Deras omvända luftsug blåser rent från corona

TRARYD. I stället för neddragningar och permitteringar riktade J. Plymoth fullt blås mot produktutvecklingen.

Nu, efter ett år med sjunkande omsättning, gör nya, luftrenande produkter entré på fler marknader.

Jenny Nilsson, vd för J. Plymoth, tar en coronasäker fika tillsammans med ägaren Jan Plymoth.
Jenny Nilsson, vd för J. Plymoth, tar en coronasäker fika tillsammans med ägaren Jan Plymoth.Foto:Björn Solfors

Det är svårt att dricka kaffe med ansiktsmask. Jan Plymoth, grundare och ägare av företaget J. Plymoth, riktar en vit ventilationsarm ner över fikabordet och gör sig redo att hugga in på räkmackan.

”Genom att släppa ner ren luft är idén att skapa en ren zon där man sitter vid exempelvis ett skrivbord, i ett fikarum eller i en skolsal. Luften här byts ut en gång i minuten”, säger han och blir genast mer detaljerad.

”Redan ett trevligt samtal innebär ju att luftburna virus och bakterier kommer ut i luften. Den HEPA H14-renade luften tillförs, via ett specialutvecklat tilluftsdon, ovanför bordet och skapar en renluftszon. HEPA H14-filtret har en avskiljningsgrad på över 99.995 procent av partiklar ned till 0.1 tusendels millimeter, vilket inkluderar virus.”

Det gångna årets covid-19-pandemi har fört med sig många saker. Den här produkten visar sig vara en av dem. Redan i början av mars 2020, när den förestående krisen blev allt tydligare, togs det offensiva beslut på företaget.

”Trots att vi har haft en rätt kraftig minskning av vår omsättning har vi inte sagt upp någon i personalen”, säger företagets vd, Jenny Nilsson. 

”Istället har vi använt den lediga kapaciteten till att utveckla de nya produkterna.”

I vanliga fall kan man säga att J. Plymoth sysslar med ungefär samma sak – fast precis tvärtom. Specialnischen, som gällt sedan företaget grundade 1986, handlar om att suga upp potentiellt farlig luft vid exempelvis svetsbord. De egenutvecklade produkterna, som renar allt från oljedimma till avgaser och svetsrök, finns sedan dess ute i den tillverkande industrin i stora delar av världen.

”Det var faktiskt en av våra återförsäljare som frågade om man inte kunde använda våra vanliga mobila och väggmonterade utsug för att ta bort bakterier och virus när coronapandemin slog till. Det kunde man, men ljudnivån blev för hög. Då vände vi upp och ner på konceptet för att blåsa ut ren luft i stället”, säger Jan Plymoth och fortsätter:

”Luften hämtas in i ett filter så att också resten av luften i rummet efter en stund får lägre koncentration av virus och bakterier. Tekniken används sedan några år tillbaka i operationssalar, men är då väldigt kostsam.”

Ute på lagret står ett stort gäng vita kåpor. Företagets allra första order av den nya tekniken packas och ska snart skeppas iväg till en kund i Kanada. Ett antal aggregat står också monterade på prov i en skola i Tyskland.

”Tyskland har avsatt 500 Mkr till skolorna för att de ska kunna köpa in den här typen av produkter.”

Företaget kontrakterar under våren nya återförsäljare, vid sidan av de befintliga, för att hitta en ännu effektivare försäljningsväg ut till världens väntande fikarum, omklädningsrum, kontor, skolor och restauranger. Samtidigt tror de på ny tillväxt för basprodukterna inom tillverkningsindustrin.

”Storbritannien var en stor marknad innan pandemin kom. Nya, striktare regler och hårda kontroller från myndigheterna gör att alla som äger en svets i princip också måste ha ett utsug. Efterfrågan kommer att vakna upp där igen”, säger Jenny Nilsson.

I Tyskland finns ett renodlat försäljningsbolag, men allt från produktutveckling till produktion och leveranser sköts från småländska Traryd. 2007 åkte Jan Plymoth och hans fru till Kina för att bygga upp den egna verksamheten där från noll.

”Vi hade en bra återförsäljare där. Men när han frågade om han bara kunde få köpa in trattarna, resten ville han tillverka själv, blev vi oroliga. Vi åkte ner och startade upp både försäljning och en egen sammansättningsfabrik för att inte bli utkonkurrerade. Så fort man lyckas blir man kopierad och hamnar i ett hopplöst underläge. Lösningen är att tillverka själva på den kinesiska marknaden, och vara bättre på att driva företag än de som kopierar.”

2019 omsatte de tre bolagen – Sverige, Tyskland och Kina – tillsammans drygt 68 Mkr. En siffra som i fjol sjönk till cirka 39 Mkr. Men ökande reningskrav globalt talar för att J. Plymoth befinner sig i en bransch som kommer att växa explosionsartat.

”Nya utredningar menar att all svetsrök är cancerogen, så det är på gång med strängare lagstiftning globalt. Man talar också om att alla rum där mer än fyra personer befinner sig ska vara utrustat med HEPA H14-filter.”

Satsningen på en ny typ av luftrening har gett J. Plymoth nya möjligheter på nya marknader. Och som bonus: en ren arbetsmiljö.

”Vi har själva ett filteraggregat som släpper ut renad luft över lunchbordet. Vi har inte haft något fall av covid-19 hos personalen”, säger Jenny Nilsson.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?