1515

De tröttnade på branschens regelbok: "Går inte att köra på i samma hjulspår”

UMEÅ. Som chef i hemtjänsten var Frida Nilsson frustrerad över hur verksamheten var organiserad. För hierarkisk och detaljstyrd.

När hon och partnern Aron Kristoffersson startade Aleva ville de göra tvärtom. 

”Vi litar på våra medarbetare”, säger Frida Nilsson. 

Alevas grundare Frida Nilsson och Aron Kristofferson, som kvalitetsansvarig respektive vd.
Alevas grundare Frida Nilsson och Aron Kristofferson, som kvalitetsansvarig respektive vd.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

På Alevas högkvarter i Marieberg i Umeå är det lugnt den här förmiddagen. På parkeringen utanför är det nästan tomt. 

”Precis som det ska vara. Det betyder att vi är ute och hjälper våra kunder”, säger Aron Kristoffersson.

På bord och hyllor står behållare med handsprit och desinfektionsmedel. Coronapandemin har påverkat företagare i Sverige på olika vis. För ett omsorgsbolag som Aleva har ekonomin inte dykt, de flesta som har rätt till hemtjänst behöver den hjälpen även i pandemitider. Däremot ställer det höga krav på utförarna. 

”Alla våra kunder är i riskgrupp, och dem ska vi skydda. Vi har lagt ned jättemycket tid och energi på bland annat utbildningssatsningar för personalen”, berättar Frida Nilsson. 

”Att få fram skyddsutrustning har inte varit det lättaste”, tillägger Aron Kristoffersson. 

Bolaget som Frida Nilsson och Aron Kristoffersson startade för sju år sedan är årets Gasellvinnare i Västerbottens län. Mellan 2016 och 2019 har omsättningen stigit från 11,7 till 34,9 miljoner kronor, en utveckling som var svår att föreställa sig när paret tog de första stegen som företagare. 

”Vi jobbade ute hela dagarna, sedan satt vi på kvällar och nätter med bokföringen. Vissa grejer köpte vi privat för att Aron inte visste hur han skulle bokföra det”, berättar Frida Nilsson. 

Hon är utbildad socionom och under studietiden på Umeå universitet jobbade hon extra i hemtjänsten. Efter examen och flytt till Stockholm fortsatte hon i samma sektor, först som biståndshandläggare och sedan som chef för en större hemtjänstenhet.

”Jag tog med mig min frustration över jobbet hem”, berättar Frida Nilsson. 

Sambon Aron Kristoffersson är personalvetare och hade många idéer om hur saker skulle kunna göras annorlunda. 

”Vi tog långa promenader och bollade tankar. Vi började prata om hur man skulle kunna lösa äldreomsorgen, hur det skulle gå att organisera sig. Till slut insåg vi mer och mer att vi byggde en organisation. Det var egentligen där det började”, säger Frida Nilsson. 

Hemtjänsten är för hierarkisk och regelstyrd, menar hon, vilket ofta leder till passiva medarbetare. 

”Det finns en manual för allting. Till sist får vi ett gäng robotar som inte vågar agera”, säger Frida Nilsson.

Paret längtade hem och flyttade till Umeå. Det nystartade företaget fick namnet Aleva, en ordlek som utgår från ”att leva”. 

”Ambitionen är att folk måste få leva, vi måste se till kundens behov på ett annat vis och ta tillvara på alla eldsjälar som jobbar i äldreomsorgen”, säger Frida Nilsson. 

I början fanns det inte utrymme för parets ambitiösa planer för hur hemtjänsten skulle organiseras. Det var bara att sätta företagsloggan på den privata bilen och börja jobba. De första månaderna var de ensamma i företaget och gjorde allt själva. 

I takt med att kunderna blev fler började de anställa. Därmed kunde de börja förverkliga visionerna från långpromenaderna några år tidigare. 

Aleva tror på en modell där det finns en struktur som stöd i botten, men där personalen ska känna sig fri att göra egna bedömningar. 

”Du ska kunna utgå mer från vad som känns rätt i förhållande till individen än vad som står i ett papper”, säger Aron Kristoffersson. 

Personalen hos Aleva har stor frihet, men också stort ansvar. Tanken är att små team på arbetsplatsen tillsammans ska kunna lösa de frågetecken som uppstår. På det viset blir det möjligt att anpassa tjänsterna till varje äldres behov. 

”För att kunna jobba så här måste vi ha kontinuitet, att vi inte är för många som går till varje kund. Det är en viktig nyckel för att bygga relationerna”, säger Aron Kristoffersson. 

”Om vi ska sitta på ett möte och prata om hur vi ska få Agda att leva måste vi känna henne”, tillägger Frida Nilsson. 

Under åren som företagare har grundarna ägnat mer tid åt organisationen än att skriva tillväxtplaner. Det förklarar också företagets framgång, menar de. 

”Är det något vi gjort rätt är det att våga lita på folk. Vi har fantastiska medarbetare som tar ansvar, kommer med idéer och genomför dem utan att vi är inblandade”, säger Aron Kristoffersson. 

En annan nyckel till de senaste fyra årens framgångar är beslutet att plocka in en extern styrelseordförande, Eva Wetterstrand. Hon har lång erfarenhet från chefstjänster i den kommunala sektorn. 

”Hon har gett oss struktur och energi när vi behövt det”, säger Frida Nilsson.

Förhoppningen är att Aleva ska kunna fortsätta att utvecklas och växa kommande år. När svenskarna blir allt äldre ökar behoven i hela sektorn. 

”Vi tror att hela äldreomsorgen måste förändra sitt arbetssätt. Det går inte att köra på i samma hjulspår”, säger Aron Kristoffersson. 

”Äldreomsorg är inte så hett. Samtidigt är många som kommer till oss, som aldrig har jobbat i hemtjänsten, helt lyriska. Det är ett fantastiskt jobb men har inte den status som det förtjänar”, säger Frida Nilsson.

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?