1515

Desenios design är helt uppåt väggarna

Att sälja posters på nätet har varit en fullträff för Desenio. Men resan har varit lång och inte alltid enkel.

”Vi hade inte gjort något liknande och det var gasen i botten från början. Till slut gick det för fort”, säger medgrundaren Helena Blomqvist.

Bild:Joey Abrait
Bild:Joey Abrait

När Martin och Helena Blomqvist byggde ett nytt hus ställdes de inför problemet att det ekade. De började leta efter ljudabsorberande tavlor men insåg snabbt att marknaden var liten och produkterna dyra. Så föddes idén bakom Desenio.

”Vi tog fram en kostnadseffektiv produkt som var både funktionell och snygg. Planen var att sälja den på webben utan mellanhänder och bli stora inom en nisch”, säger Martin Blomqvist.

Verksamheten gick runt och bolaget kom upp i en omsättning på 4–5 miljoner kronor. Många kunder hörde av sig och gillade motiven men hade inget behov av den ljuddämpande effekten.

”Vi började tillverka samma motiv fast som vanlig canvas och blev Gallerix största leverantör. I samma veva började vi tillverka posters och det fungerade väldigt bra”, säger Helena Blomqvist.

Martin Blomqvist hade tidigare arbetat inom elektronikindustrin, både som anställd och egen företagare. Helena Blomqvist hade tidigare pluggat design och alltid varit kreativt lagd. Hon arbetade med Desenios design vid sidan av sitt vanliga jobb men vid årsskiftet 2010–2011 klev hon in i företaget på heltid.

Motiven blev populära och under 2014 började försäljningen ta fart. Men det var bara början.

”Det största lyftet kom sommaren 2015. Vi hade förberett vårt lager för att det skulle bli en lugn period, men det blev en regnig sommar och vi krossade vårt försäljningsrekord”, säger Helena Blomqvist.

Då fick de också betalt för den tid de lagt ner på att arbeta med ljudabsorberande tavlor och canvas.

”Vi hade hållit på flera år med att plocka fram olika motiv och hade blivit bra på att göra sådant som folk vill ha. Utan den skolan hade vi inte varit redo när marknaden tog fart”, säger Helena Blomqvist.

”Vi hade också lyckats slimma modellen och var väldigt kostnadseffektiva jämfört med våra konkurrenter”, säger Martin Blomqvist.

De förstod tidigt vikten av sökmotoroptimering och marknadsföring. På Instagram lägger de upp bilder på sina motiv, kontot har i skrivande stund 392 000 följare.

”Det är en tacksam produkt att visa upp. De flesta är stolta och visar gärna det man har satt upp på väggen”, säger Helena Blomqvist.

2014 etablerade sig Desenio också i Finland och under 2015 fortsatte expansionen med Danmark och Norge. I dag säljer de sina produkter till hela EU, Norge, USA, Kanada och Australien.

”Det var härligt när det började ta fart, vi hade jobbat väldigt hårt för att få det att fungera”, säger Helena Blomqvist.

Men framgången hade också ett pris. Martin Blomqvist fick sömnproblem och blev tvungen att sjukskriva sig i några perioder.

”Det var otroligt roligt på jobbet, då är det lätt att jobba ihjäl sig. Jag tror att det är många som går in i väggen på det sättet”, säger Martin Blomqvist.

Då fick Helena Blomqvist ta ett större ansvar, men till slut blev det för mycket.

”All den tid vi hade lagt ner kom ikapp oss. Vi kom till en punkt där vi kände att vi var tvungna att sätta oss själva, hälsan och familjen framför att driva företaget”, säger Helena Blomqvist.

I slutet av 2015 började de prata om att göra förändringar och under sommaren 2016 klev Fredrik Palm och Alexanders Hars, som bland annat grundat Lets deal, in som delägare.

Fredrik Palm blev ny vd och i slutet av 2016 såldes en stor del av företaget till riskkapitalbolaget Verdane Capital samt en mindre del till entreprenören Jakob Tolleryd som bland annat grundat och varit vd för jämförelsesajten Compricer.

Fredrik Palm har stor erfarenhet från e-handelsbranschen och har tidigare bland annat varit vd för Qliro-gruppens dåvarande bolag Lekmer, Nordens största e-handelsbolag för leksaker. Han imponerades över hur välskött Desenio var.

”Det enda jag var lite orolig över var om vi fortsatt skulle ha förmågan att hitta rätt motiv, så vi tog in en kreativ chef för att leda det arbetet. Det lugnade mig, för de andra delarna har jag bra koll på”, säger han.

”Vi fortsätter på den inslagna banan och ska växa geografiskt. Det är relativt enkelt för oss att expandera till andra länder nu, vi behöver egentligen bara en sajt som fungerar samt rätt betallösningar och leveranssätt.”

Martin och Helena Blomqvist är fortsatt delägare och engagerade i bolaget och de kan se tillbaka på en fantastisk resa.

”Vi har lyckats få ihop ett sjukt bra gäng som har gjort den här resan rolig. Det har varit fantastiskt att få utvecklas tillsammans med våra anställda”, säger Helena Blomqvist.


Innehåll från TeliaAnnons

Svenska företag samlar tekniken: ”Sparar tid och kostnader”

Jagar du olika supportdeskar och hanterar flera avtal och fakturor för it och uppkoppling?

Majoriteten av svenska företag som kommit långt i sin digitalisering väljer att istället samla all teknik hos en leverantör, visar en ny undersökning.

– Att slippa tidsödande administration och minskade kostnader är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan it- och kommunikationstjänster. När tekniken utvecklas snabbt är det också lätt att anlita nya leverantörer ”av bara farten” när man behöver investera, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia, och fortsätter:

– Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt.

Tekniktrassel blir chefens ansvar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller internetaccessen som felar?

– Att bli runtslussad stjäl tid och skapar frustration. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns en risk att teknikproblem hamnar mellan stolarna – och landar i chefens knä, särskilt på ett mindre företag, säger Daniel Stark.

4 av 10 företag har en teknikpartner

Men nu tänker många om. Att samla merparten av it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade. Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala företag där 6 av 10 samlat tekniken, och hos större företag med mer än 50 medarbetare där över hälften gjort detsamma. Större företag är generellt mer digitalt mogna, säger Daniel Stark.

Men även många små företag med upp till nio anställda är på väg mot en sådan lösning. Över hälften har antingen redan samlat det mesta hos en leverantör eller är intresserade av att göra det, visar undersökningen.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna, enligt Daniel Stark.

– Tekniken blir alltmer komplex och det är svårt att ha expertis inhouse. En extern partner kan hjälpa er med en smart helhetslösning som gör ert arbete smidigare och mer effektivt och utvecklar företagets affär. I ett mindre företag kan det också bli extra kännbart om administrationen för all teknik blir en tidstjuv.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

* mindre administration

* lägre totalkostnad

* enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

* en partner att bygga relation och utvecklas med

* tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Daniel Stark:

– Har du flera leverantörer drar kostnaderna ofta iväg och blir svårare att hålla koll på. Det kan också bli kostsamt i form av nedlagd arbetstid på administration.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Daniel Stark är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Dels för att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Och dels för att utvecklas digitalt i det långa loppet. Idag finns väldigt många tjänster och produkter att välja bland. Med en partner, som lärt känna företaget, kan du få vägledning, tips och råd.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?