1515

Detaljhandelschefer startar hotell under pandemin: ”Tvärsemot allt”

En bransch i kris som har fått benen undanslagna av coronapandemin. Det hindrar inte Ten Hotel i Upplands Väsby från att slå upp portarna under våren.

”Vi vet ju att det är helt tvärsemot allt – men det är ett vansinnigt kul projekt och vi vet att det kommer bli bra över tid”, säger Joakim Gip som är en av hotellets två grundare. 

Joakim Gip (till vänster) och Stefan Wahlén ligger bakom hotellsatsningen i Upplands Väsby.
Joakim Gip (till vänster) och Stefan Wahlén ligger bakom hotellsatsningen i Upplands Väsby.Foto:Joey Abrait

I roströd stålplåt tornar hotellet upp sig bland industribyggnader längs med E4:an norr om Stockholm. På insidan sker det avslutande arbetet inför invigningen i början av april.

”Det har varit en lång planering, men nu känns det på riktigt. Det är jäkligt kul”, säger Joakim Gip.

Tillsammans med vännen och kollegan Stefan Wahlén ligger han bakom projektet som så småningom är tänkt att bli en kedja. 

De har jobbat med projektet sedan 2018 och Ten Hotel skulle egentligen vara igång redan förra våren. De planerna satte coronapandemin satte effektivt stopp för.

Därefter har invigningen skjutits upp ett antal gånger till dess nuvarande datum 1 april. En period Gip och Wahlén beskriver som en på många sätt frustrerande väntan – men också en tid för att förfina produkten inför öppningen.

”Det har möjliggjort att ställa om från nutid till framtid. Vi försöker tänka positivt och ligga i framkant med nya möjligheter”, säger Joakim Gip.

Hotellet är nominerat till en rad arkitektpriser.
Hotellet är nominerat till en rad arkitektpriser.Foto:Joey Abrait

Samtidigt är förutsättningarna för att driva hotellverksamhet knappast optimala nu heller. Enligt preliminära siffror från Tillväxtverket minskade antalet gästnätter på hotell med 40 procent under fjolåret. Logiintäkterna för hotell, campingar, stugbyar och vandrarhem nästan halverades under samma period, från drygt 31 miljarder kronor 2019 till 16,8 miljarder 2020. 

Men att ge upp hotellplanerna har aldrig funnits i tankarna. 

”Det är klart att det finns en oro från vår sida. Det har det funnits hela tiden över vad vi har tagit på oss för att driva det här framåt. Men vi tror ju att vi tillför något bra”, säger Stefan Wahlén.

Att de valde att starta hotell var till stor del en slump efter att Joakim Gip under ett konsultarbete kom över byggprospektet i Upplands Väsby. Båda har egentligen en mångårig bakgrund inom detaljhandeln och har haft en rad olika chefsroller på företag som H&M, Patagonia, Ikea och Peak Performance.

Hotellrummen är tillverkade modulärt i en fabrik i Kungsör.
Hotellrummen är tillverkade modulärt i en fabrik i Kungsör.Foto:Joey Abrait

”Vi har jobbat i över 30 år med konsumentprodukter och kända varumärken. Vi hoppas kunna tillföra de erfarenheterna även när vi driver hotell”, säger Stefan Wahlén.

Joakim Gip fyller i:

”Mycket är bra inom hotellbranschen, men jag tror att vi kommer in med andra ögon. Vi tar oss an det här mer från vårt sätt att se business utifrån ett konsumentperspektiv än ett traditionellt hotellperspektiv.”

Båda tror att en av nycklarna till framgång inom hotellbranschen hänger på flexibiliteten och att utgå från gästernas behov. 

”Ska du lyckas i dag måste det vara på gästernas villkor, inte på dina egna”, säger Stefan Wahlén.

Ett exempel är hur de själva tidigt fick skrota affärsplanen med ett stadigt inflöde av resenärer från Arlanda till hotellet i Upplands Väsby. 

”Nu ser vi ur ett mycket bredare perspektiv. Vi tror på en mix av affärer och nöje. Här finns enormt mycket friluftsliv med golfbanor, skidspår och padelhallar. Det ska vara det ena benet vi står på”, säger Stefan Wahlén.

Gymmet ligger central på andra våningen.
Gymmet ligger central på andra våningen.Foto:Joey Abrait

Grunden i hotellkonceptet är byggbolaget Junior Livings, som även äger fastigheten, och dess industriella byggteknik. Alla 194 rum har byggts som moduler i en fabrik i Kungsör och fraktats till Upplands Väsby för att därefter monteras ihop på plats.

