Annons

”Det ska vara en riktig bil – inte en telefon på hjul”

Den första elbilen från Volvo- och Geelyägda Polestar har en maskiningenjör från lastbilsvärlden som produktchef – Beatrice Simonsson.

”Det ska vara en riktig bil, fast den går på el. Inte en telefon på hjul. Sedan ska den ha funktioner som en telefon också, men det är en annan sak”, säger hon.

Polestars produktchef Beatrice Simonsson är en nyckelperson när elbilsbolaget – ägt av Volvo och Geely – tar upp kampen med Tesla.
Polestars produktchef Beatrice Simonsson är en nyckelperson när elbilsbolaget – ägt av Volvo och Geely – tar upp kampen med Tesla.Foto:Patrik Olsson

Beatrice Simonsson haltar lite när hon och Polestars Sverigechef Martin Ölund går nedför den spiralformade trappan mitt i Polestars vita kubformade huvudkontor i Torslanda.

”Jag har kört vattenskidor och skadat knät”, säger hon och konstaterar att bilkörningen går fint ändå.

Hon är 42-åringen som tituleras produktchef för Polestar 2, som började levereras till kund i somras. Det innebär att hon har varit i centrum av beslut och avväganden som har stötts och blötts innan den färdiga elbilen har blivit verklighet. Det har varit hårda prioriteringar och tajt tidsgräns.

”Så är det i bilvärlden. Vill man ha in något måste något annat ut”, säger hon.

Vad har du prioriterat?
”Att bilen måste kunna ha dragkrok som klarar 1.500 kilo. Bland detaljerna gillar jag särskilt de ramlösa speglarna och de pulserande baklamporna. Och att vi har en fungerande röststyrning tack vare Googles assistent”, säger hon.

Vad blev inte som du hade önskat?
”Man tvingas till olika val på grund av tekniska begränsningar. Vi har 27 batterimoduler som måste in och vi valde att lägga dem som ett H och ett T i två lager. Det gör att vi tyvärr får en kardantunnel, men det andra alternativet att lägga batterierna i botten hade gett sämre sittställning i baksätet”, säger hon.

Räckvidden är 47 mil där värsta konkurrenten Tesla Model 3 har tre olika varianter med 41, 53 eller 56 mil.

”Frågan om räckvidd är väldigt viktig just nu, men jag tror inte att vi pratar om räckvidd på samma sätt om ett–två år. När fler köper elbilar och lär sig att ladda hemma eller på jobbet är det inte lika relevant att veta hur långt bilen går på en laddning. Man fyller på batteriet lite hela tiden”, säger Beatrice Simonsson.

De provkörningar av Polestar 2 som biljournalister har gjort under sommaren har gett mycket positiva omdömen för köregenskaper, känsla och robusthet. En del klagomål på trångt baksäte har återkommit.

”Ja, men det går att sitta tre i baksätet. Jag har i alla fall kört min tre barn på 18, 15 och 10 år”, säger Beatrice Simonsson.

Coronakrisen har slagit mot bilförsäljningen, men efterfrågan på elbilar ökar. Polestar har samma affärsmodell som Tesla och säljer direkt via hemsidan utan återförsäljare. Bilarna visas i butiker som ligger centralt, så kallade Polestar spaces. För service har bolaget skrivit kontrakt med Volvoverkstäder.

”Sedan vi i juli öppnade våra två Polestar spaces i Göteborg och Stockholm har vi haft 43.000 besökare så vi är väldigt nöjda med intresset”, säger Sverigechefen Martin Ölund.

Ett tusental kunder hade reserverat en Polestar 2 utan att ens ha sett den. Hittills har 450 bilar rullat ut på svenska vägar. Planen är att nå 1800 innan årets slut.

”Nästa år blir det tusentals bilar”, säger Martin Ölund.

Globalt räknar Polestar med en volym på tiotusentals bilar, utan att vilja precisera mer.

Senare i år kommer Volvos första elbil som bygger på samma plattform som Polestar 2. 

Hur oroliga är ni över konkurrensen?
”Fler elbilar på marknaden är bara bra för att driva intresset mot elektrifiering. Vår största konkurrent är fossilbilarna. Dessutom är det ganska olika biltyper i och med att Volvon är en suv så kunderna väljer det som passar dem bäst”, säger Martin Ölund.

Att Tesla är referens är ingen hemlighet, och hur försäljningen går jämfört med den amerikanska elbilspionjären är svettig läsning för Polestargänget.

”Jag får erkänna att den försäljningsstatistiken kollar jag väldigt ofta”, säger Martin Ölund.

I augusti tog Polestar förstaplatsen på den svenska elbilstoppen, men Teslas leveranser är ojämna och märket brukar leverera fler bilar mot slutet av varje kvartal.

Teslas stora fördel jämfört med alla andra elbilar är det egna nätverket med snabbladdare. Varken Polestar eller Volvo Cars ska göra något liknande. De är inte ens med i Ionity som är ett laddnätverk där flera andra bilmärken samarbetar.

”Vi kan inte investera i ett fast system utan arbetar med att hitta gemensamma betallösningar som förenklar”, säger Martin Ölund.

Förutsättningarna fanns där redan när Volvo Cars bestämde att Polestar skulle bli koncernens elbilsdebutant. Bilen skulle baseras på den mindre plattformen som tagits fram av Geelykoncernens utvecklingsbolag Cevt i Göteborg.

Beatrice Simonsson kom från att jobba med Volvos minsta modell, XC40, och såg Polestar som ett spännande kliv.

”Vem vill inte vara med och utveckla första elbilen”, säger hon.

Bakom sig har hon tio år på Volvo Lastvagnar i Göteborg samt fem år i Singapore där hon jobbade både för AB Volvo och Caterpillar. 2015 började hon på Volvo Cars.

Hon växte upp i Billdal i södra Göteborg med en pappa som var trafikpolis.

”Hur man kör bil var ett självklart samtalsämne. Min pappa har alltid haft Mercedes, men nu tittar han på Polestar 2”, säger Beatrice Simonsson.

Hon har kört de flesta av konkurrenterna inom elbilsvärlden och blivit övertygad om eldrivlinans fördelar.

”Det är en sådan körglädje i en elbil med den direkta accelerationen”, säger hon.

Vad tar du med dig från lastbilarna?
”Jag har jobbat mycket med själva konstruktionen, kablage, chassi och motorer. Det är en fördel för jag har kunskapen att sätta krav”, säger hon.

Polestar 2 är en Kina-byggd bil som skeppas till Europa. Den produceras i samma fabrik som Volvo XC40 för den kinesiska marknaden.

”Våra rötter och vårt dna är här i Sverige och utvecklingen har skett här. Att vi bygger bilarna i Kina är inte konstigare än att Iphone monteras i Kina”, säger Nils Rylén, nordisk marknadschef.

Nästa elbil i sifferserien blir större och baseras på samma plattform som den nya Volvo XC90. Det dröjer minst till 2022 innan Polestar 3 kommer till marknaden.

Och sedan då?
”Ja, det finns många fler nummer lediga. Men jag kan inte prata om det”, säger Beatrice Simonsson.

Hur stora kan Polestar bli i Sverige?
”Vi har aggressiva ambitioner och vill bli bland de marknadsledande elbilsmärkena”, säger Martin Ölund.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?