1515
Annons

Detaljhandelschefer startar hotell under pandemin: ”Tvärsemot allt”

En bransch i kris som har fått benen undanslagna av coronapandemin. Det hindrar inte Ten Hotel i Upplands Väsby från att slå upp portarna under våren.

”Vi vet ju att det är helt tvärsemot allt – men det är ett vansinnigt kul projekt och vi vet att det kommer bli bra över tid”, säger Joakim Gip som är en av hotellets två grundare. 

Joakim Gip (till vänster) och Stefan Wahlén ligger bakom hotellsatsningen i Upplands Väsby.
Joakim Gip (till vänster) och Stefan Wahlén ligger bakom hotellsatsningen i Upplands Väsby.Foto:Joey Abrait

I roströd stålplåt tornar hotellet upp sig bland industribyggnader längs med E4:an norr om Stockholm. På insidan sker det avslutande arbetet inför invigningen i början av april.

”Det har varit en lång planering, men nu känns det på riktigt. Det är jäkligt kul”, säger Joakim Gip.

Tillsammans med vännen och kollegan Stefan Wahlén ligger han bakom projektet som så småningom är tänkt att bli en kedja. 

De har jobbat med projektet sedan 2018 och Ten Hotel skulle egentligen vara igång redan förra våren. De planerna satte coronapandemin satte effektivt stopp för.

Därefter har invigningen skjutits upp ett antal gånger till dess nuvarande datum 1 april. En period Gip och Wahlén beskriver som en på många sätt frustrerande väntan – men också en tid för att förfina produkten inför öppningen.

”Det har möjliggjort att ställa om från nutid till framtid. Vi försöker tänka positivt och ligga i framkant med nya möjligheter”, säger Joakim Gip.

Hotellet är nominerat till en rad arkitektpriser.
Hotellet är nominerat till en rad arkitektpriser.Foto:Joey Abrait

Samtidigt är förutsättningarna för att driva hotellverksamhet knappast optimala nu heller. Enligt preliminära siffror från Tillväxtverket minskade antalet gästnätter på hotell med 40 procent under fjolåret. Logiintäkterna för hotell, campingar, stugbyar och vandrarhem nästan halverades under samma period, från drygt 31 miljarder kronor 2019 till 16,8 miljarder 2020. 

Men att ge upp hotellplanerna har aldrig funnits i tankarna. 

”Det är klart att det finns en oro från vår sida. Det har det funnits hela tiden över vad vi har tagit på oss för att driva det här framåt. Men vi tror ju att vi tillför något bra”, säger Stefan Wahlén.

Att de valde att starta hotell var till stor del en slump efter att Joakim Gip under ett konsultarbete kom över byggprospektet i Upplands Väsby. Båda har egentligen en mångårig bakgrund inom detaljhandeln och har haft en rad olika chefsroller på företag som H&M, Patagonia, Ikea och Peak Performance.

Hotellrummen är tillverkade modulärt i en fabrik i Kungsör.
Hotellrummen är tillverkade modulärt i en fabrik i Kungsör.Foto:Joey Abrait

”Vi har jobbat i över 30 år med konsumentprodukter och kända varumärken. Vi hoppas kunna tillföra de erfarenheterna även när vi driver hotell”, säger Stefan Wahlén.

Joakim Gip fyller i:

”Mycket är bra inom hotellbranschen, men jag tror att vi kommer in med andra ögon. Vi tar oss an det här mer från vårt sätt att se business utifrån ett konsumentperspektiv än ett traditionellt hotellperspektiv.”

Båda tror att en av nycklarna till framgång inom hotellbranschen hänger på flexibiliteten och att utgå från gästernas behov. 

”Ska du lyckas i dag måste det vara på gästernas villkor, inte på dina egna”, säger Stefan Wahlén.

Ett exempel är hur de själva tidigt fick skrota affärsplanen med ett stadigt inflöde av resenärer från Arlanda till hotellet i Upplands Väsby. 

”Nu ser vi ur ett mycket bredare perspektiv. Vi tror på en mix av affärer och nöje. Här finns enormt mycket friluftsliv med golfbanor, skidspår och padelhallar. Det ska vara det ena benet vi står på”, säger Stefan Wahlén.