Den metoden, i kombination med att grundarna själva har inrett hotellet, har inneburit lägre produktionskostnader – och därför möjligheter till lägre rumspriser. Det billigaste rummet ska kosta runt 400 kronor och ett standardrum är tänkt att ligga på omkring 900 kronor.

”Om ett hotellrum i genomsnitt kostar ungefär en och en halv miljon att bygga ligger vi under miljonen. Och det utan genvägar i funktion eller materialval ”, säger Joakim Gip.

Vad har ni för förväntningar inför öppningen?

”Vi vill börja i liten skala och räkna med att våra gäster skapar ringar på vattnet. Vi har tagit höjd för ett tufft första år men vi tror enormt mycket på konceptet”, säger Stefan Wahlén.

Stefan Wahlén (till vänster) och Joakim Gip (till höger).
Stefan Wahlén (till vänster) och Joakim Gip (till höger).Foto:Joey Abrait

 


Innehåll från AppliconAnnons

Innovativ kärnbanksplattform som möter framtidens behov

Victoria Sundberg, CEO, Applicon.
Victoria Sundberg, CEO, Applicon.

Vid upphandling av en kärnbanksplattform finns det mycket att tänka på gällande lösningen och leverantören. Som bank ska man förvänta sig att plattformen tillgodoser ens behov samtidigt som den underlättar innovation. Fintechbolaget Applicon är experter på att implementera kärnbanksplattformar och erbjuder en egen unik lösning – så kan din bank få det bästa av två världar. 

Världen rör sig snabbare än någonsin och som bank behöver man följa med i teknikutvecklingen. Dagens bankkunder har andra krav i dag än vad de hade för tio år sen, därför gäller det att välja en kärnbanksplattform som är anpassad för den svenska marknaden. Kärnbanksplattformen ska även ha stor innovationskraft, kunna göra analys, vara lätt att integrera och vara skalbar. 

– Man ska välja en leverantör som vet vad de håller på med och du ska välja en standardplatta som är enkel att använda och integrera mot, annars kommer affärsutvecklingen att bli lidande. Helst ska du göra ett val som innebär att du inte behöver byta ut plattformen igen, utan kan lägga all framtida kraft på kunderbjudandet, säger Andreas Eliasson, Head of Sales & Business Development på Applicon. 

Liten spelare där den enskilde kunden får stort fokus

Applicon är en lokal partner som är specialiserad på kärnbanksprocesser och implementationer, tillsammans med SAP erbjuder de en egen kärnbanksplattform. Med deras stora kunskap har de en framskjuten plats på arenan. 

– I det unika samarbetet med SAP kan vi bygga kundunika lösningar, där man får det bästa av två världar. Man får en standardplattform av en global aktör som driver teknikutvecklingen och en lokal leverantör som kan bank. Med Origo som huvudägare av Applicon får man även stabilitet, kapacitet och långsiktighet, säger Victoria Sundberg, CEO på Applicon. 

En annan viktig del att tänka på i valet av kärnbanksplattform är att den ska vara en möjliggörare för fler affärer, där det ska gå att driva gemensamma initiativ. Applicon säkrar att man som bank ligger i det finansiella ekosystemet. Ett exempel är hur Avanza Bank och Landshypotek Bank samarbetar kring bolån, där Avanza kan erbjuda det via sin plattform, men lånen ligger i Applicons plattform. 

Framtidens bankerbjudande

Ekosystem är en viktig del av framtiden, men det handlar också om att se potentialen i data. I dag är kärnbankplattformen undanskuffad, där data i den inte utnyttjas. Framtidens bankerbjudande kommer att se möjligheten i data och ge personlig finansiell rådgivning utifrån den.

– Med hjälp av data kommer bankerna kunna ge ännu bättre rådgivning. Man behöver ha en tydlig plattform som möjliggör att man får ut värdet av data, så banken i sin tur kan omsätta det i smarta, individanpassade tjänster till sina kunder. Med oss som leverantör och med vår lösnings förmåga att hantera realtidsanalys tillåts detta, avslutar Victoria Sundberg. 

Så väljer du kärnbanksplattform.

Om Applicon

Applicon är ett fintechbolag som i över 25 år har arbetat med ett stort antal banker och finansföretag i Sverige och Norden. Vi har bred erfarenhet av bank-, finans- och affärsprocesser, förvaltning, systemutveckling och implementation av standardsystem samt anpassning av internationella banksystem. Vårt tekniska kunnande och vana att jobba nära verksamheten i kombination med djup branscherfarenhet har gjort oss till specialister på IT-tjänster inom bank och finans.

 

Mer från Applicon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Applicon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?