ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Det bubblar om Prosecco

  • Foto: Colourbox

Italienska Prosecco knappar in på Champagne på den europeiska marknaden, räknat i omsättning, framgår av ett pressmeddelande från statistik- och analysföretaget IRI.

Proseccos försäljning uppgick under det senaste verksamhetsåret till 789 miljoner euro i Europa medan Champagne fortfarande är ohotad etta med 1,4 miljarder euro i intäkter.

Utmanaren knappar dock in då tillväxten var 24 procent i värde och 23 procent i volym räknat. Champagnemarknaden växte bara med 0,9 procent i värde, men var ner med 0,3 procent i volym.

Räknat i antal liter är dock redan Prosecco störst. Det såldes 77 miljoner liter av det mousserande vinet, vilket är 25 procent mer än för Champagne.

Champagnes hemmamarknad Frankrike är det enda av de undersökta länderna som försäljningen minskar på, med -1,2 procent. Hela 66 procent av all Champagne som säljs i Europa säljs i Frankrike.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies