1515

Deras nya butiker kan minska matsvinnet med 3.000 ton per år: ”Viktigt initiativ”

Matmissionen öppnar tre nya butiker i Stockholm. Sortimentet består av donerad mat från dagligvaruhandeln. Målet är att motverka matfattigdom och mat­svinn.

”Det är bra varor och som nu har fått en kanal där de kan doneras och sedan säljas till personer som är medlemmar i butikerna”, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Från vänster: Mathias Dittrich, Marknadsdirektör Dagligvaruleverantörers Förbund, Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, Johan Rindevall, chef Matmissionen Stockholms Stadsmission.
Från vänster: Mathias Dittrich, Marknadsdirektör Dagligvaruleverantörers Förbund, Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, Johan Rindevall, chef Matmissionen Stockholms Stadsmission.Foto:Kimberley Torchia/Stockholms Stadsmission.

Butikerna som ska öppnas är ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF).

”Vi tycker att det är ett väldigt viktigt initiativ, att tillsammans med leverantörsföretagen, möjliggöra att Stockholms Stadsmission öppnar fler butiker dit dagligvarubranschen kan donera varor som annars riskerat att bli svinn och som samtidigt når människor i behov av stöd”, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Målgruppen är personer med försörjningsstöd, etableringsersättning, garantiersättning eller Migrationsverkets dagersättning. De är personer i målgruppen som blir erbjudna ett medlemskap på Matmissionens matbutik. 

Sortimentet består av varor som donerats på grund av exempelvis kort datum och som därför riskerar att slängas. I Matmissionens butiker kan medlemmar handla varorna till en tredjedel av det ordinarie butikspriset, andra utan medlemskap får handla varorna till ordinarie pris.

Man räknar med att de tre nya butikerna kommer att kunna rädda upp till 3.000 ton mat per år som annars riskerat att hamna i soporna.

”I grossistledet kan till exempel en hel pall av produkter ha fått någon skada. Det kan också vara någon produktion som ska byta förpackning och som fasas ut. Det är bra varor och som nu har fått en kanal där de kan doneras och sedan säljas till personer som är medlemmar i butikerna”, säger Karin Brynell.

DLF har bistått med order- och beställningssystem. Svensk Dagligvaruhandel hjälper till att finansiera butiksutvecklingen för att Stadsmissionen ska ha möjlighet att bygga upp fler butiker. 

Innan årsskiftet öppnar en av de tre matbutikerna i Hallunda Centrum, var de andra två butikerna hamnar är ännu inte bestämt. I dag finns två befintliga butiker i Hägersten och Jakobsberg. 

Med de tre nya butikerna skapas fler jobbmöjligheter, de blir även en plats där personer kan arbetsträna för att komma in i arbetslivet.

”Det kan vara att man är ny i landet och därför inte kommit in på arbetsmarknaden, det kan vara personer med funktionsvariation eller personer som har jobbat men som varit långtidssjukskrivna och ska tillbaka. I varje butik har vi ungefär fyra till fem anställda och 10–15 som arbetstränar via Arbetsförmedlingens olika insatser”, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen på Stockholms Stadsmission.

Johan Rindsvall menar att behovet är stort.

”Reaktionen i kundgruppen har varit att man verkligen behöver det här. Folk åker väldigt långt för att handla och bara att vi kommer öppna fler butiker kommer många tycka är en väldigt bra grej.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?