1515

Delningsekonomi i centrum på Luleåkonferens

Delningsekonomin innebär stora möjligheter för utvecklingsländer.

Det menar Samar Singla, grundaren av Jugnoo,”Indiens Uber”, som är i Luleå för att delta i Crowdsourcing week.

INDIENS UBER. Samar Singla, grundare av och vd för Jugnoo.
INDIENS UBER. Samar Singla, grundare av och vd för Jugnoo.

Delningsekonomi, crowdeconomy eller crowdsourcing. Kärt barn har många namn och på onsdagen inleds en internationell femdagarskonferens i Luleå och Vuollerim, Crowdsourcing week Arctic Circle. Efter två dagars diskussioner i Luleå bussas besökarna till det betydligt mindre samhället Vuollerim i inlandet.

”Att vi är i norra Sverige beror på att Luleå ligger långt framme digitalt exempelvis när det gäller datahallar. Det är en intressant region där det händer mycket på det här området. Sedan är det exotiskt för många att åka så långt norrut”, säger Truus Heremans på Crowdsourcing weeks Londonkontor.

Delningsekonomi har blivit ordet på mångas läppar de senaste åren. Tjänster som Airbnb och Uber har förändrat sina respektive sektorer i grunden – och fler branscher väntas stå på tur.

Under konferensen i Norrbotten står regional utveckling och hållbarhet i fokus. Flertalet av deltagarna kommer från företag i Sverige, Norge och Finland, men även en hel del mer långväga gäster är på plats.

En av talarna är den indiske entreprenören Samar Singla. Han är grundare och vd för Jugnoo, som brukar beskrivas som Indiens Uber.

Via en app kommer kunderna i kontakt med rickshawförare, för persontransporter och bud.

”Tidigare väntade förarna på körningar 70 procent av tiden. Nu finns en digital infrastruktur som ökar effektiviteten i ekonomin”, säger Samar Singla.

Han menar att den här typen av tjänster innebär stora möjligheter för utvecklingsländer, inte bara ekonomiskt.

”Vi kan få bort en mängd onödiga transporter och onödigt pendlande. Trafikstockning och luftföroreningar är ett stort problem i Indiens städer”, säger han.

Organisationen Crowdsourcing week har funnits i fem år och har sedan dess arrangerat ett 20-tal konferenser i Asien och Europa.


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?