Annons

De vill förbjuda diesel- och bensinbilar – i hela EU

Det är hög tid att sätta ett slutdatum för fossildrivna bilar i hela Europa, menar EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP). Inte bara för miljöns skull utan för hela EU:s bilmarknad. 

”Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden”, säger han till Dagens industri.

EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill gärna se ett förbud mot försäljning av bilar som går på antingen bensin eller diesel, och det är på EU-nivå det måste ske.
EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) vill gärna se ett förbud mot försäljning av bilar som går på antingen bensin eller diesel, och det är på EU-nivå det måste ske.Foto:Yves Logghe

Runt 20 länder har de senaste åren presenterat konkreta planer på att fasa ut fossildrivna bilar någon gång mellan 2030 och 2050. I september anslöt sig även Kalifornien till denna skara då den amerikanska delstaten beslutade att förbjuda försäljning av alla bensin- och dieseldrivna fordon redan 2035.

Nu vill den gröna koalitionen i EU-parlamentet följa i Kaliforniens fotspår och fatta ett skarpt beslut gällande fossilbilarnas framtid i unionen, och de hoppas få stöd av både liberaler och socialdemokrater.

 ”En växande andel ser vart vindarna blåser och inte bara ur ett klimatpolitisk perspektiv utan också från ett industripolitiskt”, säger Miljöpartiets Jakop Dalunde.

Det nuvarande EU-målet säger att biltillverkarna ska ”tillverka” 15 procent nollutsläppsfordon till 2025, för att sedan öka denna kvot till 35 procent från 2030. I praktiken får biltillverkarna ett utsläppssnitt att förhålla sig till. Enligt 2020-förordningen måste de minska sina utsläpp till ett EU-omfattande genomsnitt på 95 gram koldioxid per kilometer. Så i praktiken behöver man inte tillverka en enda elbil.  Om en tillverkare säljer många elbilar kan man balansera detta med att sälja väldigt många bensinmodeller. En annan tillverkare kanske når målet genom att sälja många hybrider. Och når man inte målen kan man köpa ”krediter” av andra tillverkarna som hamnar under snittet. 

Men målet är att skärpa kraven ytterligare. De är för lågt satta, enligt EU-kommissionen som lovat att se över alla energi- och klimatregler senast i juli 2021. Och då hoppas Dalunde få igenom ett förbud mot försäljning av nya fossildrivna bilar.

Han tror att det är nödvändigt
att EU tydligt pekar ut vilken riktning man vill ta, och ge tydliga riktlinjer så att alla aktörer – från kommuner till medborgare och tillverkare – kan planera verksamheten och lita på att det finns en marknad.

”Problemet är att det blivit ett Moment 22. Alla väntar på alla. Dels är det en fråga om infrastruktur för el. Ska kommunen lägga pengar på att bygga ut om ingen kör elbil, och folk vill inte köpa elbilar om det inte finns laddstolpar. Tillverkare vill inte lägga utvecklingspengar på att byta ut teknik om ingen vill köpa. Det är här politiken måste peka ut vägen så att alla agerar harmoniskt”, säger han.

Jakop Dalunde är övertygad om att fordonsflottan kommer att ställa om även om ett förbud uteblir. Men det kan bli på bekostnad av de europeiska biltillverkarnas konkurrenskraft. 

”Biltillverkarna vars hemmamarknad har den tuffaste lagstiftningen kommer att dominera i framtiden. Tesla kommer att gynnas av att Kalifornien har den här lagstiftningen vilket skapar en stabil hemmamarknad som bas, samma sak i Kina och Japan där tuffare lagstiftning gynnar aktörer. Av de tio största tillverkarna av elbilar är bara två europeiska. Det är ett allvarligt läge ur ett industripolitiskt perspektiv – inte bara ur ett klimatpolitiskt.”

Maria Bratt Börjesson som är professor i transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) är skeptisk till att ett förbud är bästa vägen att gå.

