ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Den vilda spritidén bara fortsätter att växa

  • Elin och Mathias Sahlman samt Jon Hillgren drog igång verksamheten 2012 Foto: Håkan Wike

En vild idé längs en grusig landsväg för sex år sedan har vuxit till bra business.

Med fast förankring hos lokala aktieägare och en hög av utmärkelser på internationella provningar rullar Hernö gin vidare mot ännu en expansion.

Det puttrar i den stora kopparpannan placerad i provningsrummet för besökande grupper. Ginet flödar ur en tapp mellan två tankar och glas för provning står alltid redo. Utanför kontorsfönstret strålar landsbygdssommaren där grisar, höns och får traskar omkring.

”Just nu utnyttjar vi pannorna till 50 procent ungefär, så vi kan öka produktionen med det dubbla utan att behöva investera i nya”, berättar Jon Hillgren, huvudägare och grundare av Hernö gin.

Den gamla ursprungliga pannan är för länge sedan förpassad till historien på kontoret.

De har haft en rejäl tillväxt sedan starten 2012 och två uppstartsår med röda siffror. Därefter har allt gått som tåget med dubblad omsättning varje år till nuvarande 16 miljoner kronor.

”I början var målet inte större än att jag skulle göra gin som jag själv gillar”, säger Jon Hillgren, själv bartender i London en gång i tiden.

”Men intresset för vårt gin har varit över förväntan”.

Även de onoterade aktierna i bolaget har haft strykande åtgång och i början av juni avslutas ännu en nyemission som beräknas bli övertecknad. Över 2 000 personer besökte provningar förra året, och fler står på kö, så på andra sidan grusvägen planeras en ny byggnad för både visningar och utökad produktion.

”Av ungefär 1.000 aktieägare är hälften härifrån regionen”, säger Jon Hillgren som själv är uppvuxen i Härnösand.

”Det lokala intresset kring vad vi gör är stort.”

Anledningen till succén är kanske svår att ta på, men vägen till berömmelse har gått via många tävlingar där deras fem smakrika gin och ett antal specialutgåvor per år ofta tar hem fina utmärkelser. Väggarna är täckta med plaketter och diplom.

”Tävlingar har varit en viktig orsak till att vi når ut till branschen”, säger Jon Hillgren.

”Våra aktieägare och det intresse de visar för produkterna är också en stor anledning till var vi är i dag.”

Aktieägarna är flitiga ambassadörer. Sociala medier, både egen och kontrakterade bartenders, sprider Hernö gins varumärke vidare. Snygga bilder är viktigt, företaget håller sig med en egen kommunikationsansvarig, och det blandas naturbilder med produktionsbilder från livet på gården i det digitala flödet.

Utöver prisade produkter internationellt samman- faller satsningen med ett ökat intresse för gindrinkar, svenska drycker, lokala initiativ och en besöksnäringssatsning kring mat och dryck för regionen Höga kusten de senaste tre–fyra åren.

Nyemissionen under våren 2018 räknas även den bli övertecknad och det behövs kapital till byggnationen av en ny besöksanläggning för att möta efterfrågan på besök. Provningar och visningar på destilleriet är en verksamhet som inte bara stärker varumärket, den generar en vinst i sig. Men allt är inte lokalt, kryddorna kommer mestadels från import och alkoholen levereras i stora tankar från Italien.

”Vissa begränsade upplagor av specialkryddade ginsorter kan vi smaksätta med lokala kryddor och växter men exempelvis mängden enbär vi behöver finns inte att få tag i Sverige”, säger Jon Hillgren.

”Det mesta kommer från Balkanländerna och Östeuropa.”

Hantverket är ändå tydligt. Påfyllningen sker fortfarande halvmanuellt, men det är en automatiserad maskin på gång i höst. Drygt 100.000 flaskor per år tar en stund att fylla.

En fördubbling av produktionen ligger inom snar framtid. 25 länder säljer i dag Hernö gin och produkterna finns sedan 2017 på systembolagen över hela Sverige.

Jon Hillgrens har prickat in rätt väg med både produkt och rätt visuell marknadsföring. Med personlig insikt i bar- och restaurangbranschen har Hernö gin rullats ut på bred front, även mot privatpersoner.

Och tack vare uppmärksamheten har också nya medarbetare allt eftersom sökt sig till Hernö gin – av eget intresse. Fliten och engagemanget hos de nu åtta medarbetarna ställer nya krav på visionären och chefen Jon Hillgren.

”Jag måste bli bättre på att förmedla det jag har i huvudet och ser framför mig, då gör de ofta saker och ting bättre än vad jag skulle ha gjort”, säger Jon Hillgren.

Han skrattar lite men menar att han tidigt insåg sina begränsningar som entreprenör – han var inte bäst på allt.

”Med bakgrund inom offentlig förvaltning och myndigheter är jag ändå rätt duktig på blanketter och tillståndsansökningar”, säger han med ett leende.

”I den här branschen är det en rätt viktig del av verksamheten.”

Dagen för Di:s besök övar alla på företaget på att köra truck med pallar på grusvägen. Lekfullt, men det är bra om alla kan göra många olika saker på jobbet.

På en liten plätt sätts samtidigt de första slånbärsbuskarna som någon gång i framtiden ska smaksätta en ginsort. Trots att Hernö tar alltmer plats i världen, gintokiga Australien och Storbritannien inräknade, med sin smakrika sprit finns rötterna bokstavligen kvar längs grusvägen i lilla Dala.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies