Annons

Det våras för Coop

Coop Sveriges vinst och lönsamhet förbättras visar senaste årsredovisningen. Efter decennier i vildmarken kan dagligvaruhandlaren vara på väg tillbaka – något som kan bekymra börsnoterade konkurrenterna Ica och Axfood.

Coops vd Sonat Burman-Olsson i Di:s tält i Almedalen.
Coops vd Sonat Burman-Olsson i Di:s tält i Almedalen.Bild:Joey Abrait

Sedan flera decennier tillbaka har Coop Sverige gått knackigt med dålig lönsamhet och en krympande marknadsandel. Men nu har kanske vinden vänt då Coop levererar en vinst för andra året i rad. Den färska årsredovisningen visar att rörelseresultatet i fjol landade på 236 miljoner kronor. Det är en ökning med 70 Mkr, eller 42 procent, jämfört med 2015. Coops omsättning krymper förvisso från 17,1 miljarder kronor till 16,4 miljarder kronor. Men bättre effektivitet gör att lönsamheten ökar, enligt vd:n Sonat Burman-Olsson.

”Vi är väldigt stolta”, säger hon och påpekar att Coops resultaträkning inte inkluderar drygt 200 miljoner kronor som går direkt till konsumentföreningar.

Investerare har sett Icas och Axfoods aktier nästan som obligationer då de betraktats som relativt säkra samt med återkommande utdelningar och lågräntemiljön har gynnat aktierna. Men att Coop växlar upp har inte gått aktiemarknaden obemärkt förbi.

”Jag delar bilden att Coop är på frammarsch”, säger Gustav Sandström, analytiker på Danske Bank som bevakar Ica och Axfood, och lyfter fram Coop-vd:ns nya strategi som en orsak.

Sonat Burman-Olsson tog över som vd i maj 2014 med uppdraget att vända Coops negativa trend. Ägarna gick in med 1,5 miljarder kronor 2015 men i år lämnar Coop en utdelning på 1,1 miljarder kronor.

En av förändringarna som hon gjort är att Coop börjat att ställa om till ett nytt koncept som innebär att butikerna förnyats. Totalt har drygt 70 av 240 butiker i Sverige byggts om.

”I de nya butikerna ser vi betydligt bättre siffror än tidigare så vi är på rätt spår, även om försäljningen självklart tar stryk under ombyggnationen”, säger Sonat Burman-Olsson.

Bland annat innebär det nya konceptet att antalet olika sorter på Coopbutiker minskat till tre, samtidigt som investeringar i butikerna och satsningar på det ekologiska sortimentet påbörjats.

Gustav Sandström lyfter fram Coops e-handel. Under fjolåret växte Coops e-handel med 50 procent.

”Det är sannolikt en förlustaffär för Coop i dagsläget då priserna är låga men det är en investering som bolaget gör för att flytta fram positionerna”, säger han och påpekar att e-handeln för dagligvaruhandeln förvisso växer i en accelererande takt men från låga nivåer.

Coop har byggt upp ett e-handelsnav vid Kungens kurva söder om Stockholm och nyligen började leveranser gå ut till kunder. Axfood har också växlat upp vad gäller e-handel i och med köpet av Mat.se för strax över en halv miljard kronor. Utöver det finns nyare aktörer som till exempel Linas Matkasse och Mathem som endast fokuserar på e-handeln.

”Ica har sin ägarstruktur vilket innebär att de inte har någon central e-handelslösning, i stället beställer man av specifika Ica-butiker. När man inte har en central distributions- och leveranslösning blir det svårare att få en lönsamhet eftersom man inte får samma skalbarhet”, säger Gustav Sandström.

Vad gäller den fysiska dagligvaruhandeln har Ica enligt honom en marknadsandel på drygt 50 procent. Men vad gäller e-handel är dagligvarujättens marknadsandel betydligt mindre.

”Vi tror att Icas marknadsandel för e-handel är ungefär hälften så stor som deras marknadsandel när det gäller fysiska butiker. På de marknader där Ica har konkurrens, ofta storstäder, är marknadsandelen för e-handel klart under 25 procent”, säger Gustav Sandström.

”En risk är såklart att Icas totala marknadsandel faller om e-handeln fortsätter att växa snabbt”, fortsätter han.

En annan utmaning för både Axfood och Ica som Gustav Sandström pekar på är deras lönsamhet. Den ligger redan nu på höga nivåer, både jämfört med bolagens historiska genomsnitt och aktörer i andra länder.

”Om man tror att konkurrensen ökar i de fysiska butikerna med till exempel Coop och Lidl, samtidigt som e-handeln växer, då kan det bli svårt att hålla uppe lönsamheten”, säger han.

Enligt Coops vd Sonat Burman-Olsson ligger fokus för dem på lönsam tillväxt, inte att plocka marknadsandelar till varje pris.

”Men om konkurrensen ökar är det bra för svenska konsumenter”, säger hon.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera