1515
Annons

”Den svarta svanens” fader: Politikernas långsamma reaktion har förstört världsekonomin

Riskanalytikern och författaren Nassim Nicholas Taleb uppfann begreppet ”svart svan” 2007. Men coronakrisen är inte en sådan, och politikerna borde ha agerat mycket snabbare.

”Det är bättre att ha panik tidigt än att ha panik sent”, säger han till DN.

Nassim Nicholas Taleb.
Nassim Nicholas Taleb.Foto:Torben Toft

Begreppet ”svart svan” innebär en ny upptäckt som sätter en tidigare vedertagen sanning helt ur spel.

Uttrycket kommer från Nassim Nicholas Talebs bok ”Den svarta svanen”, från 2007.

Coronaviruset och dess förödande slag mot världsekonomin har kallats för en svart svan många gånger de senaste månaderna. Men det är fel, menar Taleb.

”Det är naturligtvis ingen svart svan. Tvärtom. Jag har länge varit förvånad att vi inte har haft en global pandemi tidigare”, säger han till DN.

Taleb tycker att politiker och myndigheter har gjort många fel. Han tar ansiktsmasker som exempel: Istället för att invänta bevis på att ansiktsmasker fungerar mot smittan, borde man ha satsat på masker omedelbart. 

”Och om det sedan kommer bevis för att maskerna inte fungerar då slutar du med maskerna”, säger han till DN.

Den svenska, mjukare linjen för att bekämpa viruset liknar han vid rysk roulette. Även om man klarar sig bra, betyder det inte att det är en god idé.

Nassim Nicholas Taleb menar att stater nu måste hjälpa människor ur krisen, snarare än att hjälpa (stora) företag. 

Företag som inte har försäkrat sig mot krisen har misskött sig, och bör inte belönas för det, anser han.

Småföretag ska få hjälp med räntefria lån – men amerikanska företag ”som har köpt tillbaka sina egna aktier istället för att spara pengar på kontot”, förtjänar inte hjälp, enligt Taleb.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera