Annons

De vann årets Guldklubba

Kathrine Löfberg får det prestigefyllda priset Guldklubban i den onoterade klassen för sina insatser som ordförande i kafferosteriet Löfbergs.

Att gå till börsen har aldrig varit aktuellt. 

”Jag tror att det är bra för Sverige att det finns svenska familjeföretag kvar”, säger hon.  

Löfbergs ordförande Kathrine Löfberg och Atlas Copcos motsvarighet vann årets Guldklubban i dels den onoterade klassen och den noterade klassen.
Löfbergs ordförande Kathrine Löfberg och Atlas Copcos motsvarighet vann årets Guldklubban i dels den onoterade klassen och den noterade klassen.Foto:Jonas Eng
Kathrine Löfberg, ordförande i kafferosteriet Löfbergs, är årets vinnare av Guldklubban i klassen onoterade bolag. Hon leder en jämställd styrelse där hållbarhetsarbete står högt på agendan. ”Vi vill kunna fatta beslut som är bra på lång sikt även om de inte ger avkastning direkt”, säger hon.
Kathrine Löfberg, ordförande i kafferosteriet Löfbergs, är årets vinnare av Guldklubban i klassen onoterade bolag. Hon leder en jämställd styrelse där hållbarhetsarbete står högt på agendan. ”Vi vill kunna fatta beslut som är bra på lång sikt även om de inte ger avkastning direkt”, säger hon.Foto:Jack Mikrut

 

Kathrine Löfberg tillhör den fjärde generationen i ett familjeföretag som grundades 1906. Vid sidan av kafferosteriet ingår Löfberg Fastigheter med ett fastighetsbestånd värt 600 miljoner kronor och Löfberg Invest som investerar i lokala utvecklingsprojekt.

LÄS OCKSÅ Hans Stråberg vinnare av Guldklubban för noterade bolag 

Kathrine Löfbergs bror Martin Löfberg är inköpsdirektör i kafferosteriet medan hennes övriga tre syskon och en kusin sitter i de olika bolagsstyrelserna. I ägarkretsen ingår också Kathrine Löfbergs pappa Anders Löfberg som hon efterträdde som ordförande 2015. 

Enligt familjens interna regler måste varje Löfbergare uppfylla ett antal kriterier för att få jobba i företaget. De måste ha en universitetsutbildning, ha minst fem års arbetslivserfarenhet från annan verksamhet samt konkurrera med externa kandidater när de söker en tjänst.

”Att känna att man bidrar med något eget är bra för självförtroendet. Det är också bra för andra i företaget att se att man inte kommer in bara för att man heter Löfberg”, säger Kathrine Löfberg. 

Själv jobbade hon sju år som valutahandlare på Handelsbanken och tre år som projektledare på Icon Medialab innan hon sökte sig till familjeföretaget i Karlstad. När hon kom till Löfbergs började hon med att etablera ett dotterbolag i Norge, sedan arbetade hon som marknads- och kommunikationsdirektör i nästan 15 år.  

Löfbergs säljer kaffe i ett tiotal länder och under Kathrine Löfbergs tid som ordförande har företaget etablerat dotterbolag i Finland och Kanada. Den internationella verksamheten har vuxit kraftigt och utlandsförsäljningen närmar sig 50 procent.  

För tre år sedan gjorde bolaget också sin största investering hittills, då 100 miljoner kronor gick till att bygga ett nytt höglager i utkanten av Karlstad.

”Men nu gör vi en ännu större investering på 200 miljoner kronor i en ny produktionsenhet, där vi kommer att ha ett rosteri och packning av kaffe. Den kommer att vara klar om ett år ungefär och blir en milstolpe för oss.”

Under Kathrine Löfberg tid som ordförande har bolaget även lagt till ett nytt affärsområde, som kallas ”Ready to”. Det innefattar iskaffe, koffeinvatten och funktionellt vatten smaksatt med kallpressad juice samt bars och råbollar av olika slag.

”Med de här produkterna vill vi nå dem som är på väg någonstans. Dryckesmarknaden exploderar och det är spännande att nå nya konsumentgrupper.” 

