ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Deras träningsmode ger trenden liv

  • Juri Gendelman, Henrik Grundén och Joel Almqvist är trion bakom träningsmodeföretaget Stronger som växer så det knakar. Efter Sverige är Tyskland, USA och Nederländerna bolagets starkaste marknader. Foto: Jack Mikrut
  • Trots att det är tre män som driver bolaget finns inga planer på att lansera en herrlinje, men däremot mer enfärgade plagg. Foto: Jack Mikrut
  • Stronger använder sociala medier för att låta följarna tycka till om kommande produkter. Foto: Jack Mikrut

Iögonfallande mönster och bra närvaro på sociala medier har varit bolagets styrka. Nu satsar träningsmodeföretaget Stronger på att växa vidare - men tackar nej till riskkapital. 

Längs med väggarna på Strongers utvecklingsavdelning i Stockholm hänger tajts, toppar, jackor och andra träningsplagg på rad.

”Det här är ett av våra bästsäljande mönster”, säger Joel Almqvist, produktionschef och medgrundare, och visar upp en träningstopp med stora färgsprakande blommor och djungelväxter.

”Djurmönster, som leopard, orm och fjädrar, och det där mönstret är också populära”, säger han och pekar på en bubbelgumsblå byxa med mönster som påminner om konstnären Roy Lichtensteins seriemotiv.

Uppseendeväckande motiv har, tillsammans med de två tryckta ränderna på vänster lår, blivit Strongers signum. I början sålde bolaget plagg med uppmuntrande tryck och budskap, men snart började bolaget också producera egna mönster.

”Vi tyckte att det saknades roligare träningsmode. På den tiden fanns det mest svart att köpa så vi satte i gång med mönster som vi själva tyckte var snygga”, säger Henrik Grundén, vd och medgrundare, och Joel Almqvist fyller i:

”Vi var ganska kaxiga i början och sa att vi skulle sätta trenderna i stället för att följa dem. Och på sätt och vis gjorde vi det eftersom det finns mycket mer mönstrade träningsplagg i dag.”

De första plaggen togs fram 2013 på det t-shirttryckeri Joel Almqvist och Juri Gendelman drev ihop, och med Henrik Grundéns tidigare erfarenhet inom e-handel, fick bolaget fart. Att ingen av grundarna hade någon tidigare utbildning eller bakgrund inom mode- eller sportbranschen tror de har varit en fördel. 

”Det gjorde att vi såg saker ur ett annat perspektiv och vågade göra på andra sätt än ’som man alltid har gjort’”, säger Juri Gendelman, marknadschef och medgrundare.

Ett tydligt exempel på det är hur bolaget har använt sociala medier. Facebook var en given marknadsföringskanal från start, liksom Instagram, som då var relativt nytt.

”Då fanns inte så många företag på Instagram och ingen visste vad en influerare var, men nyckeln för oss var att vi tidigt etablerade en dialog med våra kunder och följare, dels genom att svara på frågor, dels genom att bjuda in dem i produktutvecklingen.”

Till exempel har Strongers följare fått tycka till om huruvida bolaget ska ta fram ett par träningshandskar eller vilka mönster och modeller de vill se i nästa kollektion.

Förutom utvecklingen av sociala medier som marknadsföringskanal har bolaget också haft synnerligen bra tajming vad gäller hälso- och träningstrenden samt den ökade efterfrågan på träningsmode, så kallad athleisure. Med den har träningsplaggen flyttat ut från gymmen och bärs i större utsträckning som ett bekvämt vardagsplagg.

Ser ni någon avmattning på tränings-och athleisuretrenden?
”Egentligen inte, utan mer en utveckling när det kommer till material och hur tekniska plaggen är. Men på många håll i Europa släpar trenderna generellt efter cirka ett till två år, så där ser vi en stark tillväxtpotential”, säger Juri Gendelman.

Efter Sverige är Tyskland, USA och Nederländerna bolagets starkaste marknader i dag, och globalt räknar man med att ha omkring 200.000 kunder. Under 2018, det senast tillgängliga bokslutet, omsatte bolaget 45 miljoner kronor men grundarna berättar att de under 2019 passerade 100 Mkr. 

År 2019 utsågs Stronger till Gasell, det vill säga ett av Sveriges snabbast växande företag. Men med tillväxt kommer också utmaningar. En är att företaget har fått byta kontor varje år, när man ständigt anställer fler.

”Men att gå från att göra allt själv till att släppa kontroll, ansvar och delegera är nog det allra svåraste vi har gjort”, säger Joel Almqvist och får medhåll från Henrik Grundén:

”Det är lite som att låta någon bo i ditt stora fina hus eller köra din nya bil. Det blir svårare att säkerställa att inget går fel. Samtidigt vet vi att det är avgörande om vi vill fortsätta att växa.”

Tillväxten har hittills skett organiskt, utan externt kapital, och så vill grundartrion att det ska fortsätta.

”Vi har inte velat eller behövt ta in riskkapital. Vi tror att bolaget gynnas av att vår ägaragenda får styra, det ger en större frihet i att ta långsiktiga beslut och att våga vara spontana och testa sådant vi tror på”, säger Henrik Grundén.

Ett sådant spår som grundarna undersöker är att göra bolaget mer hållbart. I dag produceras större delen av plaggen i Kina, men Stronger tittar på att använda mer återvunna material i sina kommande kollektioner och på hur man kan minska plasten som plaggen paketeras i.

”Vi har testat förpackningar av majsstärkelse bland annat, men det är problematiskt om vi har plagg som blir liggande på lagret något år eftersom de bryter ned sig själva”, säger Henrik Grundén.

Trots att det är tre män som driver bolaget finns inga planer på att lansera en herrlinje, men mer enfärgade plagg lär det bli i framtiden.

”Även om vi är kända för våra mönster har enfärgade plagg blivit en stark kassako – särskilt svart faktiskt”, säger Henrik Grundén och får de andra att skratta.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer