1515

Det finns ett Sverige bortom häxdansen

Dödsskjutningar, SD och genuskrig .... våra medier svämmar över i det spänningsfält som skapats kring GAL-TAN axeln. Det är som en häxdans. Som om bara dessa frågor gäller.

Facebooks vd Mark Zuckerberg och Frances Haugen, tidigare Facebook-medarbetare och visselblåsare.
Facebooks vd Mark Zuckerberg och Frances Haugen, tidigare Facebook-medarbetare och visselblåsare.
Foto:Janerik Henriksson/TT

Samtidigt finns ett annat Sverige. Där det gnetas och tas omtag. Inga injektiv utan lågmält, utifrån fakta och evidens. Tankar vänds på men skriks inte om. Det är detta Sverige som gör att allt ändå håller ihop.

Här skapas skattebas, exportnetto, omsorg, kunskap, försvar, rättsväsende. Här skapas grunden för framtid, trygghet och frihet för alla. Ändå hörs detta Sverige knappt. Det är inte flashigt, inte skrikigt. En kompetens som inte söker sitt.

I morgon delar Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, ut sina guldmedaljer. Forskningschefen Mikael Dolsten, som tog fram Pfizers covidvaccin. Professor Lars Börjesson från Chalmers som drivit etableringen av Nordeuropas största vetenskapsanläggning, ESS, i Sverige. Plasmafysikern Sara Mazur, före detta forskningschef på Ericsson, en motor i Wallenbergstiftelsernas hyperinnovativa ai-program. Samt teknikhistorikern Sverker Sörlin, som länge har verkat för debatt om forskning och miljö. Alla fyra har som IVA skriver ”genom framstående gärningar bidragit till att skapa ett bättre samhälle”. I morgon, fredag, får de sin guldmedalj av kungen.

Ja, vi behöver mer guldglans och passion kring det som bär den långa linjen i samhället. För det vi fokuserar på med kraft blir nästa verklighet. Oavsett om passionen är negativ eller positiv. Vår häxdans kring GAL-TAN axeln är därför sorglig att se. Den bär inte vidare.

Senast har avhoppade Facebookchefen Frances Haugen slagit larm. Det blir uppenbart att vi har leasat ut ramarna för vår samhällsdebatt till sociala medieföretag. Vad driver trafik? Algoritmerna gynnar det aggressiva materialet. Varför? För att rädda och arga följare stannar längre framför skärmen och ökar Facebooks vinster. Vem har flest följare? Ja, inte är det IVA:s guldmedaljörer. De är upptagna med att planera framtiden.

Jag är trött på detta skränande. Jag vill göra slut med algoritmdrivna konfliktytor. I hätska debatter om hur många kön som finns, exakt vad varje sprängning beror på, tappar vi kollektivt fokus från det som en gång gjorde västerlandet till en plats i tid och rum, där människan kunde få uppleva mer personlig frihet, materiellt välstånd, säkerhet och trygghet än någon annanstans på jorden.

Kalla det humanism, liberal demokrati, marknadsekonomi. Hänvisa till arvet från Upplysningen och de värderingar som ångar ur axeln Rom-Aten-Jerusalem. Kalla det vad du vill. Men människan röstar med fötterna och strömmarna har gått till just detta i över 100 år.

Om vi inte försvarar detta, ja passionerat försvarar det och engagerar oss i det, så tappar vi det. Andra står redo att ta över, med en radikalt annan syn på människan.

Just därför. Just nu. Grattis till IVA och dess guldmedaljörer på fredag.

Fotnot. GAL–TAN är benämningen på en politisk indelningsdimension för värderingar och partier. GAL står för grönt, alternativt och libertarianskt. TAN står för traditionellt, auktoritärt och nationalistiskt.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?