Deras rånsäkra ruta stoppar ”smash and grab”-stötar

”Smash and grab”-kupper är ett stort problem för exklusiva butiker. För Piteå-företaget Spinab innebär det mer jobb. 

Deras rånsäkra dörrar och fönster har blivit en omsättningsraket. 

När Ulf Isaksson och Tomas Persson startade Spinab gjorde de specialdörrar men utvecklingen innebär ökad efterfrågan på fönsterpartier. Deras långa erfarenhet av arbete med stål är avgörande.
När Ulf Isaksson och Tomas Persson startade Spinab gjorde de specialdörrar men utvecklingen innebär ökad efterfrågan på fönsterpartier. Deras långa erfarenhet av arbete med stål är avgörande.Foto:Jens Kärrman
Juvelerare och märkesbutiker efterfrågar skyltfönster som klarar en krock med en stor bil eller en mindre hjullastare. NK i Stockholm är kund.
Juvelerare och märkesbutiker efterfrågar skyltfönster som klarar en krock med en stor bil eller en mindre hjullastare. NK i Stockholm är kund.Foto:Spinab

I fabriken i Öjebyn, några kilometer öster om Piteå, är det nästan tomt på golvet när Di kommer på besök. Maskinerna byter plats för att göra produktionen mer effektiv. 

”Tanken är att vi ska göra allt i rätt ordning och få bättre flöden. Förhoppningsvis ska vi kunna tillverka mer också”, berättar Ulf Isaksson, en av de två delägarna i Spinab. 

Det kan behövas. De senaste åren har bolagets omsättning ökat hela vägen in till Di:s Gasellista. Förra bokslutsåret, som stängdes sista april 2019, landade intäkterna på 22 miljoner kronor. 

”Det här räkenskapsåret kommer vi att omsätta ungefär 40 Mkr. Då har vi lite hjälp av att det är förlängt, men det är hur som helst en rejäl ökning”, säger Ulf Isaksson. 

En stor del av förklaringen till de goda tiderna för Piteåföretaget är hur brottslig­heten förändrats det senaste decenniet. I takt med att kontantkassorna blir allt mindre så har ”smash and grab”-kupper ökat i popularitet bland kriminella. Måltavlor är butiker med värdefulla varor som smycken eller märkeskläder.

Ulf Isaksson och kollegan Tomas Persson hade jobbat några år med att tillverka olika typer av specialdörrar när de fick frågan om de kunde göra en ruta som håller även om en bil kör in i den. 

”Vi skissade på det teoretiskt innan vi gjorde ett skarpt test. Vi köpte en bil på plats i Kalmar och testade inför kunden”, berättar Ulf Isaksson. 

Tre gånger om backade de in i rutan utan att bilen kom igenom. Det blev affär. 

”Det var nervöst. Han som körde vart helt adrenalinstinn efteråt, bara skakade”, säger Ulf Isaksson och skrattar. 

Det svåra med att göra en entré eller ett skyltfönster som klarar en bil eller mindre hjullastare är inte att få rutan att hålla. Utan att få fönsterkarmen att sitta kvar i fasaden.

”Även om rutan håller är det lätt hänt att delar av fasaden rämnar”, säger Tomas Persson.

För att lösa det problemet så har Spinab utvecklat en konstruktion där rutan sitter i en stålram som är monterad i fasaden. 

”Där finns också ett dämpande material som vi har tagit fram som gör att konstruktionen håller när kollisionen sker”, säger Ulf Isaksson. 

Han och Tomas Persson har drivit företag tillsammans i många år. Länge låg fokus på ett i dag avyttrat bolag som jobbade med service åt den tunga industrin i Norrbotten. Att tillverka säkerhetsklassade fönster och dörrar var något duon började med mer eller mindre av en slump för sex år sedan.

”Vi startade Spinab utan någon som helst kunskap om branschen. Vi var helt nollställda. Det var en bekant som sa att det här är en nisch som växer. Ni som jobbat med stål i hela livet kanske kan titta på om det är intressant, tyckte han”, säger Ulf Isaksson. 

De första åren hade Spinab mycket hjälp av ett nära samarbete med Öjebyns glas, ett företag som finns i närheten. 

”De hade befintliga kunder och visste vilka våra potentiella kunder skulle vara. På det sättet hade vi en bra genväg i början. Det är fortfarande en viktig samarbetspartner”, säger Ulf Isaksson. 

Att ta hjälp av andra företag i entreprenörstäta Öjebyn är något som Spinab fortsatt med under hela sin existens. 

”Om någon ringer och vill ha något gjort, men vi inte har maskinerna, frågar vi grannen och får ett pris. Så behåller vi jobben häruppe”, säger Tomas Persson. 

Spinabs dörrar finns i dag i en rad exklusiva butiker runtom i Sverige, bland annat på NK i Stockholm. De ”smash and grab”-säkra rutorna är en produkt som företaget vill satsa ännu mer på. 

”Marknaden är enorm. Den ska kunna sitta på alla polisstationer, socialförvaltningar, flygplatser och märkesbutiker”, säger Ulf Isaksson. 

Problemet är att få tiden att räcka till. Ulf Isaksson ska framöver försöka arbeta mer aktivt med Keep Safe, som fönsterlösningen kallas. 

”Det är vår nästa stora grej och därför försöker jag frigöra mer tid. Som det är i dag har man kanske 30 minuter över per dag för att göra annat än det mest akuta. Så tror jag det är för många entreprenörer”, säger han. 

Efter sex år i branschen är de rätt säkra på vilken som är Spinabs nisch. Utöver Keep safe jobbar de mycket med säkerhetsdörrar, som branddörrar. Det kommer också en hel del beställningar om dörrar med kopparklädda partier. Fastighetsföretaget Hufvudstaden är en stor kund. 

”Vi vill bli störst i Sverige på special. När dörrarna har ett ojämnt mått, är lite annorlunda, då ska vi vara störst”, säger Ulf Isaksson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?