ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

De vill peppra den europeiska marknaden

  • Pepper Quests grundare Elsa Crafoord och Adrian Coyet. Foto: Evelina Carborn

Att dra dit pepparn växer är inga problem för Adrian Coyet och Elsa Crafoord. Nu vill de ta in kapital i sitt företag The Pepper Quest och utforska marknaden i Europa. ”Vi vill ta tillbaka pepparn in i köket och ge den statusen den förtjänar”, säger Adrian Coyet.

Han öppnar en brun läderväska och staplar små glasburkar framför sig. Rödrosa sichuanpeppar från Kina, långpeppar formad som små grankottar och citrusdoftande batakpeppar från Indonesien. 

Adrian Coyets pepparförälskelse slog rot när han som 15-åring bodde i Vietnam tillsammans med sin familj. Vid ett besök i Phu Qouc, känt för sin fisksås och sin peppar, fick han smaka kryddan för första gången på riktigt. 

”Då insåg jag hur annorlunda smaken kunde vara i jämförelse med pepparn jag var van vid. Vi besökte ofta marknader och det fanns något otroligt häftigt i att se, lukta och känna på produkten”, säger han.

Efter en vända som botanisk guide i Costa Rica och en marknadsföringsutbildning vid den kända utbildningen av "kaospiloter" i Århus startade han The Pepper Quest tillsammans med sin flickvän och numera affärspartner Elsa Crafoord.

Året var 2015 och de hade precis återvänt hem efter en fyra månader lång researchresa i Sydostasien.

”Vi åkte runt på en moped och försökte hitta smakerna som fanns i alla lokala recept. Vi ställde oss frågan: vad är bra peppar egentligen? Med oss hem fick vi fantastiska smaker och 25 kilo peppar”, säger Elsa Crafoord. 

Den siffran har mångdubblats under tre år. 2017 sålde The Pepper Quest runt 300-400 kilo peppar. Allra bäst går batakpepparn från Phou Qouc. Ändå har de vuxit i sakta mak sedan starten – bolaget omsatte bara 400 000 kronor i fjol och Adrian Coyet och Elsa Crafoord har drivit det med eget kapital.

Tidigare arbetade båda två med The Pepper Quest vid sidan av sina heltidsjobb, men sedan november hänger sig Adrian Coyet åt företaget på heltid. Planen är att under året tillsätta ytterligare en tjänst och ta in investerare. Man har haft intressenter, men har själva valt att hålla tillbaka lite för att hinna fundera ordentligt. 

”Årets stora mål är att växa. Vi måste göra större kvantiteter och bli grossister själva. Det här är något vi vill göra under en lång tid”, säger han.

I dag distribueras de via Grönsakshallen Sorunda. The Pepper Quests produkter köps in av restauranger så som Rutabaga, Bar Agrikultur, Surfers, Nook, Växthuset, Yuc och AG. Grundarna berättar att de även för diskussioner med kontakter i Tyskland och Holland om möjligheten att introducera pepparn där.

”Kryddbranschen börjar bli större och efterfrågan på mer unika produkter ökar”, förklarar Adrian Coyet.

Via sin hemsida säljer de också de fem pepparsorterna direkt till konsumenterna via en prenumerationstjänst, som i dag har 140 prenumeranter. Förutom att få en pepparsort levererad i månaden skickar de med information om odlarna, pepparn och företagets filosofi. Den är centrerad till att skapa en så kort produktionskedja som möjligt. Adrian Coyet och Elsa Crafoord förklarar att de är måna om att ha en nära relation till odlarna, som finns i Vietnam, Indonesien och Kina. De sonderar även bland producenter i Burma och Peru för framtida samarbeten.

Men pepparmarknaden kan skifta snabbt i och med risken för en dålig skörd. När paret besökte odlingarna i januari framkom det att upp till 75-80 procent av den senaste skörden försvunnit på grund av regn och blåst i samband med att växterna blommar. 

Hur ser man till att producenterna får goda arbetsvillkor trots den sköra marknaden?

”Vi har varit nere och haft workshops med odlarna och satt ihop ett kooperativ. Vi har pratat mycket med dem om vad som är viktigt, hur vi går in i ett partnerskap och vilken typ av produkt vi vill ha. Dialogen ska alltid vara transparent”, säger Elsa Crafoord och fortsätter:

”Det vi vill göra med The Pepper Quest är att hitta pepparns ursprung utan så många mellanhänder. Att äga processen som pågår efter att producenterna utfört sitt hantverk. Allt kan hända när man har en kort kedja. Producenterna är beroende av oss och vi av dem”.

Adrian Coyet nickar instämmande. Inför årets satsning och det försiktiga närmandet mot den europeiska marknaden är företagets integritet en högt uppsatt punkt på agendan.

”Med så bra produkter som vi har finns det verkligen en chans att få makt gentemot större spelare.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer