1515
Annons

”Det är otroligt stor efterfrågan där ute”

Den svenska försvarsindustrin står inför den starkaste marknaden på 30 år. ”Försvarsanslagen ökar samtidigt som företagens andel av anslagen är ökande. Det är otroligt stor efterfrågan där ute”, konstaterar Robert Limmergård, generalsekreterare i SOFF, säkerhets- och försvarsföretagens branschorganisation.

Foto:Christoffer Lomfors/Saab/TT

Redan efter Krimkrisen 2014 ökade försvarsanslagen stegvis i alla Västeuropeiska länder. Även i Sverige har två nya försvarsbeslut med ökade anslag klubbats. Omsättningen för den svenska försvarsindustrin har också gått från 32 miljarder kronor för fem år sedan till över 42 miljarder 2020.

”ISP (Inspektionen för strategiska produkter, Di:s anm) kom nyligen med siffror som visade att exporten 2021 ökade med 20 procent. Då skulle jag nog säga att hela omsättningen också ökade ordentligt förra året”, säger Robert Limmergård, generalsekreterare i SOFF, säkerhets- och försvarsföretagens branschorganisation.

SOFF består av 150 medlemsföretag som alla har det gemensamt att de har försvaret som kund. Allt från rena försvarstillverkare till en rad av de stora svenska industriföretagen.

”Vi har medlemmar som Skanska, SKF och AB Volvo, och det är klart en ganska liten del av deras omsättning som ligger på försvarsområdet” förklarar Robert Limmergård.

Robert Limmergård.
Robert Limmergård.Foto:Per Myrehed

För de mer renodlade försvarsföretagen har nu en stark marknad stärkts ytterligare i spåren av kriget i Ukraina.

”Det är bara att konstatera att det är en jättestor efterfrågan i alla länder som vi jobbar i. Nu har dessutom länder som Italien, Polen, Storbritannien, Tyskland och Sverige aviserat nya stora satsningar. Försvarsorganisationerna vill ha mer av både det som man redan har och det som man har planerat, och man vill ha det snabbare. Det är väldigt korta offerttider.”

De europeiska försvarsutgifterna visar nu på den största ökningen på 30 år, konstaterar JP Morgan i en färsk sektoranalys.

”Om alla Nato-medlemmar förbinder sig till 2 procent av BNP på försvar, kan de totala försvarsutgifterna för Nato Europa öka med 25 procent”, skriver investmentbanken vidare.

Redan innan Rysslands invasion så har företag också tagit över en hel del av det som inte är kärnverksamhet i försvarsorganisationerna i de västeuropeiska länderna. 

”I Storbritannien har företagens andel av försvarsanslagen passerat 50 procent av utförandet. Det är en trend vi ser i alla våra partnerländer”, förklarar Robert Limmergård.

 ”Givet de stora trenderna att dels anslagen ökar och att dels företagens andel av anslagen ökar så är det klart att företagen kommer ha en tillväxtresa framåt.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?