Annons

”Det var ett och ett halvt år av ångest och dålig sömn”

Deras affärsresa började med en mobilhållare till bilen för tio år sedan. I dag är produktsortimentet betydligt större. Men den djärva satsningen höll på att sluta i en ekonomisk kraschlandning.

 ”Det var ett och ett halvt år av ångest och dålig sömn”, säger delägaren Gabriel Olsson. 

Malin Spjut, Johan Thelander och Gabriel Olsson på lagret på Kungsholmen.
Malin Spjut, Johan Thelander och Gabriel Olsson på lagret på Kungsholmen.Foto:Joey Abrait

”Att bygga prylar har varit en hobby i hela mitt liv. Jag har byggt åt mig själv. Steget att bygga åt andra var inte så långt”, säger Johan Thelander operativ chef och medgrundare till Universal Creation och varumärket Unisynk. 

Johan Thelander har studerat till produktingenjör på Kungliga tekniska högskolan. Han träffade Gabriel Olsson som är medgrundare när de arbetade i en annan startup.  

”Johan frågade mig redan första gången vi sågs om vi skulle jobba ihop och samma dag bestämde vi oss för att starta företag”, säger Gabriel Olsson, vd och medgrundare.

Deras första produkt var en mobilhållare som de lyckades få ut på bred front hos de stora elektronikåterförsäljarna Clas Ohlson och Elkjøp Nordic (Elgiganten). Även bilindustrin nappade. De ville ha mobilhållaren till sitt sortiment av biltillbehör. 

”Alla våra mobilhållare är gjorda i Sverige. Initialt var det lättare för oss men det innebar även att vi hade en stor grad av kontroll över produktionen och kvaliteten. I stället för att åka 20 timmar till Asien så kunde vi åka 20 minuter med bil till fabriken i Tyresö”, säger Johan Thelander. 

”Vår första produkt var det ingen elektronik i, bara gjutning av plast. Men vi kände redan från början att vi ville utveckla mer avancerade ström- och dataprodukter”, säger Gabriel Olsson. 

Sedan dess har både produktfloran breddats och antalet anställda vuxit. Bland annat har bolaget utvecklat olika typer av universalladdare till mobil och andra föremål. I dag jobbar fem personer i bolaget. Först att anställas var Malin Spjut, som i dag är säljchef för Norden och partner i bolaget sedan 2014.  

Trion säger att många av deras idéer på produkter och problemlösningar tar form när de promenerar runt Kungsholmen där de också har sitt kontor.   

”Jag vet inte hur många varv vi har gått runt Kungsholmen”, säger Malin Spjut.

”Det är inget skämt. Promenader är verkligen bra för den kreativa processen”, inflikar Johan Thelander. 

I dag omsätter bolaget 37,7 miljoner kronor och är lönsamt. Sedan 2020 finns även Unisynks produkter i Mellanöstern med varulager i Dubai. Men på tillväxtresan har ägartrion fått lära sig en hel del den hårda vägen, som när de 2016 bestämde sig för att utveckla en laddstation åt Elkjøp Nordic. Produkten skulle vara tillräckligt snygg för att kunna ha framme i hemmet samtidigt som man skulle kunna ladda flera enheter och även kunna gömma sladdar. 

”Det är möjligt att vi tog oss vatten över huvudet när vi bestämde oss för att utveckla den”, säger Gabriel Olsson.

”Det var mer hightech än en mobilhållare. Men vi ville så gärna göra det”, säger Malin Spjut.

Foto:Joey Abrait

Det var produkten Unisynk Globis man då bestämde sig för att utveckla och bolaget konkurrerade med flera stora amerikanska teknikjättar om projektet.  

”Vi lyckades förhandla oss till en förhandsorder. Vi hade inga investerare utan presenterade vår affärsidé för Almi och tog banklån”, säger Gabriel Olsson och fortsätter: 

”Det slutade med att den kostade mer att utveckla än vi beräknat men vi levererade och det är huvudsaken. Avtal ska hållas. Men det var ett och ett halvt år av ångest och dålig sömn”, säger Gabriel Olsson.  

”Vår tanke har alltid varit att skapa generella produkter som skulle passa olika typer av mobiler. Det ska vara enkelt för kunden att förstå och använda produkten. Att tillverka produkter som håller länge är hållbart på riktigt”, säger Johan Thelander och fortsätter:

”Vår senaste laddare ska till exempel hålla mer än 11 år i genomsnitt om du laddar med den hela dagarna”, säger Johan Thelander.

Hittills har ni talat om funktion. Men bolaget har ju också prisats för sin innovativa design, bland annat har Unisynk fått den prestigefyllda utmärkelsen Red Dot Awards flera gånger. Hur viktig är designen och hur tänker ni kring den?   
”Vi inspireras av industridesign i tv-serier och filmer som Ridley Scotts Blade Runner och Alien-filmerna. Men även dansk design som Bang & Olufsen är förebilder”, säger Gabriel Olsson och Jonas Thelander fortsätter:

”Namnet på vårt företag Universal Creation och varumärket Unisynk speglar vad för typ av produkter vi vill göra. Produkter ska i första hand vara funktionella men de ska även se bra ut och kännas bra. Kunder ska också känna att här har någon tänkt till och brytt sig.”

”Designen har ofta en funktion som till exempel den räfflade aluminiumytan på våra hubbar. Ytan gör att hubben håller sig svalare och den blir fin att titta på” säger Johan Thelander. 

En hubb fungerar som en förlängning av en dator eller enhet. Den ger tillgång till anslutningar som HDMI för att använda externa skärmar, USB-A, USB-C och minneskort.

Johan Thelander visar deras senaste och mest högpresterande hubb, en 8K 12-portars USB-C hubb, som är grå och rektangulär med räfflad yta på båda sidor och fortsätter. 8K är en mycket hög bildupplösning vilket ger en skarpare och mer detaljerad bildkvalité än 4K som skärmar ofta har i dag. 

”Vi vill gärna att den ska kännas bra att hålla i och ha lite tyngd. Båda sidorna ser likadana ut beroende på hur du vill lägga den på skrivbordet. Det finns även en gummilist som håller den still och därmed inte ger repor på produkten eller bordet. Vi är faktiskt de första, vad vi vet i världen, att lansera en 8K hubb.”

Gabriel Olsson lyfter upp hubben från bordet. 

”Jag minns när vi hade tagit fram den här produkten och jag höll den för första gången. Jag började faktiskt gråta”, säger Gabriel Olsson. Han är tyst en stund innan han fortsätter: 

”Det är lite så det är. Vi lever ju det här och det är som många kreativa arbeten mycket av en själv som vi tar in i produkterna.” 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera