1515
Annons

”Det är ingen som kunnat ta höjd för det här”

LULEÅ.
Chockhöjningarna av bränslepriserna påverkar åkerinäringen i grunden. Många avtal i branschen kompenserar inte för dagens höga kostnader. 

”Personalen tycker det är jättejobbigt”, säger Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds åkeri i Luleå.

Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds åkeri i Luleå.
Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds åkeri i Luleå.Foto:Jens Kärrman

Malin Öhrlund har varit vd på familjeföretaget Öhrlunds åkeri, som grundades av hennes farfar, i snart sex år. Därmed har hon hunnit skaffa sig en hel del rutin - men de senaste månaderna har sannerligen varit omtumlande.  

Redan innan den 24 februari i år var bränslepriserna kännbara, de höjdes rejält vid årsskiftet när reduktionsplikten skärptes. Det var bara början. När Ryssland invaderade Ukraina stack priserna på diesel upp till nivåer som få trodde var möjliga. Vissa dagar var literpriset på diesel nästan uppe på 30 kronor. 

”Mars har varit… vad ska jag säga. Drivmedelsräkningarna vi hade då vill du inte ha. Mars var inte kul”, säger Malin Öhrlund. 

Bränslenotan för mars var nästan 50 procent högre än samma månad förra året. Öhrlunds åkeri arbetar till stor del med fjärrtransporter och för den trafiken ingår korrigeringar av priset i avtalen. 

Så är det inte för alla. Malin Öhrlund sitter i styrelsen för BDX, som organiserar ett stort antal åkerier och entreprenadföretag i Norrbotten, och många av BDX medleverantörer har avtal som fortsätter att gälla trots skenande bränslepriser. 

”Tittar man på de avtal som är LOU-upphandlade, de är svåra. Trafikverket, kommunerna, de har inget intresse av att omförhandla, där får man ta smällen”, säger hon.

Samma sak har tidigare gällt även inne på stora anläggningar, exempelvis gruvorna i Norrbotten. LKAB har tidigare justerat bränslepriserna en gång per år. Den exceptionella situationen efter Rysslands anfallskrig i Ukraina har inneburit förändringar på den punkten. LKAB slöt i slutet av april en ny omförhandlad överenskommelse med sina underentreprenörer.  

För Peter Niemi, vd för LTH Traktor, som har 350 maskiner i drift, varav många i gruvorna i Kiruna och Svappavaara, innebär det en stor lättnad. 

”Nu har vi en månadsvis avstämning av bränslepriserna, då det regleras mot ett index så att det ska bli mer relevant än tidigare. Att reglera en gång per år håller inte när priserna sticker iväg som i år”, säger han. 

Peter Niemi är nöjd med uppgörelsen. 

”Det ligger i allas intresse att vi hanterar det här på ett bra sätt, det är ingen som kunnat ta höjd för det här. Det finns en stor förståelse på marknaden”, säger han. 

Även om många åkerier och entreprenadfirmor i Norrbotten tycks ha klarat prischocken bra ekonomiskt finns orosmoment. En sådan är personalen. Avstånden är långa i norra Sverige och pendlingskostnaderna har blivit dramatiskt dyrare. Hos LTH Traktor finns det anställda som åker hela vägen från Jämtland för att jobba. 

”Vi och många arbetsgivare här uppe har mycket pendlande personal. Där får vi tydliga signaler om att kostnaden för att pendla börjar bli allt för hög och att man börjar se sig om efter arbeten närmare bostaden”, säger Peter Niemi. 

”Där förväntar vi oss att regeringen tar krafttag och underlättar för de som pendlar i Sverige”, säger han. 

Även de som inte drabbas direkt av ökade pendlingskostnader berörs av de höga bränslepriserna. Det skapar osäkerhet om framtiden. 

”Personalen tycker att det är jättejobbigt. De ser ju när de tankar fordonen vad det kostar och att det inte känns bra. Har vi råd? Kommer vi få lön? De vill ju att det ska gå bra och ha kvar sitt jobb”, säger Malin Öhrlund. 

Det är inte bara bränslepriserna som har ökat. Det mesta har blivit dyrare och svårare att få tag på. Leveranstiderna för nya maskiner blir bara längre och längre.

Att inflationen kommer att sticka iväg är det ingen tvekan om, menar Peter Niemi. Frågan är hur det påverkar alla stora aviserade industri- och infrastrukturprojekt i Norrbotten. 

”Sticker kostnaderna iväg ser jag en risk för att man kanske pausar eller skjuter fram en del projekt. Vi har inte sett några sådana indikationer än så länge, det är full fart. Det nya kanske också blir vardag i slutändan”, säger Peter Niemi. 

Bränslepriserna innebär att företag med tunga maskiner ser sig om efter alternativ till diesel. Både Öhrlunds åkeri och LTH Traktor ser över sin maskinpark. För fjärrtransporterna tror Malin Öhrlund mer på gas än eldrift.

”Man vill ju veta långsiktigheten i det hela. De här fordonen går i många år, det är ingen leasingbil som lämnas tillbaka efter några år”, säger hon. 

Inne i gruvorna är eldrift det hetaste alternativet. Och de höga priserna på flytande bränsle kommer skynda på den utvecklingen. 

”Vi vill ställa om till eldrift, men det finns inte fullt utvecklade lösningar för att ställa om de tunga maskinerna ännu. Om några år kommer det säkert vara möjligt. Omställningen kommer med all säkerhet gå fortare”, säger Peter Niemi. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?