Annons

De tog sig igenom stålbadet – sen kom corona: ”Inte nattsvart, men...”

ÖSTERSUND. Marknaden för trycksaker har förändrats dramatiskt de senaste årtiondena. Vid årsskiftet blev två tryckerier i Östersund till ett för att stå starkare inför framtiden. Sedan kom coronakrisen. 

”Man måste jobba sig runt det här, till andra sidan corona”, säger Printsons delägare Trond Modén.

Pelle Lindberg, Trond Modén och Joakim Nilsson har precis slagit samman sina tryckerier till det nya bolaget Printson.
Pelle Lindberg, Trond Modén och Joakim Nilsson har precis slagit samman sina tryckerier till det nya bolaget Printson.Foto:Malin Palmqvist

För fem år sedan föddes idén till Printson AB.

”Det var en dipp i branschen då, ett stort stålbad då många tryckerier försvann”, säger Joakim Nilsson.

Han och Trond Modén, den andre delägaren i det som då var Berndtssons tryckeri, agerade genom att minska lokal­ytan och gå över till digital teknik. Eftersom Pelle Lindberg drev Prio digitaltryckeri i samma hus dök frågan upp – borde de två tryckerierna gå ihop? Det rann ut i sanden då, men i fjol var idén mogen och vid årsskiftet flyttade de ihop.

”Det är svårt att växa genom att konkurrera när man har små muskler”, säger Joakim Nilsson.

Kundregistren skiljer sig överraskande mycket åt trots att merparten av kunderna är lokala.

Samgåendet genomfördes genom en nyemission på 500 aktier i Berndtssons som Pelle Lindberg köpte med sina aktier i Prio.

”Vi var dubbelt så stora som Prio så det blev en enkel lösning”, säger Trond Modén.

Efter 124 år gick namnet Berndtssons tryckeri i graven.

”Namnet har varit vår största tillgång, men också en nackdel. Hur moderna vi än blivit så har vi i folks med­vetande varit ett stort tungt tryckeri som inte kan göra digitala trycksaker. Vi har fått jobba hårt med det”, säger Trond Modén.

Han och Joakim Nilsson köpte det då 100-åriga familje­företaget 1996. De drev då ett annat företag i samma hus och var kunder hos Berndtssons.

”De hade fortfarande skrivmaskiner och telefonväxlar. Vi hade datorer och programvaror och hjälpte dem att göra original till trycksaker. Det blev vår skola”, säger Joakim Nilsson.

Något år senare på 1990-talet startade Prio digitaltryckeri i Östersund.

”Det måste ha varit ett av de första digitaltryckerierna i Sverige och vi är ett av de äldsta tryckerierna i Sverige”, säger Trond Modén.

Pelle Lindberg köpte Prio 2006.

”När jag tog över var det från början ganska små upplagor, men det har ökat med tiden eftersom det har blivit en helt annan ekonomi att trycka digitalt nu”, säger han.

Samtidigt har det också blivit billigare att trycka även små upplagor.

”Nu uppdaterar man materialet oftare och trycker en mindre upplaga. Det är den stora fördelen med digitalt”, säger Pelle Lindberg.

Teknikutvecklingen gör det också enklare att jobba med mer avancerade tryck­saker samtidigt som tempot i branschen ökat:

”1996 var en snabb leverans på en folder mellan två och tre veckor, nu är det nere på kanske en till två dagar”, säger Trond Modén.

Digitala medier tar allt fler marknadsandelar från tryckta medier. Som mest har Berndtssons haft tio anställda inklusive delägare – i nya Printson är fyra personer inklusive tre delägare anställda. Nedgången har skett successivt och delvis genom pensionsavgångar. En strategi har också varit att investera i mer effektiva och mindre personalkrävande maskiner. Många av de uppdrag som försvann var inte heller särskilt lönsamma.

”När jag tittar tillbaka skulle jag önska att vi hade varit mer fokuserade på att tjäna pengar eftersom det genererar så många andra möjligheter i verksamheten. Vi hade kunnat se för många år sedan att vi hade för mycket personal, men det är också tufft att säga upp folk”, säger Joakim Nilsson.

Coronakrisen har slagit hårt mot Printson.

”Vi tappar nog 40–50 procent i omsättning, kanske mer”, säger Trond Modén.

