1515

Det våras för Coop

Coop Sveriges vinst och lönsamhet förbättras visar senaste årsredovisningen. Efter decennier i vildmarken kan dagligvaruhandlaren vara på väg tillbaka – något som kan bekymra börsnoterade konkurrenterna Ica och Axfood.

Coops vd Sonat Burman-Olsson i Di:s tält i Almedalen.
Coops vd Sonat Burman-Olsson i Di:s tält i Almedalen.Bild:Joey Abrait

Sedan flera decennier tillbaka har Coop Sverige gått knackigt med dålig lönsamhet och en krympande marknadsandel. Men nu har kanske vinden vänt då Coop levererar en vinst för andra året i rad. Den färska årsredovisningen visar att rörelseresultatet i fjol landade på 236 miljoner kronor. Det är en ökning med 70 Mkr, eller 42 procent, jämfört med 2015. Coops omsättning krymper förvisso från 17,1 miljarder kronor till 16,4 miljarder kronor. Men bättre effektivitet gör att lönsamheten ökar, enligt vd:n Sonat Burman-Olsson.

”Vi är väldigt stolta”, säger hon och påpekar att Coops resultaträkning inte inkluderar drygt 200 miljoner kronor som går direkt till konsumentföreningar.

Investerare har sett Icas och Axfoods aktier nästan som obligationer då de betraktats som relativt säkra samt med återkommande utdelningar och lågräntemiljön har gynnat aktierna. Men att Coop växlar upp har inte gått aktiemarknaden obemärkt förbi.

”Jag delar bilden att Coop är på frammarsch”, säger Gustav Sandström, analytiker på Danske Bank som bevakar Ica och Axfood, och lyfter fram Coop-vd:ns nya strategi som en orsak.

Sonat Burman-Olsson tog över som vd i maj 2014 med uppdraget att vända Coops negativa trend. Ägarna gick in med 1,5 miljarder kronor 2015 men i år lämnar Coop en utdelning på 1,1 miljarder kronor.

En av förändringarna som hon gjort är att Coop börjat att ställa om till ett nytt koncept som innebär att butikerna förnyats. Totalt har drygt 70 av 240 butiker i Sverige byggts om.

”I de nya butikerna ser vi betydligt bättre siffror än tidigare så vi är på rätt spår, även om försäljningen självklart tar stryk under ombyggnationen”, säger Sonat Burman-Olsson.

Bland annat innebär det nya konceptet att antalet olika sorter på Coopbutiker minskat till tre, samtidigt som investeringar i butikerna och satsningar på det ekologiska sortimentet påbörjats.

Gustav Sandström lyfter fram Coops e-handel. Under fjolåret växte Coops e-handel med 50 procent.

”Det är sannolikt en förlustaffär för Coop i dagsläget då priserna är låga men det är en investering som bolaget gör för att flytta fram positionerna”, säger han och påpekar att e-handeln för dagligvaruhandeln förvisso växer i en accelererande takt men från låga nivåer.

Coop har byggt upp ett e-handelsnav vid Kungens kurva söder om Stockholm och nyligen började leveranser gå ut till kunder. Axfood har också växlat upp vad gäller e-handel i och med köpet av Mat.se för strax över en halv miljard kronor. Utöver det finns nyare aktörer som till exempel Linas Matkasse och Mathem som endast fokuserar på e-handeln.

”Ica har sin ägarstruktur vilket innebär att de inte har någon central e-handelslösning, i stället beställer man av specifika Ica-butiker. När man inte har en central distributions- och leveranslösning blir det svårare att få en lönsamhet eftersom man inte får samma skalbarhet”, säger Gustav Sandström.

Vad gäller den fysiska dagligvaruhandeln har Ica enligt honom en marknadsandel på drygt 50 procent. Men vad gäller e-handel är dagligvarujättens marknadsandel betydligt mindre.

”Vi tror att Icas marknadsandel för e-handel är ungefär hälften så stor som deras marknadsandel när det gäller fysiska butiker. På de marknader där Ica har konkurrens, ofta storstäder, är marknadsandelen för e-handel klart under 25 procent”, säger Gustav Sandström.

”En risk är såklart att Icas totala marknadsandel faller om e-handeln fortsätter att växa snabbt”, fortsätter han.

En annan utmaning för både Axfood och Ica som Gustav Sandström pekar på är deras lönsamhet. Den ligger redan nu på höga nivåer, både jämfört med bolagens historiska genomsnitt och aktörer i andra länder.

”Om man tror att konkurrensen ökar i de fysiska butikerna med till exempel Coop och Lidl, samtidigt som e-handeln växer, då kan det bli svårt att hålla uppe lönsamheten”, säger han.

Enligt Coops vd Sonat Burman-Olsson ligger fokus för dem på lönsam tillväxt, inte att plocka marknadsandelar till varje pris.

”Men om konkurrensen ökar är det bra för svenska konsumenter”, säger hon.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?