Gymmet ligger central på andra våningen.
Gymmet ligger central på andra våningen.Foto:Joey Abrait

Grunden i hotellkonceptet är byggbolaget Junior Livings, som även äger fastigheten, och dess industriella byggteknik. Alla 194 rum har byggts som moduler i en fabrik i Kungsör och fraktats till Upplands Väsby för att därefter monteras ihop på plats.

Den metoden, i kombination med att grundarna själva har inrett hotellet, har inneburit lägre produktionskostnader – och därför möjligheter till lägre rumspriser. Det billigaste rummet ska kosta runt 400 kronor och ett standardrum är tänkt att ligga på omkring 900 kronor.

”Om ett hotellrum i genomsnitt kostar ungefär en och en halv miljon att bygga ligger vi under miljonen. Och det utan genvägar i funktion eller materialval ”, säger Joakim Gip.

Vad har ni för förväntningar inför öppningen?

”Vi vill börja i liten skala och räkna med att våra gäster skapar ringar på vattnet. Vi har tagit höjd för ett tufft första år men vi tror enormt mycket på konceptet”, säger Stefan Wahlén.

Stefan Wahlén (till vänster) och Joakim Gip (till höger).
Stefan Wahlén (till vänster) och Joakim Gip (till höger).Foto:Joey Abrait
Innehåll från FlasheyeAnnons

”Extra ögon” larmar om oförutsedda händelser innan de sker

Den så kallade lidartekniken har tidigare varit dyr och avancerad - men nu ska den göras tillgänglig för alla. Sensorer som ser avvikelser som människor har svårt att upptäcka, som fungerar lika bra i mörker som i dagsljus och dessutom inte inkräktar på integriteten kommer snart vara vardag i flera branscher, menar Flasheyes vd och grundare Ulf Lindström.

Sensorerna skannar sin miljö med tusentals mätningar och skapar en 3D-modell. De kan ”se” volymer, former och avstånd, däremot kan den inte identifiera personer. När priserna nu sjunker ser Flasheye möjligheten att fler ska kunna använda den smarta tekniken.

– Vi vill demokratisera tekniken. Den gör som mest nytta när vem som helst kan ha råd med den, sätta upp och drifta den, säger Ulf Lindström, vd och grundare.

Inom kort kommer Flasheye lansera ett teknikpaket till aktörer inom säkerhetsbranschen där kunden smidigt kan installera och anpassa tekniken i sina befintliga system. Det följs av en liknande lösning för industrin. 

Hindrar olyckor och produktionsstopp

Många industrier använder fortfarande videokameror för att övervaka produktionen. En teknik som har funnits länge och har begränsningar.

– Det mänskliga ögat har inte möjlighet att se mindre avvikelser. Sensorerna fungerar som extra ögon och larmar direkt om något håller på att hända. Då undviker man kostsamma produktionsstopp, säger Ulf Lindström. 

Brett användningsområde

Inom en snar framtid spår Ulf att tekniken även kommer att appliceras i flera branscher, bland annat i vården, i trafiken och på byggarbetsplatser. 

– 3D-bilden visar volymen och dess rörelse och riktning, inga kläder eller ansiktsdrag. Säkerheten förbättras när rörliga föremål kan vara synliga och följas utan att det inkräktar på integriteten.

Om Flasheye: 

Flasheye grundades 2019 av Ulf Lindström med lång bakgrund inom industrin, där felhändelser som inte upptäcks i tid kan få förödande konsekvenser. Större tillgänglighet av avancerad teknik med hög kapacitet ger nytta i både industrin och samhället 

Läs mer på flasheye.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Flasheye och ej en artikel av Dagens industri

Truss spelar högt i jakten på att bli ett nytt Singapore

Den nya brittiska regeringens skattepaket har slagit ned som en bomb. Pundet tokföll i måndags efter att finansminister Kwasi Kwarteng föreslagit de största skattesänkningarna på 50 år. Lägg till lättnader för att täcka skenande energipriser och resultatet är ökad belåning.

Liz Truss.
Liz Truss.Foto:Alberto Pezzali

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera