Annons

Deckardrottning tar sig an verkliga tvister

Till vardags skriver Camilla Grebe prisbelönta deckare. Men nu är hon aktuell med sin första fackbok, ”Marknadskriget”, om tio verkliga rättsfall där marknadsföring har stått i centrum. 

”Man kan råka så illa ut som entreprenör om man inte har tungan rätt i mun och rätt rådgivare”, säger Camilla Grebe.

Deckarförfattaren Camilla Grebe är aktuell med sin första fackbok.
Deckarförfattaren Camilla Grebe är aktuell med sin första fackbok.Foto:Gustaf Månsson

Camilla Grebe är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm och arbetade över 20 år i näringslivet innan hon sadlade om till författare på heltid. Bland annat var hon vice vd på Amfora Vinhus, grundade ett ljudboksföretag och var marknadschef på Lernia och Telenor.

”I mitt yrkesliv har det funnits två disparata världar, men jag hade aldrig föreställt mig att de går att kombinera. Jag hade aldrig tänkt skriva en fackbok över huvud taget”, säger Camilla Grebe.

Men i samband med advokatbyrån Marlaws 50-årsjubileum kontaktades hon av en före detta kollega. Denna frågade om Camilla Grebe kunde medverka till att göra en jubileumsbok om tio stora rättsfall, som skulle rikta sig till en bredare publik och inte bara jurister.

Marlaw startade 1969 som en konsultbyrå åt näringslivet, för att företagare bättre skulle förstå den nya marknadslagen. I dag är det en privatägd affärsjuridisk advokatbyrå som specialiserar sig på bland annat immaterialrätt, marknadsrätt och GDPR-frågor.

”Först hade jag bara tänkt hjälpa till lite grann, men sedan blev jag indragen mer och fascinerad över hur spännande verkliga rättsfall är, samtidigt som jag märkte att det på ett personligt plan kombinerar båda mina världar. Jag kunde förstå entreprenörerna som vi intervjuade”, säger Camilla Grebe.

I dagarna släpps boken ”Marknadskriget” på Medströms bokförlag. De tio verkliga rättsfall som skildras omfattar både rikskända fall i närtid, som Arlas kamp mot Oatlys kampanj där mjölk utmålades som onyttigt för människor, till mindre kända exempel som Elöverkänsligas riksförbunds anmälan av ett företag som annonserade ut sina tjänster i förbundets tidning, men där många kunder kände sig lurade. 

När operatören Tre tapetserade annonspelare med en kampanj för mobilt bredband där Telia utmålades som en bulldog jämfört med Tres vinthund gick Telia i taket och kände sig misskrediterat på grund av de associationer som görs till hundraserna. Det blev första gången någonsin som hundrasers egenskaper prövades i domstol och Telia vann.

Vilket case berörde dig mest, personligen?

”Flera, men den första som jag intervjuade var en av grundarna till Rusta, som blev stämt av den amerikanska ficklampstillverkaren Maglite för man tyckte att Rustas ficklampor liknade den egna. Maglite har en stab av jurister och jobbar jättemycket med att skydda sitt varumärke.”

Rusta å sin sida är betydligt mindre, men ägarna tog illa upp av den aggressiva tonen i brevet som skickades från Maglites ombud i Sverige.

”Jag fick ta del av hur de hade startat företaget och allt som de hade gått igenom för att komma dit, och så kom det här brevet. De hade nog dragit tillbaka produkten om inte brevet var så tufft. Så det blev en principsak, de ville bli schysst behandlade. Därför drev de det till rätten och riskerade att förlora miljoner.”

Foto:Gustaf Månsson

Ett annat berörande fall var Konsumentverkets prövning av reklam i sociala medier 2016. Influencern och dåvarande bloggaren Alexandra Nilsson, mer känd som Kissie, fick ett brev med frågor om ett av hennes kommersiella samarbeten. Liknande brev skickades även till andra influerare.

”Hon var ju inte på något sätt mest aggressiv eller sämst på att markera när det handlade om reklam. Hon hamnade i rätten för att hon var godtrogen nog att besvara Konsumentverkets frågor ärligt, vilket de andra som fick frågorna inte gjorde. För henne hade det enorma ekonomiska konsekvenser, så jag kan verkligen känna för henne. Man blir lite rädd när man märker att man kan råka så illa ut som entreprenör om man inte har tungan rätt i mun och rätt rådgivare”, säger Camilla Grebe.

Går det att utläsa någon förändring över tid bland rättsfallen?

