ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Deras produkter gör det obegripliga begripligt

  • MED EXPERIMENTLUSTA. Med åren har produktutbudet i paret Bengt och Agneta Nilssons bolag vuxit sig stort, men allt började med en fjärilsbur. Foto: Jack Mikrut
  • ROBOTIK. De senaste årens starka utveckling beror på en större efterfrågan på robotar och digitala tjänster. Foto: Jack Mikrut
  • PÅ BANAN. Hands-on science har varit tidiga med det nya – till exempel är de en av få återleverantörer av Lego Education. Foto: Jack Mikrut

Att komplettera skolundervisning med experiment och pedagogiska produkter har byggt läromedelsföretaget Hands-on science – och gjort paret Nilsson till självlärda entreprenörer. 

Men i fjol sålde de livsverket för att fokusera på annan tillväxt. 

Hyllorna på Hands-On Science lager i Järfälla är fulla av föremål som fångar uppmärksamheten, och framkallar en instinktiv lust att pilla och prova. Lego, labbutrustning samt mjukdjur i form av kroppens byggstenar är några av produkterna. Här finns också robotar och hopfällbara fjärilsburar där skolelever kan följa utvecklingen från ägg till flygande fjäril.

”Buren var vår första produkt och den visade sig vara en fullträff. Den gjorde att företaget stack ut på alla mässor vi deltog i, där det alltid blev uppståndelse kring att vi hade levande fjärilar med oss”, säger Agneta Nilsson.

Hon startade läromedelsföretaget 1995. En idé hon fick efter åren då familjen bodde i USA, där maken Bengt Nilsson arbetade för Ericsson. 

”Jag hade jobbat som biolog på labb, men i USA var jag volontär i våra döttrars skolor. Där såg jag att lärandet byggde mycket mer på 'att göra', det man i den engelskspråkiga världen kallar 'hands-on', medan vi i Sverige fortfarande var väldigt bundna till böcker som enda läromedel”, säger hon. 

Där upptäckte hon också att experimenterandet med att pröva glasspinne-konstruktioners bärkraft, lära sig att bygga enkla maskiner eller få en sluten krets att fungera så att en lampa tänds, ofta gav eleverna en djupare förståelse för naturvetenskapliga fenomen. Väl tillbaka i Sverige blev det grund för att starta eget. 

”Min drivkraft har varit att hjälpa lärarna att förklara och få fler att förstå naturvetenskapen. På det sättet skapade vi ett behov för den här typen av läromaterial i skolan”, säger hon. 

2006 började även maken Bengt Nilsson arbeta i bolaget. Hans bakgrund inom teknologi och programmering har gjort att Hands-On Science var tidiga med att ta till sig ny teknik. Bland annat öppnade företaget nätbutik redan 1995, när order fortfarande lades via fax, och 2015 började man fylla på lagerhyllorna med robotar och andra läromedel kopplade till digitaliseringen. 

”När digitalisering infördes i läroplanen 2018 hade vi ett försprång, för att vi tidigt hade insett att programmering, och vad som händer bakom skärmen på våra telefoner, skulle bli allt viktigare att förstå och förklara. Vi har mött många lärare som frågar 'hur ska jag kunna förklara det här för eleverna, när de förstår mer än jag?”, säger Bengt Nilsson. 

För att hjälpa lärarna har Agneta Nilsson utvecklat en parallell karriär som författare till läroböcker och undervisningsstöd. Företaget håller också workshops och utbildningar för lärare. Kunskapen om digitala läromedel har också lett till att paret Nilsson bjudits in som rådgivare till Skolverket och att skolor vänder sig till Hands-On Science för att få hjälp vid inköp. 

”Marknaden för robotar och digitala läromedel har svämmat över de senaste åren, men det är långt ifrån allt som fungerar i undervisningssyfte. Tyvärr ser vi att det finns skolor som köpt in jättedyra grejer som ingen kan använda”, säger Bengt Nilsson och hustrun fyller i: 

”Det är våra skattepengar som bara blir stående på hyllorna, så vi försöker välja ut och guida skolorna till rätt inköp.”

Digitaliseringen har också drivit bolagets tillväxt de senaste åren. Sedan 2015 har omsättningen ökat från 10,5 Mkr till 27,6 Mkr år 2018, och i fjol utsågs Hands-on Science till Gasellföretag. 

Förra året förvärvades bolaget av utbildningskoncernen Lekolar. Hansds-On science fortsätter vara ett fristående bolag, men med en större aktör i ryggen får tillväxten en skjuts.

”Lagret växte och väggarna här började ta emot, våra döttrar har egna karriärer och vi har fått barnbarn, så vi har fått lite andra prioriteringar”, säger Agneta Nilsson och Bengt Nilsson fortsätter:

”Lekolar har stora lager och är duktiga på upphandlingar som är viktiga på den här nivån. De värnar precis som vi om den svenska skolan, hållbart företagande och produkters säkerhet.” 

Hur skulle ni summera era år som företagare? 

”Många gånger har jag funderat på om jag skulle göra om den här resan. Ett tag kände jag nej, men nu lutar jag mer åt ja”, säger Agneta Nilsson. 

Vad får dig att tveka? 

”Att det var så svårt att gå från ett fåmans- till ett flermansföretag. Att ha en omsättning på 4-6 miljoner kronor och vara beroende av en anställd som kan bli sjuk eller säga upp sig är extremt tufft. Under några år var det som att kravla upp på ett halt plåttak, precis nå nocken och halka ner igen så fort något oförutsett hände.”  

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer