Annons

De tjänar multum på Super Bowl-reklamen

Söndagens Super Bowl innebär i vanlig ordning ett enormt kassaklirr för den amerikanska tv-kanalen som sänder spektaklet. I år ligger snittpriserna för en halv minuts reklam på astronomiska 5 miljoner dollar, motsvarande nästan 44 miljoner kronor.

Bild:Budweiser, Elise Amendola/AP/TT

Natten till måndag, svensk tid, spelas finalen i NFL – den amerikanska fotbollens högsta liga i USA. I den 51:a upplagan av Super Bowl möts Atlanta Falcons, med ligans bästa anfall, och New England Patriots, som besitter det bästa försvaret.

Atlanta spelar blott sin andra Super Bowl, och hoppas kunna knipa sin första vinst. New England gör i sin tur sin nionde finalmatch, och försöker ta titel nummer fem sedan säsongen 2001.

Utöver att vara en höjdpunkt för många sportintresserade är ”Super Bowl Sunday” även en högtid för reklambranschen – och en kassako för tv-kanalerna.

Över 100 miljoner amerikaner sitter bänkade framför tv:n, i fjol låg siffran på 114 miljoner. Därmed kan kanalen som sänder matchen kan kräva rena ockerpriser.

Redan i december hade tv-kanalen Fox, som sänder matchen i USA, sålt 90 procent av reklamtiden. Detta trots att priserna ligger på mellan 5 och 5,5 miljoner dollar, motsvarande 44-48 miljoner kronor, för 30 sekunder, enligt Variety.

Under fjolårets final tog kanalen CBS upp till 44 miljoner kronor för en halv minut, enligt det klassiska magasinet Sports Illustrated. NBC tog i sin tur ett snittpris på drygt 39 miljoner kronor 2015.

Priserna har i princip fördubblats under de senaste tio åren – 2007 låg priset på 2,6 miljoner dollar, knappt 23 miljoner kronor. När Green Bay Packers mötte Kansas City Chiefs i Super Bowl I, som spelades 1967, kostade motsvarande reklamplats blott 42.000 dollar, motsvarande 368.000 kronor utifrån dagens växelkurs.

Bland USA:s vuxna anser 17,7 procent att reklamen är den viktigaste delen av Super Bowl, enligt Prosper Insights and Analytics. Den enorma uppmärksamheten får många storbolag att storsatsa för att maximera inslagens genomslag.

Djur och mer eller mindre lättklädda kändisar är givna inslag i de ofta humoristiska eller patriotiska annonserna. Nu för tiden släpper bolagen dessutom egna reklamsnuttar för reklaminslagen allt eftersom matchdagen närmar sig.

Bolagen lägger i vissa fall lika mycket pengar på reklam för reklaminslaget som de gör på själva tv-tiden under matchen, enligt Mary Scott på marknadsföringsfirman UEG.

”Trots att reklaminslagen har otroliga tittarsiffror så vet man aldrig. Det börjar bli mer av en match kring matchen vad gäller att försäkra sig om att det verkligen betalar sig ordentligt”, säger hon till New York Times.

Några av årets annonsörer är sedvanliga varumärken som Pepsi, Coca Cola, Doritos, Victoria’s Secret och Snickers. Den amerikanska öljätten Budweiser ska sända ett inslag om grundarens immigration till USA, vilket redan har skapat politisk debatt. IT-jätten Intel håller sig till ett säkrare kort genom att skildra vardagen för quarterbacken Tom Brady, affischnamnet nummer ett i New England Patriots.

Det återstår att se om matchen kan motsvara årets finalrysare på universitetsnivå, där Clemson Tigers från South Carolina besegrade fjolårets vinnare, Alabama Crimson Tide, med en avgörande touchdown i slutsekunderna.

Men oavsett slutresultatet på planen kan dock Fox vara tämligen säkra på att matchen blir en resultatmässig succé.

I fjol visades 62 reklaminslag under tv-sändningen på CBS, varav 45 var 30 sekunder långa och 17 var en hel minut. Med ett liknande antal i år kan Fox dra in upp till motsvarande 2,2 miljarder kronor bara på halvminutsinslagen, konstaterar Sports Illustrated.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?