”Ja, dels digitaliseringen. Sociala medier och internet gör ju att varor och tjänster säljs på ett helt annat sätt i dag, man kan köpa varor varifrån som helst, när som helst, och marknadsföringen har blivit aggressivare och mer personaliserad. Sedan har det också kommit EU-direktiv och lagar som vi måste förhålla oss till i Sverige. Personuppgifter, cookies – det är i ständig förändring och marknadsrätten måste anpassa sig efter omvärlden, men ofta släpar det efter. Det kanske inte finns någon tydlig lag och när den kommer kanske det inte finns något prejudikat, utan då måste den prövas, som i fallet med Kissie.” 

 

Innehåll från K3 NordicAnnons

K3 Nordic förverkligar den hybrida arbetsplatsen

Som följd av den globala pandemin har sättet vi arbetar ändrats avsevärt och vi går i en rask takt mot en helt distribuerad arbetsplats. Detta faktum ställer nya krav på arbetsstruk-turer, ledarskap från distans och hur samarbeten ska fungera – något som K3 Nordic, i tätt samarbete med Microsoft, har svaret på.

– Morgondagens arbetsplats är distribuerad och fördelarna är enorma. Därför måste nya digitala lösningar, såsom Microsoft Viva Goals, implementeras för att anamma den nya vardagen, säger Peter Kristoffersson, CEO på K3 Nordic.

Framväxten av den distribuerade arbetsplatsen har inneburit ett stort antal positiva förändringar i vårt sätt att arbeta. Med möjligheten att arbeta var och när som helst kan företagens medarbetare balansera privat- och yrkesliv på ett sätt som tidigare varit omöjligt – och nyligen genomförd forskning visar att arbete på distans innebär 13 procent högre effektivitet. 

– Utvecklingen medför ett behov av att se över det ledarskap som utövas, hur man organiserar sig, hur man möts, hur man sprider kunskap och samarbetar. Det innebär rent praktiskt också att nya verktyg behöver tillämpas, förklarar Peter Kristoffersson.

Säkerställer en fungerande arbetsplats

Arbete på platser bortom kontoret innebär färre distraktioner och mer effektivt arbete, ett faktum som allt fler företag också börjat inse. I samband med att digital närvaro och en arbetsplats bortom det traditionella blivit vanligare, har många försökt återskapa kontoret på digitalt vis.

– Fikapauserna blir digitala, måndagsmöten erbjuds på länk. Många tar alla strukturer och applicerar dem digitalt, men det gäller att se över vad som faktiskt krävs. De gamla normerna kanske inte behövs, utan snarare nya sätt att interagera och samarbeta på.

Peter Kristoffersson hänvisar också till statistik från organisationen Gartner som menar att 30 procent av världens företagsteam kommer att vara utan chefer redan år 2024 på grund av det nya agila och distribuerade arbetssättet. Istället lär det ställas större krav på grupper och individer att organisera sig, möta behov och ha verktyg för att lösa problem som de ställs inför.

Primärt har K3 Nordic som huvudfokus att säkerställa en välfungerande, distribuerad arbetsplats som också är säker, via olika paketerade tjänster. Dessutom arbetar man nu rejält med flera produkter, däribland Microsoft Viva Goals.

– Viva Goals möjliggör att jobba med OKR:er, mål och resultat inne i en bekant miljö i Microsoft Teams där alla gemensamt kan samarbeta och se vad som ska göras. Du kan sätta upp individuella mål, gruppmål och företagsmål och ständigt se visuella uppdateringar kring arbetets gång. Det är ett otroligt bra verktyg när vi inte längre sitter tillsammans och har en fysisk whiteboard tillgänglig.

Många olika fördelar

En annan positiv aspekt som Viva Goals innebär som inte bör underskattas är dess medarbetarupplevelse, förklarar Johanna Enoksson, Modern Workplace-specialist på K3 Nordic. Med tjänsten får företagens kollegor på distans en möjlighet att få känslan av framsteg i arbetet och tydliga insikter.

– Som en del av Microsofts paket handlar Viva Goals om kommunikation, ledarskap, välmående och många olika sätt för att förbättra den distribuerade arbetsplatsen. Där har vi på K3 Nordic möjlighet att hjälpa till med allt från implementering till licensering.

Avslutningsvis berättar Peter Kristoffersson att tjänster likt denna är ett stort steg mot morgondagens arbetsplats. Genom att ge alla rätt verktyg för ett digitalt samarbete kommer distansarbetets fördelar att bli många och bättre, säger han och avslutar:

– Det här är en del av hur framtidens kontor kommer se ut, så det gäller att stå redo och veta hur ni som företag ska ta er an det.

Läs mer om K3 Nordic 

 

Mer från K3 Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K3 Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera