1515
Annons

De vill rädda krisande konstföreningar med digital lösning

Konstföreningarnas betydelse för den svenska konstscenen har historiskt varit stor. Men de senaste 20 åren har fler än två tredjedelar av konstföreningar på företag lagts ner. Den utvecklingen vill plattformen Artworks vara med och vända – genom att hjälpa konstföreningsrörelsen att ställa om digitalt.

Henrik Kanekrans är vd för bolaget Artworks som vill digitalisera konstföreningsrörelsen.
Henrik Kanekrans är vd för bolaget Artworks som vill digitalisera konstföreningsrörelsen.Foto:Cornelia Jönsson

På andra våningen i ett gammalt gårdshus på Grev Turegatan i Stockholm huserar konstplattformen Artworks. Under början av 1900-talet tillhörde huset Edelweissförbundet som använde det som kapell för sina seanser. Passande nog var en av medlemmarna den i dag världskända svenska konstnären Hilma af Klint. Historiska marker med andra ord och på Artworks är det inte med odelad glädje som man börjar växa ur lokalen. 

När Artworks grundades av Henrik Kanekrans för fem år sedan var det med syftet att underlätta för fler att hitta och köpa samtida konst genom ett digitalt verktyg för gallerier. Sedan dess har verksamheten breddats till att i dag fungera som ett digitalt ekosystem för flera tusen konstnärer, gallerier och konstföreningar. Just konstföreningarna har kommit in i bilden under de senaste två åren och i dag samlar plattformen över 30.000 föreningsmedlemmar. De kommer bland annat från Saabs konstförening och OKQ8:s konstförening Ramverket. 

”Konstföreningarna har historiskt varit väldigt viktiga för den bredare konstvärlden. Både vad gäller att folkbilda kring konst och som ett skyltfönster för konstnärer, men även vad gäller inköp,” säger Henrik Kanekrans, i dag vd. 

Med det som bakgrund blir siffrorna dystra: fler än två tredjedelar av alla konstföreningar på företag har lagts ner de senaste 20 åren. En utveckling som Artworks vill vara med och vända, särskilt då de upplever att intresset för konst är större än någonsin, inte minst i yngre målgrupper. 

Men för att konstföreningarna ska lyckas attrahera dem menar Henrik Kanekrans att hela förfarandet måste moderniseras. Med Artworks plattform kan konstföreningar digitalisera och automatisera administration och internkommunikation, men också få hjälp med aktiviteter och inköp. Artworks egna siffror visar att de konstföreningar som använder bolagets lösning ökar sitt medlemsantal. 

”Konstföreningarna upplever generellt att de inte har tillräckligt mycket tid eller kraft. Men de får ofta en nytändning när de upptäcker att de kan locka nya personer till föreningen genom att ställa om digitalt. Idag krävs det att man paketerar konstföreningen på ett mer tilltalande sätt. Till exempel räcker det inte med att lotta ut massproducerad konst som vi alla kan hitta med en enkel sökning på nätet,” säger Henrik Kanekrans. 

Coronapandemin gjorde det oundvikligt för många konstföreningar att inte börja snegla på nya tillvägagångssätt. 

”En del konstföreningar stoppade huvudet i sanden och planerade att bara fortsätta sin verksamhet på samma vis efter pandemin. Men en majoritet förstod att de var tvungna att hitta sätt att göra saker ändå, och där har vi kunnat hjälpa dem med aktiviteter, såsom digitala konstnärssamtal”, säger Niklas Gilmark, ansvarig för affärsutveckling och konstföreningar på Artworks. 

Artworks är inte ensamma om att vilja utveckla konstbranschen genom digitala lösningar. Under senare år har det vuxit fram en rad aktörer som delvis förflyttat konsthandeln till nätet, exempelvis det svenska onlinegalleriet The Ode To, Noa Gallery (som, precis som Dagens industri, ägs av Bonnier News) och internationella aktörer som Artland och Artsy .

Att digitaliseringen av konstscenen har gått trögt tror gänget på Artworks har att göra med den gängse uppfattningen att konst är någonting som ska upplevas analogt. Inledningsvis kämpade bolaget med att vinna konstnärernas förtroende. I dag kommer de av sig själva, berättar Max Adlercreutz, ansvarig för konstnärssamarbeten. 

”Konstnärerna har blivit mer bekväma med att lägga upp sin konst digitalt. Men det ska självklart inte ta av det fysiska. Tidigare har kampen handlat om att man varit rädd för att det digitala ska ta över och att intresset hos publiken därmed skulle minska. Men nu märks det att intresset och bredden inom publiken snarare ökar när det digitaliseras,” säger han. 

Artworks har sedan lanseringen varit uppbackat av riskkapital från investeringsbolaget Segersta och ägarfamiljerna bakom Gina Tricot och Betsson. Under hösten kommer man dock att gå ut i en ny investeringsrunda. Planen är att växa ytterligare i Norden och så småningom lanseras internationellt. Artworks har gjort minusresultat varje år sedan starten, men spår att kunna nå break-even under 2023 så länge fokus ligger på Norden. 

”Som det ser ut nu vill vi gasa på först när vi får det att bli lönsamt i Norden,” säger Henrik Kanekrans. 

 

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera