Annons

Designern dumpade både storkunden och fabriken

RONNEBY- Designern Malin Karstenssons företag Mimou har både dumpat sin största kund och fabriken i Shanghai.

”Textilindustrin är så smutsig. Det är självklart att alla inte kan ha fått bra betalt om du kan köpa ett påslakan-set för 100 kronor.”

Efter många bakslag och missnöjda kunder lyckades Mimou även göra sig av med de förhatliga plastförpackningarna.

Malin Karstensson framför sin tapet tillverkad i Ulricehamn. Till höger lampor tillverkade för hand.
Malin Karstensson framför sin tapet tillverkad i Ulricehamn. Till höger lampor tillverkade för hand.Foto:Jack Mikrut

Malin Karstenssons väg in i design, det som blev grunden för Mimou, började i familjeföretaget i Ronneby.

Som 17-åring började hon jobba i en butik som sålde defekta Ikea-produkter. Grunden i familjeföretaget var gardiner som levererades till Ikea. 

Malin Karstensson säger att hon föddes på ett fabriksgolv. Hon brukade vika pappersstrutar till förpackningarna hemma framför tv:n.

”Om man växer upp med föräldrar som jobbar mycket måste man hjälpa till för att få vara med sina föräldrar”, säger hon.

Outsourcing var på modet men hennes föräldrar gick åt andra hållet. Om de skulle expandera verksamheten ville de ha kontroll på hela leverantörskedjan i det egna bolaget.

”Om pappa skulle trycka textil så köpte han en textilfabrik”, säger Malin Karstensson.

På den vägen kom Malin Karstensson in i det som skulle bli Mimou. Det var där hon lärde sig hantverket och kunskapen men också hur processer kan förenklas.

”När de tre fungerar får du en glädje i det. Det är då du får en bra produkt”, säger Malin Karstensson.

Malin Karstensson i butiken i Ronneby.
Malin Karstensson i butiken i Ronneby.Foto:Jack MIkrut

Efter att ha drivit ett designföretag tillsammans med sin syster startade hon Mimou tillsammans med sin make Jens Karstensson.

”Vi var en krumelur och en fyrkant så vi tänkte att vi kunde starta något ihop”, säger Malin Karstensson.

Det gick bra från start och sortimentet har vuxit till sig sedan dess. Keramik, tapeter, textilier och korgar samsas om utrymmet i det som en gång var en gammal bilhall.

Mycket av försäljningen går till återförsäljare som e-handelsbolaget Ellos. Försäljningen via Mimous egen e-handel och i butiken i Ronneby står för en mindre del.

Resan har inte alltid varit spikrak. När paret ville bilda familj tog det mycket fokus från företaget. Malin Karstensson beskriver det som att verksamheten fick flyta på vid sidan om. 

Under tiden knakade relationen med Mimous största kund.

Bara dagar efter att de kommit hem från sjukhuset med sonen Billy bestämde sig paret Karstenssons för att det fick vara nog, sa upp kontraktet och korkade upp en flaska champagne för att fira. 

Bolaget överlevde inte bara utan blev starkare enligt Malin Karstensson som beskriver beslutet som en befrielse.

”Vi kände att vår grundvision hade luckrats upp och att vi hade tappat fokus på det vi ville göra medan vi fokuserade på annat. Allt hade blivit så kristallklart när vi träffade Billy så vi vågade ta beslut och göra förändringar i sortiment och bland kunder som vi innan dess inte hade vågat”, säger hon.

Fokus ligger på det Malin Karstensson beskriver som ärliga produkter. Mycket är lågteknologiskt hantverk som produceras lokalt i Thailand där familjen Karstensson har bott delar av året.

Där har staten stöttat specialiserad lokal produktion sedan 1950-talet. Ledtiderna kan bli långa – i ett fall tog det tre år att driva en kudde hela vägen från idé till försäljning. 

Men om man lyckas bygga förtroendet hos leverantörerna och arbetar långsiktigt finns det en stor mångfald. Det är också det som möjliggör för Mimous egen design.

”De gör alla rätt som vi gör fel i västvärlden”, säger Malin Karstensson.

Efter ett besök i fabriken i Shanghai bestämde sig Malin Karstensson för att aldrig mer använda plast som förpackningsmaterial. Lösningen: Bambu.
Efter ett besök i fabriken i Shanghai bestämde sig Malin Karstensson för att aldrig mer använda plast som förpackningsmaterial. Lösningen: Bambu.Foto:Jack Mikrut

Hon understryker att det inte handlar om välgörenhet men att ha kontroll på processen och se till löner och arbetsvillkor ligger på en bra nivå. På så vis hålls också en högre nivå i produktionen, något Malin Karstensson är mån om.

”Få saker provocerar mig så mycket som dåligt textil”, säger hon.

Varför är det så provocerande?
”Textilindustrin är så smutsig. Det är självklart att alla inte kan ha fått bra betalt om du kan köpa ett påslakanset för 100 kronor.”

Det har inte varit utan bakslag. När Malin Karstensson besökte Shanghai 2007 passade hon på att besöka fabriken där förpackningarna till Mimous sängkläder tillverkades.

Redan när hon klev ur bilen kändes det fel. I ett sexvåningshus satt hundratals arbetare på varje våning och sydde i plast hela dagarna. Lukten spred sig hela vägen ut på parkeringsplatsen.

”Jag bestämde mig för att vi aldrig skulle producera något i plast eller slå in i plast igen”, säger Malin Karstensson.

Snabbt letade hon fram en annan lösning med vaxpapper men förpackningarna gick sönder i transporten. 

Mimou fick beställa nya vaxpapper och slå in själva innan de skickade ut produkterna till ett trettiotal företagskunder – som ändå skickade tillbaka dem eftersom deras egna kunder inte kunde se sänglakanen genom det ogenomskinliga papperet.

Det blev en ekonomisk smäll men också en lärdom.

”Många gånger är det de felen som leder till något bättre. Så jag bryter inte ihop för det”, säger Malin Karstensson.

 


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?