Samtliga fyra anställda, inklusive de tre delägarna är nu korttidspermitterade och företaget ska söka omsättningsstöd. Många av kunderna finns i utsatta branscher som hotell, restaurang, turism och stora evenemang som Storsjöyran, Storsjö­cupen och Åre Business Forum som alla ställts in eller flyttats fram. Trots att Printson också drabbas hårt av de begränsningar som pandemin medför är de inte berättigade till hyresstöd, som bara utgår till vissa branscher. Än märks ingen skillnad på efterfrågan från tillverkande företag, men Trond Modén räknar med att det kan komma att förändras:

”Den dippen kan komma senare och kommer då att spilla över även på oss.”

Planerna de tre delägarna hade inför sammanslagningen blev inte som de tänkt sig, men samtidigt står de starkare i krisen med ett bolag än om de hade fortsatt som två separata företag.

”Det hade sett mörkt ut för två företag annars. Resultatet vi hade hoppats på blir ju ett annat i ett kort perspektiv”, säger Trond Modén.

Sedan tidigare hade de bestämt sig för att klimatkompensera samtliga trycksaker, ett arbete som fortsätter trots krisen. Med den nya storformatsskrivaren kan de erbjuda kunderna nya produkter som affischer, banderoller och dekaler. Om fem år hoppas de ha hittat en tillväxt genom nya arbetsområden och produkter.

”Jag vill att vi inte bara ses som ett traditionellt tryckeri eller digitalt tryckeri utan mera som ett printhus, där vi fixar allt”, säger Pelle Lindberg.

Även om många kunder tillfälligt försvunnit kommer det också in några nya kunder.

”Det är inte nattsvart, men man måste jobba sig runt det här, till andra sidan corona”, säger Trond Modén.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NanexaAnnons

Nanexa växer – nytt projekt och egen produktportfölj

Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.
Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.

Att styra och förlänga frisättningen av läkemedel i kroppen är av stor vikt för att skapa effektiva läkemedel. Det kan underlätta mycket för patienten och frigör stora resurser inom vården. Det finns ett stort intresse från läkemedelsindustrin att utveckla långtidsverkande läkemedel för behandling av många sjukdomar.

Med sin patenterade teknologi PharmaShell® styr Nanexa frisättningen av läkemedel i kroppen genom att belägga extremt små läkemedelspartiklar med ett nanotunt skal som långsamt löser upp sig och frisätter läkemedel under en längre tid, från en vecka till sex månader. Nanexa utvecklar nu en egen produkt, NEX-18, baserad på PharmaShell® som förväntas förenkla behandlingen för patienter med MDS Leukemi. 

– Vi har startat ett eget produktprojekt inom cancerområdet, NEX-18, för att förbättra en befintlig produkt som används vid behandling av MDS Leukemi. NEX-18 gör att patienten kommer kunna ersätta månadsvis återkommande sju dagars injektioner med en injektion per månad. Det frigör mycket tid för både patient och vård samt möjliggör att negativa biverkningar minskar, säger David Westberg, vd på Nanexa.

Läs mer om bolaget.

Mångsidig teknologi – många fördelar

En stor fördel med PharmaShell-teknologin är att den inte är begränsad till att fungera med ett visst läkemedel utan den kan användas brett. Både små syntetiska molekyler samt biologiska såsom peptider och proteiner. Något som flera bolag inom läkemedelsindustrin har uppmärksammat under det senaste året.

– Det har varit ett väldigt spännande år för Nanexa. Vi har nu nio projekt med totalt sex olika läkemedelsbolag och veterinärmedicinska bolag som alla håller på att utvärderas. Vi har fått upp ett riktigt bra moment i bolaget, en rörelse framåt, det ska vi förvalta samtidigt som vi ser möjligheter att utöka vår portfölj med ytterligare intressanta egna produktprojekt, avslutar David Westberg. 

Fakta

Nanexa AB är ett nanoteknologiskt drug delivery-företag som fokuserar på utvecklingen av PharmaShell® som är ett nytt och banbrytande drug delivery-system som bedöms ha en stor potential inom ett flertal substanstyper och indikationsområden. Inom ramen för PharmaShell® utvecklar Nanexa egna projekt och har samarbetsavtal med flera läkemedelsbolag, däribland AstraZeneca.

Mer från Nanexa

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nanexa och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?