Annons

De tar taxin till molnet

Han stod och väntade på en taxi efter att ha varit på Leonard Cohen-konsert. Då fick Eero Piitulainen ett Halleluja-moment. I dag används hans trafikledningssystem när georgiska, ecuadorianska och amerikanska taxibolag planerar sina körningar. Och nu knackar Latinamerika på bildörren.

HAR HITTAT FORMEN. Bröderna Lauri och Eero Piitulainen beskriver sig som perfektionister när det kommer till det tekniska, vilket har resulterat i att systemet sällan har kärvat men att ytan inte alltid har varit så sexig. ”Vi insåg att vi låg efter på den punkten. Nu har vi en stabil kärna och en lite finare yta. På så sätt hoppas vi kunna attrahera nya kunder”, säger Eero Piitulainen.
HAR HITTAT FORMEN. Bröderna Lauri och Eero Piitulainen beskriver sig som perfektionister när det kommer till det tekniska, vilket har resulterat i att systemet sällan har kärvat men att ytan inte alltid har varit så sexig. ”Vi insåg att vi låg efter på den punkten. Nu har vi en stabil kärna och en lite finare yta. På så sätt hoppas vi kunna attrahera nya kunder”, säger Eero Piitulainen.Bild:Henrik Lenngren

 

Googlar man på ”Eero Piitulainen” slungas man fram och tillbaka genom hyllningstrådar på olika dataspelsforum. Han har sedan länge lämnat branschen men spelarna vägrar förlika sig med faktumet. Förr i tiden utvecklade han fysikmotorer, det vill säga den delen av programmet som räknar på hur bilen i ett spel ska bete sig, till ”Richard Burns rally” och ”Need for speed”. Vissa hävdar att han revolutionerade spelupplevelsen.

Numera arbetar Eero Piitulainen med riktiga taxibilar – men han kan ändå överföra sina erfarenheter.

”Vi har simulerade bilar i vårt eget system under utvecklingsfasen. Vi kan skicka in körningar i systemet och låta fiktiva bilar köra runt på en karta och utföra dessa körningar. Inom spel är det stort fokus på realtidsprogrammering och att saker och ting ska flyta på snabbt. Detta har vi också fört över då vi lagt stor vikt vid att systemet ska vara responsivt och reagera snabbt.”

”Systemet” är ett trafiklednings- och bokningssystem för taxibranschen som används av cirka 400 taxibolag i fyrtiotalet länder, från USA, Nya Zeeland och Ecuador till Georgien och Mongoliet.

Allt började med en Leonard Cohen-konsert i Helsingborg 2008.

”Jag och min fru klev av tåget och upptäckte att det inte fanns några taxibilar där, och inte heller någon information med telefonnummer. Jag tänkte att det vore smidigt att kunna få sådan information i en app, smartphones hade precis börjat bli populära”, berättar Eero Piitulainen.

Först utvecklade han en app för att hitta lokala taxibolag baserat på ens gps-position.

”När jag läste på om taxibolag och vilka system de använde insåg jag att det de gjorde med väldigt dyra specialbyggda system kunde man göra med en smartphone och molntjänster. Efter en månad hade jag tagit fram en prototyp av ett trafikledningssystem och fick ett taxibolag i Malmö att börja använda det mer eller mindre gratis.”

Åtta år senare betalar kunderna för sig – och i dag driver Eero Piitulainen bolaget tillsammans med sin bror Lauri som har sålt sitt it-företag till förmån för Taxicaller.

”Vi erbjuder en molntjänst till en bransch som är van vid dyra hårdvaruinvesteringar och höga månadsavgifter. Det är lite som Ubers system, men vår affärsidé är i stället att vara en systemleverantör till taxibolagen så att de får ett bra verktyg att konkurrera med mot just Uber”, säger Lauri Piitulainen.

På vilket sätt?
”Vårt system är helt app- och molnbaserat och skiljer sig på så sätt mot traditionella konkurrenter som ofta kör program som har installerats på en lokal dator och kräver att dyr specialbyggd hårdvara installeras i varje bil. Vi kan erbjuda en mycket billigare lösning eftersom våra kunder kan använda befintliga mobiltelefoner eller surfplattor.”

Eero Piitulainen fyller i:

”Dessutom har vårt system fullt stöd för att ta emot bokningar på det gamla sättet. Eftersom en stor del av bokningarna fortfarande rings in så är det viktigt för taxibolagen att ha ett system som även stödjer detta. Om de endast accepterade bokningar via en app skulle de förlora många kunder i dagsläget.”

Taxicaller Nordic hanterar 1,5 miljoner körningar i månaden i systemet, varav 95 procent utanför Sveriges gränser.

”Vi har sedan länge satsat framför allt utomlands. Nu bygger vi upp ett internationellt återförsäljarnätverk, inklusive egna säljare på plats, med fokus på Latinamerika”, säger Eero Piitulainen.

I en konkurrensutsatt bransch försöker företaget sticka ut med hjälp av skräddarsydda valmöjligheter som ska kunna tilltala många olika marknader.

”I Sydamerika är det väldigt vanligt med betalkoder för företag, att ett företag som är en kontokund till ett taxibolag kan köpa en lista av koder. Dessa fungerar sedan som betalning i bilen, man åker en resa och anger helt enkelt en unik kod som matas in i systemet. I Sydamerika handlar väldigt mycket om säkerhet också, så vi har funktioner som gör att när man stiger in i en taxi kan man automatiskt dela på Facebook vilket registreringsnummer det är på bilen som man precis hoppade in i för att känna sig lite tryggare”, berättar Lauri Piitulainen.

I andra länder betalar föraren procent på varje körning som de utför för företaget. Då har Taxicaller utvecklat så kallade API:er (application programming interface) som gör att deras kunder kan skriva egna program som kan ’prata’ med Taxicallers system.

”I Georgien kan en förare som är ansluten till detta bolag betala sina avgifter till bolaget genom att sätta in pengar på bolagets konto via en bankomat. Vi får information om denna insättning via vårt API. För varje körning som sedan utförs av föraren så dras ett visst belopp från deras saldo.”

Taxicaller har som mål att nå en 100-procentig nettoförsäljningsökning varje år.

”Det senaste året har vi vuxit lite långsammare, men nu har vi börjat diskutera avtal även med större kunder som har 2.000 taxibilar i sin fordonsflotta och hoppas återgå till den tillväxttakten. Det gäller att vara uthållig.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?