1515

Det krävs för att du ska bli Gekås nästa vd

I en intervju med tidningen Market listar Boris Lennerhov, tillförordnad vd för Gekås i Ullared, de egenskapar han vill se hos sin efterträdare. 

Boris Lennerhov, tillförordnad vd för Gekås i Ullared.
Boris Lennerhov, tillförordnad vd för Gekås i Ullared.Bild:ADAM IHSE / TT

Det var i början av november som Boris Lennerhov utsågs till tillförordnad vd för Gekås i Ullared, en tjänst som han även hade 2000-2014, efter att det stod klart att styrelsen och den tidigare vdn Jan Wallberg inte delade syn på hur företaget ska utvecklas framöver. 

”Det har fungerat rätt smidigt. Jag behövde inte någon introduktionstid. Jag kan företaget och har suttit med i styrelsen sedan jag klev av mitt operativa uppdrag”, säger Boris Lennerhov till Market.  

När det kommer till jakten på ny vd säger Boris Lennerhov att det får ta den tid det tar och det viktiga är att det blir rätt person. 

”Den pågår så sakteligen men det handlar inte om någon superspeed. Vi är noggranna i processen och vill känna att vi är på rätt köl. Det är inte viktigaste att det går fort, det är viktigast att vi träffar rätt. Jag har sagt att jag står till förfogande fram till att en ny vd är på plats”, säger Boris Lennerhov till Market. 

Enligt Boris Lennerhov är man på jakt efter en person med följande egenskaper: sunt förnuft, jordnära, förståelse för detaljhandel, passionerad, synlig i verksamheten, gillar att göra affärer varje dag och empatisk med förståelse för människor.

Den som uppfyller de kriterierna bör kunna se fram emot att bli väl kompenserad för sitt arbete. Enligt Expressen kvitterade Gekås tidigare vd Jan Wallberg ut omkring 550.000 kronor i månaden.


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?