Har ni övervägt att gå till börsen?
”Vi har fått många sådana förslag, men nej, det har vi inte. Vi vill kunna vara enkla, snabba och flexibla samtidigt som vi vill kunna fatta beslut som är bra på lång sikt även om de inte ger avkastning direkt. Vi är också väldigt värderingsstyrda, vilket jag tror efterfrågas mer och mer av både anställda och konsumenter. Jag tror dessutom att det är bra för Sverige att det finns svenska familjeföretag kvar, som har ett stort engagemang för det lokala samhället.”   

Har du behövt hantera någon större kris som ordförande?
”Nej, men klimatförändringarna och nästa generations kaffebönder är utmaningar vi arbetar med ständigt. Stigande temperaturer och förändrad nederbörd gör att skördarna minskar, och unga kaffebönder ser ingen framtid i yrket. Därför driver vi utvecklingsprojekt där vi har lyckats både dubbla och tredubbla inkomsterna för odlarna. Vi stärker deras kunskap om entreprenörskap, produktivitet och hållbara odlingsmetoder och hjälper dem att organisera sig i kooperativ så att de kan sälja i större mängd och ta bort mellanhänder, till exempel.”

Hur går dina kontakter med vd Lars Appelqvist till?
”Det varierar lite, men periodvis pratar vi nästan varje dag. Utöver det har vi ordentliga avstämningar varannan vecka där vi går på djupet i olika frågor.”

När Kathrine Löfberg tog steget från kommunikationsdirektör till ordförande flyttade hon till en annan byggnad.

”Det var av respekt för dem som tog över mina uppgifter, så att inte folk skulle komma och fråga mig saker. Det hjälpte också mig att ändra perspektiv, så att jag inte var inne i alla detaljer på operativ nivå.”

Styrelsen har fyra styrelsemöten om året, vara ett är ett strategimöte. Utöver det har styrelsen avstämningar via Skype varje månad. 

”Då kan vi beta av månadsresultaten och de senaste händelserna, vilket gör att vi kan lägga mer tid på framtidsfrågor på styrelsemötena. Skypemötena gör att styrelsen hänger med mycket bättre, och i styrelseutvärderingarna ser jag att styrelsemedlemmarna verkligen gillar dem.”

Styrelsen består av tre medlemmar från familjen Löfberg och tre externa ledamöter. Enligt de egna reglerna ska majoriteten bestå av externa ledamöter, så ytterligare en ska rekryteras. 

”I ett familjeföretag är det särskilt viktigt att få in externa ledamöter med stark integritet, som har mod att stå upp för sina åsikter så att det inte bara blir ägarnas syn på saker och ting som gäller. Sedan är det också viktigt att ägarna lyssnar på de externa ledamöterna.”

Att halva styrelsen består av kvinnor är ingen slump.

”Nej, jämställdhet är väldigt viktigt för oss. Tyvärr har vi inte kommit riktigt lika långt i den operativa verksamheten, men vi närmar oss 40 procent kvinnor på ledande positioner. På sikt ska vi förstås nå 50 procent.”

Tycker du att vd ska vara med i styrelsen?
”Nej, det tycker jag inte. Det är viktigt att skilja på rollerna i alla sammanhang. Ju tydligare man drar gränserna för ansvar och arbetsuppgifter, desto bättre för alla. Jag tror att det är bättre även för vd att inte sitta i styrelsen. Sedan ska vd självklart vara med på alla styrelsemöten.” 

Vad tycker du om att ordföranden är en före detta vd?
”Jag förstår att det kan vara problematiskt, men det kan också fungera. Det beror på vilken verksamhet det gäller och vilken fas bolaget är i. Det är viktigt att ordföranden är prestigelös och har respekt för att hen kliver in i en ny roll.” 

Hur gör du för att alla ska komma till tals runt styrelsebordet?
”Man lär sig vilka som tar mycket plats och vilka man måste dra i litegrann för att det ska komma bra synpunkter. De senare tar jag ett snack med efter mötena ibland, och då kan det komma upp väldigt värdefulla saker.” 

 

 

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?