Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Deras tvålar okända på hemmaplan – men vinner prestigefyllda priser i öst

HELSINGBORG. Som ägare av Skandinaviens enda tvålfabrik har familjen Freij fortsatt att satsa på fasta tvålar, trots att marknaden svängt om mot flytande tvål i plastförpackningar. 

Det har varit tufft men nu ser de ut att få betalt för sin envishet, tack vare ökad miljömedvetenhet i samhället.

Catharina Freij har jobbat med Victoria Soaps export och systern Marie Louise med företagets ekonomi. Foto: alla bilder Emil Malmborg
Catharina Freij har jobbat med Victoria Soaps export och systern Marie Louise med företagets ekonomi. Foto: alla bilder Emil MalmborgFoto:Emil Malmborg, Emil Malmborg
Fasta tvålar är bolagets kärnverksamhet.Foto:Emil Malmborg
Jonny Freij, ägare och vd på Victoria Soap, (i mitten) med sina medarbetare och tillika familjemedlemmar Marie -Louise, Catharina, Barbro och Andreas.
Jonny Freij, ägare och vd på Victoria Soap, (i mitten) med sina medarbetare och tillika familjemedlemmar Marie -Louise, Catharina, Barbro och Andreas.Foto:Emil Malmborg

I Victoria Soaps fabrik i Helsingborg går maskinerna för högtryck. Personalen arbetar i femskift vilket betyder att på flera av bolagets produktionslinor rullar det tvålar dygnet runt. 

”Vi har anställt 16 personer bara det senaste kvartalet men har ändå svårt att hinna med, jag har nog aldrig varit med om något liknande”, säger bolagets ägare och vd, Jonny Freij. 

Då har han ändå varit på bolaget i 58 år. Inledningsvis som ung påläggskalv på Fabriks AB Victoria, som bolaget hette då, och som förutom tvål producerade margarin och marsipan. 

Men efter att bolaget delats upp och tvåldelen till slut blev till salu klev Jonny Freij in som delägare. Det var 1980. Några år senare blev han ensam ägare till det som i dag är Skandinaviens enda tillverkare av tvål. 

Ändå är Victoria Soap relativt okänt, till och med i hemstaden Helsingborg, berättar Jonny Freij. En förklaring är att bolagets största verksamhet är att producera tvålar åt stora dagligvarukedjor under deras egna varumärken, det som kallas ”private label”. Victoria Soaps egna tvålar säljs framför allt i exklusiva butiker i Stockholm där asiatiska turister rör sig. För i länder som Japan och Korea är bolagets tvålar långt ifrån okända. Jonny Freij visar stolt upp tidningsklipp från trendiga modemagasin och prestigefulla priser som bolaget vunnit för sina tvålar i öst. Av bolagets export av sina egna tvålar, på runt 20 miljoner kronor, går nästan allt till Asien. 

”Vi slåss med kvalitet och inte pris. Till exempel har vi bara vegetabiliskt fett och inte animaliskt fett som råvara i tvålarna. Vi har även en tvål som innehåller äggvita vilket är bra för huden. Den säljer mycket bra i Asien”, förklarar Jonny Freij när vi vandrar runt i fabriken i ett industriområde i Helsingborgs utkanter. 

Med på rundvisningen är hela familjen. 

Jonnys hustru Barbro har varit på bolaget till och med två år längre än sin man. Dottern Catharina Freij har jobbat med exporten och hennes syster Marie Louise Freij har framför allt arbetat med ekonomi. Här finns även deras bror Andreas som i dag är ansvarig för private label verksamheten. 

Redan på parkeringen känner man en angenäm doft av tvål som blir ännu mer påtaglig inne i fabriken. På en av sammanlagt elva produktionslinor rullar små tvålar som ska levereras till hotellkedjor. På ett annat band är tvålarna större och innesluts med förpackningar, märkta med loggan från en känd livsmedelskedja.  En tredje lina tillverkar en av Victoria Soaps egna, fasta, tvålar. Catharina Freij visar upp förpackningen som är i ett slags retrodesign med text på svenska, detta trots att tvålarna ska exporteras till butiker i Asien.

”Vi vill trycka på vårt svenska arv som smäller högt i Asien där Sverige står för kvalitet. Samma sak med namnet Victoria som är välkänt. Sen är det förstås inte fel att vi varit kunglig hovleverantör i Sverige sedan 1920-talet”, förklarar hon. 

Victoria Soap har i Asien också gynnats av att konsumenterna där fortfarande föredrar fasta tvålar. I väst har marknaden sedan några decennier istället helt svängt mot flytande tvål. Victoria Soap har hängt på den trenden, efter förfrågningar från kunder, men Jonny Freij slår förklarar att fasta tvålar alltid varit kärnverksamheten.  

”Jag har länge fått höra att vi varit tokiga som hållit fast vid fasta tvålar som många menat är på väg att helt försvinna. Men jag är envis och någonstans har jag alltid trott på det, inte minst eftersom fasta tvålar är miljövänligare än flytande. Nu börjar även marknaden förstå det”, säger han och berättar att bara det senaste halvåret har Victoria Soap fått mängder av förfrågningar från företag som saknar fasta tvålar i sitt sortiment men snabbt vill ta fram produkter med Helsingborgsföretagets hjälp. 

Förklaringen är en uppblossande debatt om det olämpliga med att förpacka tvål i plastförpackningar när det finns alternativ. Flytande tvål, som till stor del består av vatten, tar dessutom mer plats när det transporteras vilket också är dåligt för miljön. 

För att utnyttja den nyuppkomna situationen på marknaden har systrarna Catharina och Marie Louise Freij också fått i uppdrag att ta fram nya produkter. 

”Men det handlar också om våra förpackningar, marknadsföring och hela vårt tilltal. Vi har länge levt på ett slags gammaldags stil. Men nu börjar även unga få upp ögonen för fasta tvålar, det märks inte minst i sociala medier, och då måste vi hänga med”, säger Marie Louise Freij. 

Revanschen för fasta tvålar är förklaringen till att Jonny Freij aldrig varit med om något liknande under alla sina år på bolaget. Efter flera år av stillastående tillväxt är hans prognos att bolaget växer från 73 till över 100 miljoner kronor i omsättning i år (räkenskapsår juli-juni) och till 140 miljoner kronor nästa år. Frågan är vad som händer med lönsamheten. Bolaget har redovisat förluster i flera år.

”Vår bransch präglas av stordriftsfördelar så på sikt är det förstås positivt att vi växer. Vi jobbar nu stenhårt på att det även ska förbättra lönsamheten. Men det är utmanande, det kostar att växa och dessutom riskerar strukturen bli lidande när vi inte hinner mycket annat än att svara upp mot kundernas alla förfrågningar vilket är fallet just nu”, säger 77-åringen som fortfarande är ensam ägare till Victoria Soap. 

Planen är att föra över ägandet till de tre barnen som alltså alla är aktiva i bolaget. Men han utesluter inte att även ta in externt kapital. 

”Det handlar om kapitaltunga investeringar för att utnyttja vår position just nu. Men jag vill absolut inte att familjen släpper kontrollen”, säger Jonny Freij och lägger eftertänksamt till: 

”Jag vill heller inte sluta jobba, det är det som håller mig ung. Särskilt inte nu när det händer så mycket i tvålindustrin.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?