1515
Annons

Desenios design är helt uppåt väggarna

Att sälja posters på nätet har varit en fullträff för Desenio. Men resan har varit lång och inte alltid enkel.

”Vi hade inte gjort något liknande och det var gasen i botten från början. Till slut gick det för fort”, säger medgrundaren Helena Blomqvist.

Bild:Joey Abrait
Bild:Joey Abrait

När Martin och Helena Blomqvist byggde ett nytt hus ställdes de inför problemet att det ekade. De började leta efter ljudabsorberande tavlor men insåg snabbt att marknaden var liten och produkterna dyra. Så föddes idén bakom Desenio.

”Vi tog fram en kostnadseffektiv produkt som var både funktionell och snygg. Planen var att sälja den på webben utan mellanhänder och bli stora inom en nisch”, säger Martin Blomqvist.

Verksamheten gick runt och bolaget kom upp i en omsättning på 4–5 miljoner kronor. Många kunder hörde av sig och gillade motiven men hade inget behov av den ljuddämpande effekten.

”Vi började tillverka samma motiv fast som vanlig canvas och blev Gallerix största leverantör. I samma veva började vi tillverka posters och det fungerade väldigt bra”, säger Helena Blomqvist.

Martin Blomqvist hade tidigare arbetat inom elektronikindustrin, både som anställd och egen företagare. Helena Blomqvist hade tidigare pluggat design och alltid varit kreativt lagd. Hon arbetade med Desenios design vid sidan av sitt vanliga jobb men vid årsskiftet 2010–2011 klev hon in i företaget på heltid.

Motiven blev populära och under 2014 började försäljningen ta fart. Men det var bara början.

”Det största lyftet kom sommaren 2015. Vi hade förberett vårt lager för att det skulle bli en lugn period, men det blev en regnig sommar och vi krossade vårt försäljningsrekord”, säger Helena Blomqvist.

Då fick de också betalt för den tid de lagt ner på att arbeta med ljudabsorberande tavlor och canvas.

”Vi hade hållit på flera år med att plocka fram olika motiv och hade blivit bra på att göra sådant som folk vill ha. Utan den skolan hade vi inte varit redo när marknaden tog fart”, säger Helena Blomqvist.

”Vi hade också lyckats slimma modellen och var väldigt kostnadseffektiva jämfört med våra konkurrenter”, säger Martin Blomqvist.

De förstod tidigt vikten av sökmotoroptimering och marknadsföring. På Instagram lägger de upp bilder på sina motiv, kontot har i skrivande stund 392 000 följare.

”Det är en tacksam produkt att visa upp. De flesta är stolta och visar gärna det man har satt upp på väggen”, säger Helena Blomqvist.

2014 etablerade sig Desenio också i Finland och under 2015 fortsatte expansionen med Danmark och Norge. I dag säljer de sina produkter till hela EU, Norge, USA, Kanada och Australien.

”Det var härligt när det började ta fart, vi hade jobbat väldigt hårt för att få det att fungera”, säger Helena Blomqvist.

Men framgången hade också ett pris. Martin Blomqvist fick sömnproblem och blev tvungen att sjukskriva sig i några perioder.

”Det var otroligt roligt på jobbet, då är det lätt att jobba ihjäl sig. Jag tror att det är många som går in i väggen på det sättet”, säger Martin Blomqvist.

Då fick Helena Blomqvist ta ett större ansvar, men till slut blev det för mycket.

”All den tid vi hade lagt ner kom ikapp oss. Vi kom till en punkt där vi kände att vi var tvungna att sätta oss själva, hälsan och familjen framför att driva företaget”, säger Helena Blomqvist.

I slutet av 2015 började de prata om att göra förändringar och under sommaren 2016 klev Fredrik Palm och Alexanders Hars, som bland annat grundat Lets deal, in som delägare.

Fredrik Palm blev ny vd och i slutet av 2016 såldes en stor del av företaget till riskkapitalbolaget Verdane Capital samt en mindre del till entreprenören Jakob Tolleryd som bland annat grundat och varit vd för jämförelsesajten Compricer.

Fredrik Palm har stor erfarenhet från e-handelsbranschen och har tidigare bland annat varit vd för Qliro-gruppens dåvarande bolag Lekmer, Nordens största e-handelsbolag för leksaker. Han imponerades över hur välskött Desenio var.

”Det enda jag var lite orolig över var om vi fortsatt skulle ha förmågan att hitta rätt motiv, så vi tog in en kreativ chef för att leda det arbetet. Det lugnade mig, för de andra delarna har jag bra koll på”, säger han.

”Vi fortsätter på den inslagna banan och ska växa geografiskt. Det är relativt enkelt för oss att expandera till andra länder nu, vi behöver egentligen bara en sajt som fungerar samt rätt betallösningar och leveranssätt.”