”Det hänger mycket på den tekniska utvecklingen för bland annat batterier, men också på att staten ser till att el-infrastrukturen byggs ut. Där är det ju egentligen nationalstaterna som har störst påverkan. De ser inte ut att vara jättesnabba i dag. Det är kanske viktigare än olika förbud”, säger hon och fortsätter:

”Men bara hotet av att det kommer att komma driver ju marknaden och påverkar hur mycket biltillverkarna investerar i elbilar. I den meningen kan förbud vara bra så man vet vad de tänker. Men om teknikutvecklingen inte går tillräckligt fort och man måste backa, då har man problem med trovärdigheten”.


Innehåll från SwisslogAnnons

Logistikautomation – den ideala automationslösningen i tider av snabb förändring

Under 2020 har som bekant världen drabbats av en global kris som påverkar alla människors liv och hur vi konsumerar. I näringslivet rasar försäljningen i vissa sektorer och branscher, exempelvis inom hotell, restaurang och reseindustrin. På andra håll blomstrar affärerna, bland annat i dagligvarusektorn, apotekshandeln och hela e-handelssektorn. För många företag och branscher gäller det nu att snabbt anpassa sina försörjningskedjor – supply chains – till ett nytt läge. Här är logistikautomation en snabb väg till ökad lagerkapacitet, bättre kvalitet, snabbhet, effektivitet och högre kundservice.

Många företag drabbas negativt av att de helt enkelt saknar den logistiska infrastruktur som behövs för att hantera alla de utmaningar som uppstår i kölvattnet på COVID-19. Utmaningarna är många; en boomande e-handel, en sjunkande traditionell butikshandel, en oförutsägbar efterfrågan och personalbrist i lager och hubbar. Mot den här bakgrunden har vi på Swisslog utvecklat automationslösningar som kan implementeras enkelt och skapa värde snabbt. Dessa lösningar kan adderas i det befintliga försörjningsflödet och snabbt ge positiva effekter på lagerkapacitet, kvalitet, kostnader, snabbhet och kundservice. 

Den ideala automationslösningen?

Under året har vi inom Swisslog frågat ett stort antal kunder inom bland annat e-handel, dagligvaror, reservdelar, elektronik, läkemedel och medicinteknik hur de uppfattar att den ideala automationslösningen bör se ut mot bakgrund av dagens utmaningar. När vi sammanfattat och analyserat kundernas svar så framgår följande tydliga bild: 

 Snabb återbetalning – maximalt 2-4 år.

 Möjlighet att leasa – allt fler vill finansiera sin logistikautomation genom leasing. 

 Smidig och friktionsfri implementering 

 Flexibilitet och skalbarhet – automationen ska enkelt kunna adderas till befintliga lösningar och vara skalbar och modulär för att snabbt kunna anpassas till nya behov.

 Flyttbara lösningar – kunderna vill kunna flytta ett automationssystem till en ny plats. 

Vi har den rätta tekniken, systemen och processerna!

I Swisslogs breda portfölj av logistikautomation finns det två väl beprövade lösningar som möter samtliga dessa kundkrav: CarryPick och AutoStore. Båda lösningarna ger en återbetalning på maximalt 2-4 år och de kan implementeras enkelt, snabbt skapa värde och är dessutom enkla att installera i en befintlig infrastruktur. 

Sex hypereffektiva standardlösningar

Utifrån AutoStore respektive CarryPick har vi utformat tre standardlösningar: Small, Medium och Large. Totalt sex lösningar som alla enkelt kan mobiliseras i försörjningsflödet och hantera 400, 1 000 eller 2 000 orderrader per timme. Med Swisslogs mjukvara SynQ kontrolleras och styrs logistikautomationen utifrån en gemensam plattform, vilket leder till en optimering av hur data processas och hur försörjningskedjan styrs. 

Välkommen att kontakta oss för mer information om dessa lösningar, KPIer och priser! 

Kontakt

Swisslog AB

Evalena Fasth

Marketing Executive

Tel: +46 70 320 57 11

E-mail: evalena.fasth@swisslog.com 

www.swisslog.com 

 

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?