1515
Annons

”Det är dags att mammorna får ta plats”

Föreställningen ”Mammorna” har nypremiär i Stockholm efter att under hösten ha turnerat runt om i Sverige. Det är en föreställning om mord och sorg, men också om kärlek.

”Det är dags att mammorna får ta plats”, säger skådespelaren Lo Kauppi.

Skådespelerskan Lo Kauppi.
Skådespelerskan Lo Kauppi.Foto:Jesper Frisk

”Jag skiter i vad folk tycker. Jag ska resa, festa, dansa, leva. Jag vet att Marley skulle vilja att jag var lycklig.”

Så lyder en av skådespelaren Lo Kauppis repliker i teaterföreställningen ”Mammorna”. Hon spelar ensamstående mamman Maritha som är 46 år gammal och bor i Stockholmsförorten Farsta. Maritha har långa fixade ögonfransar, fylliga läppar och lösnaglar i pastellfärg. Hon flyttade till Stockholm själv som sjuttonåring från Trosa, för att festa och lära känna nya människor. Hon identifierade sig snabbt med förorten. 1995 föddes hennes son Marley och 2015 blev han mördad.   

”Jag är tacksam över att jag får gestalta henne. Hon slår hål på alla myter om hur en sörjande mamma beter sig och har en enorm energi”, säger Lo Kauppi. 

Lo Kauppi är skådespelare, författare och regissör. Hon är just nu aktuell med boken ”Två vita dvärgar”, som är en uppföljare till hennes självbiografi ”Bergsprängardottern som exploderade”. Den handlar om hennes klassresa men också om hennes trassliga bakgrund, där hon bland annat fastnade i missbruk. Hon är från minoriteten som talar meänkieli, eller tornedalsfinska, och är uppväxt i arbetarklassen, med en pappa som drack och en pojkvän som hon är tacksam att hon lyckades slå sig fri ifrån. 

”Maritha skaffade barn med en kriminell man och hade jag inte lyckats bryta mig loss från mitt tidigare liv hade jag förmodligen också gjort det. Jag känner ett väldigt starkt släktskap med henne.” 

”Mammorna” är en föreställning som fritt bygger på Alexandra Pascalidous reportagebok med samma namn. Regissören Sunil Munshi sätter tillsammans med skådespelarna Maria Salah, Chatarina Larsson, Gloria Tapia och Lo Kauppi upp en dramatisering om våld, frustration och kamp. De fyra skådespelerskorna ger röst åt Carro, Entasar, Katri och Maritha, fyra förortsmammor som alla förlorat sina söner. Under förra hösten har föreställningen, via Riksteatern, turnerat runt om i Sverige och blivit varmt mottagen. 

Foto:Jesper Frisk

Hur kommer det sig att ni använder mammornas riktiga namn? 

”För att mammorna själva ville det. Jag är väldigt glad för det, jag hade inte kunnat spela Maritha utan riktiga Marithas välsignelse. Att hon är okej med min tolkning av hennes sorg är en förutsättning”, säger Lo Kauppi. 

Scenen består bara av ett vitt golv, blinkande ledskärmar och fyra stolar som skådespelarna står, ligger och sitter på. Föreställningen bygger till stor del på monologer, där var och en av mammorna får tala ut och berätta. De samtalar om händelserna kring sina söners död, hur en skjutits ihjäl mitt i natten och hur en annan mördades i den rasistiska skolattacken i Trollhättan. Vad mammorna, utöver sina söner, har gemensamt är att de alla kommer från förorten, men från olika platser i Sverige. Bortsett från det är de inte alls lika, varken i sina personligheter eller i hur de väljer att hantera sin sorg. 

”Det är dags att mammorna får ta plats, att vi får berätta deras historia. När man pratar om mord i media ska det vara så lättklickat, med vapen, kriminalitet och uppgörelser. Mammornas perspektiv är så mycket djupare, vi har mycket att lära av dem”, säger Lo Kauppi. 

Och ämnet kunde inte vara mer på tapeten. I våras kom boken ”Tills alla dör”, skriven av journalisten Diamant Salihu och som handlar om gängvåld och dödsskjutningar i förorten. I vintras kom en dokumentär på samma tema. Enligt polisens statistik dog 46 personer under 2021, i totalt 330 skjutningar. Debatten i media och bland politiker går varm, och enligt Lo Kauppi skenar den allt för ofta iväg och diskuterar ämnen som inte borde ha med saken att göra. Hon menar att många gånger hamnar fokus automatiskt på invandring när man talar om sådana mord, eftersom många av dem sker just i förorten. 

”Man ser inte att de flesta pojkar som skjuter ihjäl varandra är födda i Sverige. Jag tycker att det är märkligt att man inte pratar mer om vad vi som samhälle har skapat med ekonomiska klyftor, segregation, osäkra arbetsvillkor och rasism samt hur vi kan förändra det.”

Lo Kauppi hoppas därför att ”Mammorna” kan bli en ögonöppnare. Föreställningen levererar inga svar eller lösningar, utan är istället ett kärleksfullt och öppenhjärtigt möte med fyra mammor som upplevt något av det svåraste man kan vara med om.

”Förhoppningsvis går publiken hem och känner att det är våra barn som är mördade, att vi alla bär ansvar.” 

Lo Kauppi har en rad liknande projekt i ryggen, däribland ”Tjuvheder” där hon spelade en missbrukare som förlorat vårdnaden. Hon har även skrivit och regisserat ett antal pjäser, nu senast en dramatisering av Märta Tikkanens ”Män kan inte våldtas”. Hon diskuterar gärna och öppet kring stora ämnen, vilket lett till att hon inte bara hyllats utan även mottagit hot och hat. 

Men när det kommer till hennes konstnärskap kommer hon inte att tumma på vare sig äkthet eller ärlighet och hon kommer aldrig sluta vilja belysa det som är fel i samhället. Därför önskar hon att ”Mammorna” ska översättas så att de kan turnera vidare med den utanför Sveriges gränser. 

”Ämnet är tyvärr aktuellt i många länder och jag tror att många skulle må bättre av att höra mammornas röster istället för att läsa fler löpsedlar om gängvåld.” 

 

 


Innehåll från Primekey AVS KeyfactorAnnons

Kryptografi – framtidens cybersäkerhet

När alltmer i samhället sker digital innebär det dessvärre också att brottsligheten flyttar till cyberrummet. Idag är de flesta bekanta med att det förekommer digitala attacker och utpressning som handlar om miljonbelopp. Det finns sätt att förhindra detta och när det gäller cybersäkerhet ligger svenska företag i topp. Ett exempel är PrimeKey ¬– en världsspelare inom cybersäkerhet. 

PrimeKey är en svensk pionjär inom säkerhetsprogramvara som byggts med öppen källkod. Bolaget jobbar idag över hela världen med säkerhetslösningar inom PKI, signaturer och kryptografi.

– Från ett utvecklarperspektiv är fördelarna med Open Source revolutionerande. Time to market för att testa nya saker är kort och man har allting vid sina fingertoppar, säger Tomas Gustavsson, medgrundare av PrimeKey och numera Chief PKI Officer i den nya organisationen Keyfactor. 

Bolagets mjukvara säkrar kommunikationen i uppkopplade system. Att källkoden är öppen gör så att man både kan kontrollera att mjukvaran gör det den utlovar och att den är säker. 

– Transparens är viktigt eftersom sannolikheten att ”onda” saker göms då är mindre. Sårbarheter har funnits där man har försökt smyga in bakdörrar som sedan har utnyttjats av fel personer, säger han. 

PrimeKey en del av Keyfactor

I juni 2021 gick företaget samman med det amerikanska mjukvarubolaget Keyfactor och under 2022 kommer den nya organisationen finnas under det varumärket. En utveckling som Tomas Gustavsson säger passar väl med verksamheten.

– Tack vare Open Source har vi jobbat internationellt och hjälpt kunder från Japan, Asien och Sydamerika utan att ha någon säljrepresentant i dessa områden. Med sammanslagningen ökar vi vår närvaro internationellt och möjligheten att fokusera mer på våra Open Source satsningar. Dessutom blir vår gemensamma produktportfölj bättre anpassad efter vad kunderna efterfrågar. Det en win/win och för oss, våra kunder och Open Source-communityn som får den uppmärksamhet den förtjänar.

Storbolag rustar med kvantkryptografi 

Ett område där bolaget satsar, och som företag och organisationer visar intresse för, är kvantdatorsäker kryptering. Något som kommer att ha en avgörande roll i framtiden eftersom kvantdatorernas kraft kommer kunna knäcka kryptografi på en bråkdel av tiden jämfört med de miljontals år som det tar för dagens datorer.

– Myndigheter och stora företag börjar rusta för framtiden redan nu, även om många tror att hoten kommer att materialiseras inom 10 till 40 år. Där har de nya krypteringsalgoritmerna som vi jobbar med en hög utvecklingstakt, tack vare Open Source, avslutar Tomas Gustavsson. 

Fakta:

Keyfactor är en pionjär inom säkerhetsprogramvara och världsledande inom kryptografi, PKI-och signeringslösningar. Med grunden i öppen källkod möjliggör vi för företag att implementera säkra uppkopplade lösningar inom IoT, Industrial IoT och IT generellt. EJBCA®, SignServer och Bouncy Castle utvecklas och underhålls av Keyfactor. 

Läs mer på:  

Primekey.com 

Keyfactor.com  

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Primekey AVS Keyfactor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?