Martin och Helena Blomqvist är fortsatt delägare och engagerade i bolaget och de kan se tillbaka på en fantastisk resa.

”Vi har lyckats få ihop ett sjukt bra gäng som har gjort den här resan rolig. Det har varit fantastiskt att få utvecklas tillsammans med våra anställda”, säger Helena Blomqvist.


Munhygien och burgare på Gasellfrukosten

HELSINGBORG. Global oro och leveransproblem till trots: TePe är redo att sätta tänderna i målet om 1,5 miljarder i omsättning.

Det avslöjade familjeföretaget under gårdagens Gasellfrukost i Helsingborg.

Frukostbesökarna lyssnar i den vackra salen på Jacob Hansens Hus i Helsingborg.
Frukostbesökarna lyssnar i den vackra salen på Jacob Hansens Hus i Helsingborg.Foto:Jack Mikrut
Hanna Hageberg Hammar vd för TePe och Joel Eklund styrelseordförande i TePe. Med oss under morgonen.
Hanna Hageberg Hammar vd för TePe och Joel Eklund styrelseordförande i TePe. Med oss under morgonen.Foto:Jack Mikrut
Sami Seppänen, vd Fysiotest, och Björn Gibrand, vd Lydinge Resort.Foto:Jack Mikrut
Stefan Andersson, vd BrA Invest, och Catherine Kraemer, advokat på BrA Invest.Foto:Jack Mikrut
Anna Swerre, ekonomichef Feralco, och Sara Lilja, IT-administratör Feralco.
Anna Swerre, ekonomichef Feralco, och Sara Lilja, IT-administratör Feralco.Foto:Jack Mikrut

Ett morgonpiggt Helsingborg inledde dagen med engagerande samtal, bordsdiskussioner och mingel under storslagna takmålningar i Jacob Hansens Hus. Från scenen berättades dessutom framgångssagan bakom munhygienföretaget TePe – av grundarens barnbarn Joel Eklund.

”Farfar fick tips av sin tandläkare att göra en tandsticka som var trekantig, inte rund. Han tog kontakt med två professorer på tandläkarhögskolan för att utforma produkten, uppfann en enkel fräsmaskin och började sälja till Apoteket Lejonet på Stortorget i Malmö”, säger Joel Eklund, styrelseordförande för TePe.

Snart 60 år senare finns kunderna i 80 länder över hela världen, företaget är fortfarande helt familjeägt och produkterna hamnar på allt från dentalkliniker och apotek till butiker och inom en nu växande e-handel. Men produktionen, produktutvecklingen och huvudkontoret har under alla år stannat kvar i Malmö.

”För 15-20 år sedan kände man sig lite som kusinen från landet, alla tyckte vi var tokiga som inte flyttade produktionen till Kina i stället. Men det har aldrig varit aktuellt. Nu är de andra på väg hem till Sverige igen, så vi är inne igen”, säger han.

För två år sedan lämnade Joel Eklund över vd-stolen till dåvarande finanschefen Hanna Hageberg. Efter pandemin utmanas verksamheten nu av brist på bland annat silikon samt långa ledtider. Men inget ont som inte för något gott med sig, menar hon.

”Halvledarbristen har gjort att vi har enormt långa ledtider på nya förpackningsmaskiner. Från ett halvår till 12-18 månader. Hur kan vi göra för att i stället hitta och utveckla mer flexibla förpackningar, så att vi inte behöver byta maskiner? Den frågan hade vi kanske inte ställt oss annars”, säger Hanna Hageberg.

”Samtidigt finns förstås en oro framåt. Har vi någon leverantör som just nu har produkter på båtarna utanför Shanghai?”

Fjolårets omsättning på runt 900 Mkr ska passera en miljard i år, för att 2025 eller senast 2026 nå 1,5 miljarder kronor. Tillväxt på befintliga marknader och breddat sortiment är två av punkterna i tillväxtreceptet.

”I höstas förvärvade vi för första gången en producent med produkter mot muntorrhet. En milstolpe för oss”, säger hon.

Även Shady Burgers, fjolårets Gasellvinnare i Blekinge, sätter just nu tänderna i nästa delmål, att växla upp med ytterligare ett tiotal restauranger i Sverige.

”Men bristen på kött kan segla upp som ett problem framöver. Vi har bara svenskt kött, det är inte den billiga vägen att gå, och vår bransch är priskänslig. Jag vet inte hur många företag här inne som dessutom säljer sina produkter med 30 procents rabatt varje lunch, men det gör vi”, berättade vd:n Per-Anders Fällman från scenen.

Samtidigt tog han tillfället att försöka lösa åtminstone en av knutarna i expansionsplanen:

”Vi har letat länge efter den perfekta platsen för oss här i Helsingborg, men inte lyckats. Vet ni någon ledig lokal?”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?