Annons

Det är nu eller aldrig som gäller för hållbara transporter

Coronan har tvingats oss till drastiska beteendeförändringar, vilket i sin tur kommer att utvecklas till nya vanor. Hur kommer dessa att påverka hur vi reser efter pandemin? Och hur kan vi använda lärdomarna från krisen till att ställa om till ett mer hållbart transportsystem, frågar sig Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector med 30 års erfarenhet av strategiska transportfrågor i en analys.

Foto:Larsen, Hakon Mosvold

I Sverige har vi en klimatlag med mål om nollutsläpp 2045. Och utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Om det skall lyckas måste alla åtgärder inom transportsystemet gå i denna riktning. 

Nu befinner vi oss sedan några månader i ett läge där vi aldrig tidigare varit. Den förändring av samhället som corona-epidemin gett upphov till har vi aldrig sett. Det mesta av förändringarna handlar om ändrat beteende. Och det har gått snabbt. 

Normalt sett pratar vi om att det tar lång tid att ändra beteenden och att det ibland inte ens är möjligt. Men nu när vi bara måste, har stora förändringar skett mycket snabbt. Den ”sociala distanseringen” som vi uppmanats till är ju egentligen en fysik distansering. Vilket har betytt en radikal minskning av resandet. Reslängden per person och dag sjönk i början på mars från 54 km till 24 km enligt studier med appen TravelVu. Nu har den sakta ökat något och låg i slutet på maj på 33 km/dag. Detta innefattar dock inte flygresandet, vilket minskat ännu mer drastiskt. 

Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector.
Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector.

Vi har alltså tvingats till drastiska beteendeförändringar när det gäller vårt resande. Detta innebär att vi också skapar nya vanor. Det vanliga resandet är till stor del styrt av våra vanor. Vad kommer det ändrade beteendet kommer att betyda framöver? 

Nu när regeringen lättat på reserestriktionerna blir det intressant att följa vad som kommer att hända. Hur kommer resandet att se ut den närmaste tiden, när övriga restriktioner skall finnas kvar? 

Men säger en del – när coronakrisen är över kommer allt gå tillbaka till det vanliga. Och säkert kommer resandet att öka till nivåer över det vanliga, eftersom många har ett uppdämt behov av att resa. 

Men det finns också andra sätt se på detta. Förutom att vi kommer att få en lång och djup lågkonjunktur, kommer samhället att ändras på andra sätt. Globaliseringen stannar av, länder ser om sitt eget hus. Världshandeln minskar drastiskt, och vi måste bli mer självförsörjande. Globala försörjningskedjor blir mindre vanliga. Vi vill ha kapacitet för att själv kunna hantera större delar av dessa. 

Vi kommer alltså inte att gå tillbaka till hur det såg ut före corona. Krisen innebär stora förändringar i vårt beteende. Och krisen har pågått, och kommer att pågå, så länge att en hel del av dessa nya beteenden blir vanor. Men inte bara våra vanor ändras, utan också mycket hur vi ser på olika företeelser.

Många har upptäckt att det faktiskt är mycket smartare att köra digitala möten istället för att flyga fram och tillbaka till Stockholm. Ingen kommer att kunna ta ett lågprisflyg till Bali för att gå på yogakurs. Dels kommer flera av bolagen att gå i konkurs, dels har vanor ändrats och så kommer diskussionen om klimatet att bli mer intensiv. 

Att använda vägarna som lager, och därmed inte ha några lokala lagerlokaler, kommer inte att vara aktuellt. Och vi kommer att se beredskapslager att byggas ut, och fyllas till bristningsgränsen. 

Digitaliseringen kommer att få en rejäl kick framåt. Kommer gymnasier och universitet att helt gå tillbaka till hur det såg ut innan krisen? Fler kommer också att jobba hemifrån och systemen för detta kommer att utvecklas starkt. Och digitaliseringen av transportsystemet fortsätter och gör att fler upptäcker fördelar med till exempel delning. 

E-handeln kommer att expandera kraftigt. Vi blir allt mer vana vi detta sätt att göra våra inköp. Och då gäller det att vi arbetar med att lösa logistiken på ett hållbart sätt. Detta kommer att föra med sig att stora delar av externhandeln får stänga. Och kommer att byggas om till lager. Affärerna i staden klarar sig bättre, för vi vill ha dem kvar. 

Och corona-epidemin blir det som får oss att inse att vi på samma sätt snabbt måste ta tag i den ännu större krisen – klimatförändringarna. Och i många länder kommer det att ställas krav på att inte bara koldioxidutsläppen måste minska drastiskt, utan också andra föroreningar, där man nu sett hur utsläppsminskningar kan ge frisk luft även i världens storstäder. 

Slutligen en av de viktigaste sakerna av allt: de åtgärder som nu genomförs för att hålla företag och samhälle igång måste alla ske på ett sätt som går i hållbar riktning. Då kan vi dessutom dra nytta av det vi lärt oss av coronakrisen när vi hanterar klimat- och hållbarhetsfrågor. Och då kan även transportsystemet närma sig sina utsläppsmål. 

Christer Ljungberg är VD för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?