd bilen är

Röststyrningen klarar de olika saker jag ber om som att höja värmen och informationen på skärmen är tydlig. Ett plus för att man valt att kombinera skärmen med ­fysiska vred. Både volym och temperatur har rejäla rattar att vrida på vilket stör körningen mindre än att leta på skärmen.

Nya Range Rover visar att britterna kan det här med terrängkörning i kombination med lyxiga detaljer. Om elektrifieringen tar fart har biltillverkaren alla chanser att inte behöva gå samma öde till möte som dinosaurierna.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?