1515
Annons

De tog sig igenom stålbadet – sen kom corona: ”Inte nattsvart, men...”

ÖSTERSUND. Marknaden för trycksaker har förändrats dramatiskt de senaste årtiondena. Vid årsskiftet blev två tryckerier i Östersund till ett för att stå starkare inför framtiden. Sedan kom coronakrisen. 

”Man måste jobba sig runt det här, till andra sidan corona”, säger Printsons delägare Trond Modén.

Pelle Lindberg, Trond Modén och Joakim Nilsson har precis slagit samman sina tryckerier till det nya bolaget Printson.
Pelle Lindberg, Trond Modén och Joakim Nilsson har precis slagit samman sina tryckerier till det nya bolaget Printson.Foto:Malin Palmqvist

För fem år sedan föddes idén till Printson AB.

”Det var en dipp i branschen då, ett stort stålbad då många tryckerier försvann”, säger Joakim Nilsson.

Han och Trond Modén, den andre delägaren i det som då var Berndtssons tryckeri, agerade genom att minska lokal­ytan och gå över till digital teknik. Eftersom Pelle Lindberg drev Prio digitaltryckeri i samma hus dök frågan upp – borde de två tryckerierna gå ihop? Det rann ut i sanden då, men i fjol var idén mogen och vid årsskiftet flyttade de ihop.

”Det är svårt att växa genom att konkurrera när man har små muskler”, säger Joakim Nilsson.

Kundregistren skiljer sig överraskande mycket åt trots att merparten av kunderna är lokala.

Samgåendet genomfördes genom en nyemission på 500 aktier i Berndtssons som Pelle Lindberg köpte med sina aktier i Prio.

”Vi var dubbelt så stora som Prio så det blev en enkel lösning”, säger Trond Modén.

Efter 124 år gick namnet Berndtssons tryckeri i graven.

”Namnet har varit vår största tillgång, men också en nackdel. Hur moderna vi än blivit så har vi i folks med­vetande varit ett stort tungt tryckeri som inte kan göra digitala trycksaker. Vi har fått jobba hårt med det”, säger Trond Modén.

Han och Joakim Nilsson köpte det då 100-åriga familje­företaget 1996. De drev då ett annat företag i samma hus och var kunder hos Berndtssons.

”De hade fortfarande skrivmaskiner och telefonväxlar. Vi hade datorer och programvaror och hjälpte dem att göra original till trycksaker. Det blev vår skola”, säger Joakim Nilsson.

Något år senare på 1990-talet startade Prio digitaltryckeri i Östersund.

”Det måste ha varit ett av de första digitaltryckerierna i Sverige och vi är ett av de äldsta tryckerierna i Sverige”, säger Trond Modén.

Pelle Lindberg köpte Prio 2006.

”När jag tog över var det från början ganska små upplagor, men det har ökat med tiden eftersom det har blivit en helt annan ekonomi att trycka digitalt nu”, säger han.

Samtidigt har det också blivit billigare att trycka även små upplagor.

”Nu uppdaterar man materialet oftare och trycker en mindre upplaga. Det är den stora fördelen med digitalt”, säger Pelle Lindberg.

Teknikutvecklingen gör det också enklare att jobba med mer avancerade tryck­saker samtidigt som tempot i branschen ökat:

”1996 var en snabb leverans på en folder mellan två och tre veckor, nu är det nere på kanske en till två dagar”, säger Trond Modén.

Digitala medier tar allt fler marknadsandelar från tryckta medier. Som mest har Berndtssons haft tio anställda inklusive delägare – i nya Printson är fyra personer inklusive tre delägare anställda. Nedgången har skett successivt och delvis genom pensionsavgångar. En strategi har också varit att investera i mer effektiva och mindre personalkrävande maskiner. Många av de uppdrag som försvann var inte heller särskilt lönsamma.

”När jag tittar tillbaka skulle jag önska att vi hade varit mer fokuserade på att tjäna pengar eftersom det genererar så många andra möjligheter i verksamheten. Vi hade kunnat se för många år sedan att vi hade för mycket personal, men det är också tufft att säga upp folk”, säger Joakim Nilsson.

Coronakrisen har slagit hårt mot Printson.

”Vi tappar nog 40–50 procent i omsättning, kanske mer”, säger Trond Modén.

Samtliga fyra anställda, inklusive de tre delägarna är nu korttidspermitterade och företaget ska söka omsättningsstöd. Många av kunderna finns i utsatta branscher som hotell, restaurang, turism och stora evenemang som Storsjöyran, Storsjö­cupen och Åre Business Forum som alla ställts in eller flyttats fram. Trots att Printson också drabbas hårt av de begränsningar som pandemin medför är de inte berättigade till hyresstöd, som bara utgår till vissa branscher. Än märks ingen skillnad på efterfrågan från tillverkande företag, men Trond Modén räknar med att det kan komma att förändras:

”Den dippen kan komma senare och kommer då att spilla över även på oss.”

Planerna de tre delägarna hade inför sammanslagningen blev inte som de tänkt sig, men samtidigt står de starkare i krisen med ett bolag än om de hade fortsatt som två separata företag.

”Det hade sett mörkt ut för två företag annars. Resultatet vi hade hoppats på blir ju ett annat i ett kort perspektiv”, säger Trond Modén.

Sedan tidigare hade de bestämt sig för att klimatkompensera samtliga trycksaker, ett arbete som fortsätter trots krisen. Med den nya storformatsskrivaren kan de erbjuda kunderna nya produkter som affischer, banderoller och dekaler. Om fem år hoppas de ha hittat en tillväxt genom nya arbetsområden och produkter.

”Jag vill att vi inte bara ses som ett traditionellt tryckeri eller digitalt tryckeri utan mera som ett printhus, där vi fixar allt”, säger Pelle Lindberg.

Även om många kunder tillfälligt försvunnit kommer det också in några nya kunder.

”Det är inte nattsvart, men man måste jobba sig runt det här, till andra sidan corona”, säger Trond Modén.

 

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera